Skönt på huden, inte lika skönt i depån

Aktieanalys Tyska Beiersdorf är en av världens största tillverkare av hudvårdsprodukter. Bolaget är familjeägt, har starka varumärken och stigande marginaler, men aktien har blivit dyr.

Beiersdorf tillverkar hudvårdsprodukter och kosmetika under mycket starka varumärken som Nivea, Hansaplast, Eucerin och La Prairie.

Bolaget är verksamma i över 170 länder och har cirka 20 000 anställda globalt.

Bolaget är familjeägt. Största ägare är holdingbolaget Maxinvest AG. De äger 51,2 procent av aktierna. Maxinvest i sin tur ägs till 100 procent av den stenrika Hamburgfamiljen Herz.

Beiersdorf grundades år 1882 av Paul Beiersdorf som var apotekare och uppfinnare. Efter att ha arbetat som apotekare i flera år bestämde sig Beiersdorf för att starta eget. Han hade tagit fram en ny typ av plåster som inte irriterade huden. Framgången var omedelbar.

Paul Beiersdorf

Efter Pauls död 1896 expanderade företaget under hans son Oscar Troplowitz som utvecklade nya produkter och varumärken bland annat Nivea.

Nivea bygger på upptäckten av eucerit 1911. Det är den första emulsionen av vatten och olja avsedd för huden. Troplowitz gav blandningen namnet Nivea från det latinska namnet för snövit.

Efter andra världskriget beslagtogs Beiersdorf patent på bland annat Nivea. Det slutade med att bolaget köpte tillbaka rättigheterna i land efter land. Det var en process om inte avslutades förrän 1997.

Sett till omsättning så genereras den största delen i Europa med 56 procent, följt av Nordamerika (19,5%) och Asien/Australien (18,8%).

I Europa är Tyskland Beiersdorfs största enskilda marknad. Tyskland står ensamt för runt en femtedel av den totala omsättningen.

USA står ensamt för 12 procent av omsättningen. Beiersdorf har också en stark position i Japan som är bolagets tredje största marknad.

Under 2023 spås omsättningen öka med 4 procent samtidigt som vinsten per aktie spås stiga med 9 procent.

  2021 2022 2023 2024
Omsättning MEUR 7627 8 790 9 125 9 566
Rörelsemarginal, % 13 13,10% 13,50% 14,00%
Vinst/aktie EUR 2,81 3,5 3,8 4,2
Utdelning EUR 0,7 0,73 0,78 0,82
Källa: Marketscreener        
       

Beiersdorf har kommunicerat att de siktar på att öka andelen premiumprodukter för att på så vis höja marginalerna framöver.

Beiersdorf är noterat på Frankfurtbörsen och ingår i DAX-indexet. Marknadsvärdet på bolaget är 28,7 miljarder euro.

Långsiktiga investerare bör känna till att Beiersdorf har en kassa på 5 miljarder euro som kan användas till uppköp när lägen uppstår.

Hittills i år har aktien stigit 5 procent. Sett över tolv månader summeras uppgången till 25 procent.

Bolaget handlas till ett p/e-tal på 30 för innevarande år. Det är i linje med största konkurrenten franska l’Oreal.

Sett till Ev/Ebidta har Beiersdorf fortfarande en bra bit upp till samma värdering som l’Oreal.

Trots det är värderingen i högsta laget. Det är tydligt att marknaden tagit ledningen på orden om att marginalerna ska stiga framöver. Vi väljer därför att avvakta och invänta bättre köplägen i Beiersdorf längre fram.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Beiersdorf AG Neutral 109,85 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -