Fortsatt tufft för järnvägsaktierna

Börs Järnvägsaktier har haft det tufft under de senaste åren. Hårdare makromiljö, mer konkurrens och hög inflation har varit ogynnsamt för sektorn.

Totalt finns sex noterade järnvägsaktier i Nordamerika och i Europa. Fem av de sex noterade järnvägsaktierna finns i Nordamerika. De sysslar huvudsakligen med godstransporter.

Under 2024 har järnvägsaktierna fallit med i genomsnitt 2 procent. Sett över de tre senaste åren är järnvägsaktierna upp 7 procent.

Världens största noterade järnvägsaktie är amerikanska Union Pacific med ett marknadsvärde på 143 miljarder dollar. Hittills i år har Union Pacific-aktien backat 4 procent.

Rapporten för det första kvartalet nådde precis upp till förväntningarna. Särskilt bra gick det för transporter av spannmål och spannmålsprodukter. Ledningen var dock försiktiga när det gäller vinstprognosen för helåret.

Bolaget handlas idag till ett p/e-tal på 20 för innevarande år.

Av de 31 analytiker som bevakar aktien anser 18 att aktien är köpvärd. Den genomsnittliga riktkursen ligger på 265 dollar.

Union Pacific grundades 1862 och har sitt huvudkontor i Omaha i delstaten Nebraska. Union Pacific har verksamhet i 23 delstater samt i Mexiko.

Världens näst största noterade järnvägsbolag är Canadian National Railway Company med ett börsvärde på 106 miljarder kanadadollar.

Rapporten för det första kvartalet var i linje med förväntningarna. Bolaget räknar med stabil tillväxt under innevarande år. Vinsten per aktie väntas öka med 10 procent mot föregående år.

Av de 33 analytiker som följer aktien sätter nio köp, 22 är neutrala och 9 sätter köp.

För helåret 2024 väntas omsättningen i nuläget öka med 6 procent.

Canadian National Railway grundades 1919 och huvudkontoret ligger i Montreal. Hittills i år är aktien oförändrad.

Det enda noterade europeiska järnvägsbolaget är Parisnoterade Getlink. Getlink har koncession på att ha hand om trafiken i Eurotunnel fram till 2086.

Det är också Frankrikes största järnvägslogistikbolag. Getlink grundades i augusti 1986. Hittills i år är aktien ner 1 procent.

De 14 analytiker som följer aktien sätter en genomsnittlig riktkurs på 17 euro. Det indikerar en uppsida från nuvarande nivå på 5 procent.

Under 2021 var den nordamerikanska järnvägsmarknaden överhettad. Sedan dess har marknaden gått svagt. Nu börjar dock en vändning gå att skönja.

Fördelen med järnvägsbolagen är att dessa är något mindre cykliska än många andra transport- och logistikbolag. Anledningen är att de är större och oftast bättre kapitaliserade än andra i logistikbranschen. Järnvägsbolagen är inte heller lika känsliga för högre energipriser. Anledningen är att tåg kan transportera mycket mer gods än lastbilar för varje liter diesel som används.

Det finns ytterligare ett nordamerikanskt järnvägsbolag. Burlington Northern Santa Fe som köptes upp av Berkshire Hathaway 2009. Burlington Northern Santa Fe har verksamhet i 28 amerikanska stater och i tre kanadensiska provinser. BNSF utgör endast en liten del av Berkshire Hathaways totala intäkter.

Följ mig på gärna X

Följ Placera på Facebook , LinkedInXYouTube och på Soundcloud

Aktie i år %  3 år Kommentar
Union Pacific Corp -4 6 USA:s största järnvägsbolag
Canadian National Railway  0 26 Kandas största järnvägsbolag
CSX Corporation -4 -1 Godstransporter på östkusten.
Norfolk Southern -3 -17 Godstransporter.
Canadian Pacific Kansas City -2 4 Frakter över hela Kanada och USA
Getlink -1 23 Äger tunneln under Engelska kanalen.
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -