RAM INFRASTRUKTURPROPOSITION HÖJS MED 200 MDR KR
3 oktober, 2024
3 oktober, 2024
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ramen för regeringens infrastrukturproposition för åren 2026-2037 höjs till 1.171 miljarder kronor, vilket är drygt 200 miljarder kronor mer i fasta priser jämfört med den gällande planen.
Det framkom vid en pressträff på torsdagen där infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, finansminister Elisabeth Svantesson samt Thomas Morell, vice ordförande i trafikutskottet (SD) och Helena Gellerman, ledamot i trafikutskottet (L) deltog.
"Det är en historisk satsning på infrastrukturen. Behoven är stora, man behöver inte färdas många mil i vårt land för att märka det… Det ska bli mer pengar till infrastruktur och mer infrastruktur för pengarna", sade Andreas Carlson.
Han sade att ett mycket stort fokus ligger på att återta eftersatt underhåll, 210 miljarder kronor ska gå till drift och underhåll av järnvägar, 354 miljarder kronor till drift och underhåll av vägar, och 607 mdr till utveckling av transportsystemet.
Regeringen har vidare beslutat att 59 miljarder kronor ska frigöras till bland annat underhåll och nya investeringar genom att Trafikverkets förvaltningskostnader ska budgeteras på förvaltningsanslag och inte sakanslag.
Elisabeth Svantesson framhöll att det är viktigt att varje skattekrona används så väl som möjligt, för att få ut mer av varje krona.
"Vi ska jobba med mer av kostnadskontroll och produktivitet", sade hon.
Om det visar sig att projekt fördyras väldigt mycket så kan de omprövas. När det blir fördyringar ska man ansöka om pengarna från en "riskreserv", så att de inte tränger undan andra satsningar. En del av riskreserven ska hanteras av regeringen och en del ska hanteras hos Trafikverket centralt.
Hon talade även om alternativa finansieringsformer för transportinfrastruktur bör prövas, under förutsättning att de kan leda till ett snabbare och mer kostnadseffektivt genomförande.
"Under kommande planperiod bör test genomföras med investeringsobjekt som projekteras och byggs av annan aktör än Trafikverket. Vidare bör förutsättningarna för en utbyggnad av Malmbanan med medverkan från privata aktörer och att utreda förutsättningarna för genomförande och finansiering av Östlig förbindelse prövas", står det i propositionen.
Sofia Polhammer +46 8 5191 7937
Nyhetsbyrån Direkt
3 oktober, 2024
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ramen för regeringens infrastrukturproposition för åren 2026-2037 höjs till 1.171 miljarder kronor, vilket är drygt 200 miljarder kronor mer i fasta priser jämfört med den gällande planen.
Det framkom vid en pressträff på torsdagen där infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, finansminister Elisabeth Svantesson samt Thomas Morell, vice ordförande i trafikutskottet (SD) och Helena Gellerman, ledamot i trafikutskottet (L) deltog.
"Det är en historisk satsning på infrastrukturen. Behoven är stora, man behöver inte färdas många mil i vårt land för att märka det… Det ska bli mer pengar till infrastruktur och mer infrastruktur för pengarna", sade Andreas Carlson.
Han sade att ett mycket stort fokus ligger på att återta eftersatt underhåll, 210 miljarder kronor ska gå till drift och underhåll av järnvägar, 354 miljarder kronor till drift och underhåll av vägar, och 607 mdr till utveckling av transportsystemet.
Regeringen har vidare beslutat att 59 miljarder kronor ska frigöras till bland annat underhåll och nya investeringar genom att Trafikverkets förvaltningskostnader ska budgeteras på förvaltningsanslag och inte sakanslag.
Elisabeth Svantesson framhöll att det är viktigt att varje skattekrona används så väl som möjligt, för att få ut mer av varje krona.
"Vi ska jobba med mer av kostnadskontroll och produktivitet", sade hon.
Om det visar sig att projekt fördyras väldigt mycket så kan de omprövas. När det blir fördyringar ska man ansöka om pengarna från en "riskreserv", så att de inte tränger undan andra satsningar. En del av riskreserven ska hanteras av regeringen och en del ska hanteras hos Trafikverket centralt.
Hon talade även om alternativa finansieringsformer för transportinfrastruktur bör prövas, under förutsättning att de kan leda till ett snabbare och mer kostnadseffektivt genomförande.
"Under kommande planperiod bör test genomföras med investeringsobjekt som projekteras och byggs av annan aktör än Trafikverket. Vidare bör förutsättningarna för en utbyggnad av Malmbanan med medverkan från privata aktörer och att utreda förutsättningarna för genomförande och finansiering av Östlig förbindelse prövas", står det i propositionen.
Sofia Polhammer +46 8 5191 7937
Nyhetsbyrån Direkt
Rapportperioden
Plejd
Inflationen
Rapportperioden
Plejd
Inflationen
1 DAG %
Senast
sbab
Idag, 10:15
SBAB:s krympande intäkter
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 524,19