S&P Global: Biltillverkare riskerar årligt ebitdafall på 17 procent av Trumptullar
29 november, 2024
29 november, 2024
S&P Global uppskattar att en 20-procentig tull på import av lätta fordon från EU och Storbritannien tillsammans med en 25-procentig tull på import från Mexiko och Kanada skulle kunna kosta biltillverkarna upp till 17 procent av deras sammanvägda årliga ebitda.
De tillverkare som av S&P ses som de mest sårbara är premiumtillverkare som Volvo Cars och Jaguar Land Rover, vilka är starkt beroende av europeisk produktion.
Även General Motors och Stellantis står inför risker på grund av monteringsverksamheterna i Mexiko och till viss del i Kanada. Två bolag som dock bedöms ha begränsad exponering är BMW och Mercedes.
Nils Lolk
Nyhetsbyrån Finwire
29 november, 2024
S&P Global uppskattar att en 20-procentig tull på import av lätta fordon från EU och Storbritannien tillsammans med en 25-procentig tull på import från Mexiko och Kanada skulle kunna kosta biltillverkarna upp till 17 procent av deras sammanvägda årliga ebitda.
De tillverkare som av S&P ses som de mest sårbara är premiumtillverkare som Volvo Cars och Jaguar Land Rover, vilka är starkt beroende av europeisk produktion.
Även General Motors och Stellantis står inför risker på grund av monteringsverksamheterna i Mexiko och till viss del i Kanada. Två bolag som dock bedöms ha begränsad exponering är BMW och Mercedes.
Nils Lolk
Nyhetsbyrån Finwire
Analyser

Fastighetsextra
Aktieråd


Analyser
Evolution
Saab
Volvo Cars i Q3
Analyser
Fastighetsextra
Aktieråd


Analyser
Evolution
Saab
Volvo Cars i Q3
Yubico
24 oktober, 17:52
Stockholmsbörsen slår stängningsrekord – Munters rusade 24%
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 786,89
