S&P Global: Biltillverkare riskerar årligt ebitdafall på 17 procent av Trumptullar
29 november, 2024
29 november, 2024
S&P Global uppskattar att en 20-procentig tull på import av lätta fordon från EU och Storbritannien tillsammans med en 25-procentig tull på import från Mexiko och Kanada skulle kunna kosta biltillverkarna upp till 17 procent av deras sammanvägda årliga ebitda.
De tillverkare som av S&P ses som de mest sårbara är premiumtillverkare som Volvo Cars och Jaguar Land Rover, vilka är starkt beroende av europeisk produktion.
Även General Motors och Stellantis står inför risker på grund av monteringsverksamheterna i Mexiko och till viss del i Kanada. Två bolag som dock bedöms ha begränsad exponering är BMW och Mercedes.
Nils Lolk
Nyhetsbyrån Finwire
29 november, 2024
S&P Global uppskattar att en 20-procentig tull på import av lätta fordon från EU och Storbritannien tillsammans med en 25-procentig tull på import från Mexiko och Kanada skulle kunna kosta biltillverkarna upp till 17 procent av deras sammanvägda årliga ebitda.
De tillverkare som av S&P ses som de mest sårbara är premiumtillverkare som Volvo Cars och Jaguar Land Rover, vilka är starkt beroende av europeisk produktion.
Även General Motors och Stellantis står inför risker på grund av monteringsverksamheterna i Mexiko och till viss del i Kanada. Två bolag som dock bedöms ha begränsad exponering är BMW och Mercedes.
Nils Lolk
Nyhetsbyrån Finwire
Börsen idag
Aktieråd
Försvarsboomen
Flat Capital
IPO-marknaden
Analyser
Budet på Integrum
Börsen idag
Aktieråd
Försvarsboomen
IPO-marknaden
Analyser
Budet på Integrum
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 616,04