YTTERLIGARE TEMPOHÖJNING I FÖRSÄLJNING I FEB JMF 3 KV - VD
13 mars, 09:34
13 mars, 09:34
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Detaljhandelskedjan Rusta har sett en högre ökningstakt i försäljningen under februari, jämfört med försäljningsökningen på 7,3 procent under det tredje kvartalet (november-januari).
Det säger Rustas vd Göran Westerberg i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
"Vi ser en ytterligare tempohöjning i försäljningstakt och vi ser en positiv utveckling i alla våra segment. Vi hoppas att det håller i sig", säger han och påpekar i sammanhanget att det är relativt tidigt i kvartalet och att april månad brukar stå för omkring 40 procent av det fjärde kvartalet.
Har den utvecklingen fortsatt även i mars?
"Vi kommenterar februari, men det finns ingenting som tyder på någonting annat så här långt."
Under det tredje kvartalet har Rusta sett en vändning i Sverige, där försäljningen ökade med 10 procent under tredje kvartalet. När Göran Westerberg tittar på kundbeteendet i Sverige noterar han en högre besöksfrekvens men också att kunderna börjar köpa en högre andel varor till högre prispunkter.
"Förut har kunderna köpt saker som har varit på rea och kampanj och låga prispunkter av karaktären förbrukningsartiklar. Det här är första kvartalet vi har sett att artiklar över 500 kronor börjar röra på sig och växa i andel i kundkorgen", förklarar han och tillägger:
"Det är lovande på många sätt, allmänt för vår kundkorg men särskilt nu när vi står inför sommarsäsongen där en högre andel av vårt sortiment består av just artiklar till högre prispunkter. Det är nu man tittar på grillar och parasoller och trädgårdsmöbler."
Rusta har tidigare gjort bedömningen att Sverige skulle kunna visa tecken på ökad konsumtion först, följt av Norge. Men under det andra kvartalet sågs inga tecken på det i Norge.
"Men det ser vi nu, speciellt mot slutet av Q3:an ser vi samma typ av utveckling i Norge som vi såg för tre månader sedan i Sverige. Och vi hoppas naturligtvis på att det här är tecken på att vi kommer att få samma utveckling i Norge framåt", säger Göran Westerberg.
En högre försäljningstakt under tredje kvartalet, som har ökat ytterligare i början av fjärde kvartalet och Göran Westerberg uppger i rapporten att fokus under tredje kvartalet skiftade till försäljningstillväxt från marginalförstärkning.
Vad indikerar du framöver? Ska ni upp på målnivån om en tillväxt på omkring 8 procent?
"Det är det vi absolut vi jobbar mot. Jag skulle vara besviken om vi inte tar oss närmare det nu, dels under helåret med hjälp av Q4:an. Den ackumulerade siffran ska upp. Det är helt klart så att vår förväntan är att vi ska ligga i linje med eller bättre än våra finansiella mål vad gäller tillväxt."
På den negativa sidan under det tredje kvartalet nämner Göran Westerberg de stora och snabba växelkursförändringarna de senaste veckorna. Växelkurseffekterna bidrog bland annat till att Rustas bruttomarginal sjönk till 43,5 procent (44,3).
Rusta-vd:n förklarar att i stort, och på längre sikt, är en stark svensk krona positivt för bolagets del. En stärkt krona mot dollar är positivt för Rusta vad gäller inköp av varor men också containertransporter, men det tar tid innan den effekten syns.
Det som däremot ger en negativ effekt på försäljning och bruttomarginal är när svenska kronan stärkts kraftigt mot norska kronan och i viss mån euron.
Göran Westerberg leker med tanken att växelkurserna fryser på den här nivå, men påpekar samtidigt att alla vet att de inte kommer att göra det.
"På kort sikt får vi en motvind på bruttomarginalen – på tre till fyra kvartals sikt får vi en positiv effekt av det här och det kommer att hjälpa oss att ta oss tillbaka till en högre bruttomarginal. Då ser jag ingenting som hindrar oss från att vara i det historiska spannet på 44-45 procent", säger han.
Rusta flaggade också för att en modernisering av varuhuskonceptet ska göras under 2025, vilket uppskattas kunna leda till en ökad jämförbar försäljningseffekt på 1,5-2 procent på årsbasis.
"Vi gör det här accelererat eftersom vi tror så mycket på det. Vi har gjort sådant här tidigare och vet vad det ger för effekt. Vi rullar ut i det här i alla våra varuhus. Alla existerande 220 varuhus plus alla nya varuhus vi har i pipeline kommer att få den här nya skepnaden. Det kommer att ske under 2025 och det kommer att vara klart innan julförsäljning i år. Från och med det kommer vi att ha en runrate-effekt på det här estimerar vi", säger Göran Westerberg.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
13 mars, 09:34
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Detaljhandelskedjan Rusta har sett en högre ökningstakt i försäljningen under februari, jämfört med försäljningsökningen på 7,3 procent under det tredje kvartalet (november-januari).
Det säger Rustas vd Göran Westerberg i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
"Vi ser en ytterligare tempohöjning i försäljningstakt och vi ser en positiv utveckling i alla våra segment. Vi hoppas att det håller i sig", säger han och påpekar i sammanhanget att det är relativt tidigt i kvartalet och att april månad brukar stå för omkring 40 procent av det fjärde kvartalet.
Har den utvecklingen fortsatt även i mars?
"Vi kommenterar februari, men det finns ingenting som tyder på någonting annat så här långt."
Under det tredje kvartalet har Rusta sett en vändning i Sverige, där försäljningen ökade med 10 procent under tredje kvartalet. När Göran Westerberg tittar på kundbeteendet i Sverige noterar han en högre besöksfrekvens men också att kunderna börjar köpa en högre andel varor till högre prispunkter.
"Förut har kunderna köpt saker som har varit på rea och kampanj och låga prispunkter av karaktären förbrukningsartiklar. Det här är första kvartalet vi har sett att artiklar över 500 kronor börjar röra på sig och växa i andel i kundkorgen", förklarar han och tillägger:
"Det är lovande på många sätt, allmänt för vår kundkorg men särskilt nu när vi står inför sommarsäsongen där en högre andel av vårt sortiment består av just artiklar till högre prispunkter. Det är nu man tittar på grillar och parasoller och trädgårdsmöbler."
Rusta har tidigare gjort bedömningen att Sverige skulle kunna visa tecken på ökad konsumtion först, följt av Norge. Men under det andra kvartalet sågs inga tecken på det i Norge.
"Men det ser vi nu, speciellt mot slutet av Q3:an ser vi samma typ av utveckling i Norge som vi såg för tre månader sedan i Sverige. Och vi hoppas naturligtvis på att det här är tecken på att vi kommer att få samma utveckling i Norge framåt", säger Göran Westerberg.
En högre försäljningstakt under tredje kvartalet, som har ökat ytterligare i början av fjärde kvartalet och Göran Westerberg uppger i rapporten att fokus under tredje kvartalet skiftade till försäljningstillväxt från marginalförstärkning.
Vad indikerar du framöver? Ska ni upp på målnivån om en tillväxt på omkring 8 procent?
"Det är det vi absolut vi jobbar mot. Jag skulle vara besviken om vi inte tar oss närmare det nu, dels under helåret med hjälp av Q4:an. Den ackumulerade siffran ska upp. Det är helt klart så att vår förväntan är att vi ska ligga i linje med eller bättre än våra finansiella mål vad gäller tillväxt."
På den negativa sidan under det tredje kvartalet nämner Göran Westerberg de stora och snabba växelkursförändringarna de senaste veckorna. Växelkurseffekterna bidrog bland annat till att Rustas bruttomarginal sjönk till 43,5 procent (44,3).
Rusta-vd:n förklarar att i stort, och på längre sikt, är en stark svensk krona positivt för bolagets del. En stärkt krona mot dollar är positivt för Rusta vad gäller inköp av varor men också containertransporter, men det tar tid innan den effekten syns.
Det som däremot ger en negativ effekt på försäljning och bruttomarginal är när svenska kronan stärkts kraftigt mot norska kronan och i viss mån euron.
Göran Westerberg leker med tanken att växelkurserna fryser på den här nivå, men påpekar samtidigt att alla vet att de inte kommer att göra det.
"På kort sikt får vi en motvind på bruttomarginalen – på tre till fyra kvartals sikt får vi en positiv effekt av det här och det kommer att hjälpa oss att ta oss tillbaka till en högre bruttomarginal. Då ser jag ingenting som hindrar oss från att vara i det historiska spannet på 44-45 procent", säger han.
Rusta flaggade också för att en modernisering av varuhuskonceptet ska göras under 2025, vilket uppskattas kunna leda till en ökad jämförbar försäljningseffekt på 1,5-2 procent på årsbasis.
"Vi gör det här accelererat eftersom vi tror så mycket på det. Vi har gjort sådant här tidigare och vet vad det ger för effekt. Vi rullar ut i det här i alla våra varuhus. Alla existerande 220 varuhus plus alla nya varuhus vi har i pipeline kommer att få den här nya skepnaden. Det kommer att ske under 2025 och det kommer att vara klart innan julförsäljning i år. Från och med det kommer vi att ha en runrate-effekt på det här estimerar vi", säger Göran Westerberg.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
Rapportperioden
Plejd
Inflationen
Rapportperioden
Plejd
Inflationen
1 DAG %
Senast
sbab
Idag, 10:15
SBAB:s krympande intäkter
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 526,33