H & M Hennes & Mauritz AB Sexmånadersrapport 2025
26 juni, 08:00
26 juni, 08:00
H & M Hennes & Mauritz AB Sexmånadersrapport 2025
Andra kvartalet (1 mars 2025 — 31 maj 2025)
Första halvåret (1 december 2024 — 31 maj 2025)
”Vår plan med fokus på produkterbjudande, shoppingupplevelse och varumärke bekräftas återigen i de framsteg vi ser. Den positiva utvecklingen inom viktiga områden såsom online, H&M dam och H&M Move, samt fortsatt fokus på god kostnadskontroll, kommer att bidra till en lönsam försäljningsutveckling,” säger Daniel Ervér, vd.
1. Se not 5.
Kommentar av Daniel Ervér, vd
Vår plan med fokus på produkterbjudande, shoppingupplevelse och varumärke bekräftas återigen i de framsteg vi ser. Den positiva utvecklingen inom viktiga områden såsom online, H&M dam och H&M Move, samt fortsatt fokus på god kostnadskontroll, kommer att bidra till en lönsam försäljningsutveckling.
Försäljningen i lokala valutor ökade med 1 procent i andra kvartalet, med 4 procent färre butiker vid kvartalets utgång jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år. Exkluderat dessa stängningar ökade försäljningen med 3 procent. Dessutom ska kvartalet ses i ljuset av att andra kvartalet 2024 var ett starkt kvartal med en försäljningsökning om 3 procent.
Kvartalets resultat påverkades negativt av högre inköpspriser till följd av en dyrare US-dollar och högre fraktkostnader men också av att vi har fortsatt att investera i kund-erbjudandet. Investeringar som gjorts för att stärka vårt kunderbjudande och ge kunderna ännu mer värde för pengarna. De negativa externa faktorerna som fördyrat inköpen inför första halvåret vänder till att bli positiva inför andra halvåret.
Vår plan, med fokus på produkterbjudande, shopping-upplevelse och H&M-varumärket bekräftas i de framsteg vi ser i viktiga delar av verksamheten. Med kunderbjudandet i centrum har vi ytterligare förstärkt organisationens fokus på produkt och kundupplevelse. De genomförda förbättringarna inom online, H&M dam och H&M Move har tillsammans med ökad produkttillgänglighet och ett närmare samarbete med våra leverantörer fortsatt att ge positiva resultat. Även portfolio brands växte i kvartalet, där särskilt COS utvecklades väl. Vissa åtgärder får snabbare genomslag än andra, men riktningen är tydlig och under året fortsätter vi implementeringen av förbättringar inom övriga delar av verksamheten.
Vår uppgraderade digitala butik är nu utrullad och responsen från kunderna är positiv. I vår omnimodell fortsätter vi att integrera våra fysiska och digitala försäljningskanaler som samverkar och stärker varandra. Vi fortsätter också att expandera på tillväxtmarknader. Vi ser fram emot att under andra halvåret öppna både online och fysiska butiker i Brasilien, och ta H&M:s affärsidé – mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt – till ett land med över 200 miljoner invånare och ett stort modeintresse.
Integrationen av hållbarhet i vår dagliga verksamhet fortsätter att ge resultat. Klimat- och miljöorganisationen Stand.earth rankar H&M som nummer ett av 42 modeföretag vad gäller minskning av klimatpåverkan.
I osäkra tider med återhållsamma konsumenter följer vi den makroekonomiska och geopolitiska utvecklingen noggrant och anpassar löpande både kunderbjudande och verksamheten för att möta våra kunders behov på bästa sätt. Vi fortsätter att stärka produkterbjudandet och upplevelsen både online och i våra butiker. Med en tydlig plan, stark finansiell ställning, god kostnadskontroll och engagerade medarbetare ser vi goda möjligheter för långsiktig, hållbar och lönsam tillväxt.
Kommunikation i samband med sexmånadersrapport
Sexmånadersrapporten, 1 december 2024 – 31 maj 2025, publiceras kl. 08.00 CEST den 26 juni 2025, följt av en kombinerad press- och telefonkonferens som hålls kl. 09.00 CEST för finansmarknad och media där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. En presentation av rapporten följt av en session med frågor och svar kommer att hållas på engelska.
Plats: H&M:s huvudkontor i Stockholm, Mäster Samuelsgatan 49, 3 tr, Ljusgården. Eventet kommer att sändas online och frågor kan även ställas via telefon. För inloggningsuppgifter vänligen registrera er på:
https://app.webinar.net/vwELGVnGex6
För bokning av intervjuer för media i samband med sexmånadersrapporten den 26 juni 2025, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.
Notera att press-och telefonkonferensen börjar kl. 09.00 CEST samt att ingen separat telefonkonferens kommer att hållas på eftermiddagen CEST.
Kontakt
Joseph Ahlberg, IR-chef | 073-465 93 92 |
Daniel Ervér, vd | 08-796 55 00 (växel) |
Adam Karlsson, finanschef | 08-796 55 00 (växel) |
H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220
För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.
Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 26 juni 2025 kl. 08.00 (CEST). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.
H & M HENNES & MAURITZ AB (PUBL) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. Koncernens varumärken är H&M (inklusive H&M HOME, H&M Move och H&M Beauty), COS, Weekday (inklusive Cheap Monday och Monki), & Other Stories, ARKET, Singular Society och Sellpy. I koncernen ingår också ett flertal ventures. Ytterligare information finns på hmgroup.com.
26 juni, 08:00
H & M Hennes & Mauritz AB Sexmånadersrapport 2025
Andra kvartalet (1 mars 2025 — 31 maj 2025)
Första halvåret (1 december 2024 — 31 maj 2025)
”Vår plan med fokus på produkterbjudande, shoppingupplevelse och varumärke bekräftas återigen i de framsteg vi ser. Den positiva utvecklingen inom viktiga områden såsom online, H&M dam och H&M Move, samt fortsatt fokus på god kostnadskontroll, kommer att bidra till en lönsam försäljningsutveckling,” säger Daniel Ervér, vd.
1. Se not 5.
Kommentar av Daniel Ervér, vd
Vår plan med fokus på produkterbjudande, shoppingupplevelse och varumärke bekräftas återigen i de framsteg vi ser. Den positiva utvecklingen inom viktiga områden såsom online, H&M dam och H&M Move, samt fortsatt fokus på god kostnadskontroll, kommer att bidra till en lönsam försäljningsutveckling.
Försäljningen i lokala valutor ökade med 1 procent i andra kvartalet, med 4 procent färre butiker vid kvartalets utgång jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år. Exkluderat dessa stängningar ökade försäljningen med 3 procent. Dessutom ska kvartalet ses i ljuset av att andra kvartalet 2024 var ett starkt kvartal med en försäljningsökning om 3 procent.
Kvartalets resultat påverkades negativt av högre inköpspriser till följd av en dyrare US-dollar och högre fraktkostnader men också av att vi har fortsatt att investera i kund-erbjudandet. Investeringar som gjorts för att stärka vårt kunderbjudande och ge kunderna ännu mer värde för pengarna. De negativa externa faktorerna som fördyrat inköpen inför första halvåret vänder till att bli positiva inför andra halvåret.
Vår plan, med fokus på produkterbjudande, shopping-upplevelse och H&M-varumärket bekräftas i de framsteg vi ser i viktiga delar av verksamheten. Med kunderbjudandet i centrum har vi ytterligare förstärkt organisationens fokus på produkt och kundupplevelse. De genomförda förbättringarna inom online, H&M dam och H&M Move har tillsammans med ökad produkttillgänglighet och ett närmare samarbete med våra leverantörer fortsatt att ge positiva resultat. Även portfolio brands växte i kvartalet, där särskilt COS utvecklades väl. Vissa åtgärder får snabbare genomslag än andra, men riktningen är tydlig och under året fortsätter vi implementeringen av förbättringar inom övriga delar av verksamheten.
Vår uppgraderade digitala butik är nu utrullad och responsen från kunderna är positiv. I vår omnimodell fortsätter vi att integrera våra fysiska och digitala försäljningskanaler som samverkar och stärker varandra. Vi fortsätter också att expandera på tillväxtmarknader. Vi ser fram emot att under andra halvåret öppna både online och fysiska butiker i Brasilien, och ta H&M:s affärsidé – mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt – till ett land med över 200 miljoner invånare och ett stort modeintresse.
Integrationen av hållbarhet i vår dagliga verksamhet fortsätter att ge resultat. Klimat- och miljöorganisationen Stand.earth rankar H&M som nummer ett av 42 modeföretag vad gäller minskning av klimatpåverkan.
I osäkra tider med återhållsamma konsumenter följer vi den makroekonomiska och geopolitiska utvecklingen noggrant och anpassar löpande både kunderbjudande och verksamheten för att möta våra kunders behov på bästa sätt. Vi fortsätter att stärka produkterbjudandet och upplevelsen både online och i våra butiker. Med en tydlig plan, stark finansiell ställning, god kostnadskontroll och engagerade medarbetare ser vi goda möjligheter för långsiktig, hållbar och lönsam tillväxt.
Kommunikation i samband med sexmånadersrapport
Sexmånadersrapporten, 1 december 2024 – 31 maj 2025, publiceras kl. 08.00 CEST den 26 juni 2025, följt av en kombinerad press- och telefonkonferens som hålls kl. 09.00 CEST för finansmarknad och media där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. En presentation av rapporten följt av en session med frågor och svar kommer att hållas på engelska.
Plats: H&M:s huvudkontor i Stockholm, Mäster Samuelsgatan 49, 3 tr, Ljusgården. Eventet kommer att sändas online och frågor kan även ställas via telefon. För inloggningsuppgifter vänligen registrera er på:
https://app.webinar.net/vwELGVnGex6
För bokning av intervjuer för media i samband med sexmånadersrapporten den 26 juni 2025, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.
Notera att press-och telefonkonferensen börjar kl. 09.00 CEST samt att ingen separat telefonkonferens kommer att hållas på eftermiddagen CEST.
Kontakt
Joseph Ahlberg, IR-chef | 073-465 93 92 |
Daniel Ervér, vd | 08-796 55 00 (växel) |
Adam Karlsson, finanschef | 08-796 55 00 (växel) |
H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220
För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.
Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 26 juni 2025 kl. 08.00 (CEST). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.
H & M HENNES & MAURITZ AB (PUBL) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. Koncernens varumärken är H&M (inklusive H&M HOME, H&M Move och H&M Beauty), COS, Weekday (inklusive Cheap Monday och Monki), & Other Stories, ARKET, Singular Society och Sellpy. I koncernen ingår också ett flertal ventures. Ytterligare information finns på hmgroup.com.
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 506,17