Immunovia lanserar PancreaSure i USA den 2 september och presenterar kommersiell strategi
19 augusti, 10:40
19 augusti, 10:40
LUND, Sverige – Immunovia (publ.) ett diagnostikbolag inom tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer, meddelar idag att PancreaSure-testet kommer att lanseras i USA den 2 september. I den inledande fasen kommer bolaget fokusera på att bygga förtroende bland ledande kliniska experter och center för screening av högriskpatienter.
”Att sätta ett lanseringsdatum för PancreaSure-testet och ta steget mot kommersialisering är en viktig milstolpe för Immunovia. Detta steg är kulmen av över två års arbete för att utveckla ett högpresterande, kliniskt validerat test för tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer. Att gå in i marknaden med starkt stöd från key opinion leaders och screeningcenter inger förtroende att gå vidare med vår kommersiella strategi”, säger Jeff Borcherding, vd för Immunovia.
Immunovias kommersiella strategi bygger på skalbar tillväxt i tre faser: inledande riktade satsningar mot KOL:er (key opinion leaders) för att skapa förtroende, följt av utökade säljinsatser mot en bredare målgrupp, parallellt med initiativ för att etablera kommersiella partnerskap och säkra ersättning från betalare under andra halvan av 2026. Nedan följer en översikt över lanseringsstrategin för PancreaSure, och dess tre faser, under perioden 2025-2027:
Vid lansering kommer läkare vid övervakningscenter för högriskpatienter inom bukspottkörtelcancer att kunna beställa PancreaSure-testet via Immunovias onlineportal. Blodprov tas från högriskpatienten och skickas därefter till Immunovias laboratorium i North Carolina, USA. När analysen är färdig delas testresultaten med den behandlande läkaren i onlineportalen.
PancreaSure kommer inledningsvis att erbjudas som ett patientfinansierat test till ett listpris på 995 USD. Patienter som betalar direkt kan få testet till ett reducerat pris om 750 USD. Immunovia kommer även att erbjuda ett ekonomiskt stödprogram för patienter med behov av finansiell hjälp. Inom ramen för detta program fastställs priset utifrån patientens betalningsförmåga och kan vara 0, 100 eller 200 USD.
Immunovia planerar att börja fakturera försäkringsbolag för PancreaSure-testet under 2026.
För mer information, vänligen kontakta
Jeff Borcherding, VD
jeff.borcherding@immunovia.com
Immunovia i korthet
Immunovia AB är ett diagnostikföretag med visionen att öka överlevnadsfrekvensen för patienter med bukspottkörtelcancer genom tidig upptäckt av cancer. Immunovia fokuserar på utveckling och kommersialisering av blodbaserade tester för att detektera proteiner och antikroppar som indikerar att en högriskindivid har utvecklat bukspottkörtelcancer. Immunovia samarbetar och engagerar sig med vårdgivare, ledande experter och patientgrupper globalt för att göra detta test tillgängligt för alla högriskgrupper för bukspottkörtelcancer.
USA är världens största marknad för upptäckt av cancer i bukspottkörteln. Företaget uppskattar att den adresserbara amerikanska marknaden omfattar 1,8 miljoner individer som årligen kan dra nytta av ett test.
Immunovias aktier (IMMNOV) är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.immunovia.com.
Bifogade filer
Immunovia lanserar PancreaSure i USA den 2 september och presenterar kommersiell strategi
19 augusti, 10:40
LUND, Sverige – Immunovia (publ.) ett diagnostikbolag inom tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer, meddelar idag att PancreaSure-testet kommer att lanseras i USA den 2 september. I den inledande fasen kommer bolaget fokusera på att bygga förtroende bland ledande kliniska experter och center för screening av högriskpatienter.
”Att sätta ett lanseringsdatum för PancreaSure-testet och ta steget mot kommersialisering är en viktig milstolpe för Immunovia. Detta steg är kulmen av över två års arbete för att utveckla ett högpresterande, kliniskt validerat test för tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer. Att gå in i marknaden med starkt stöd från key opinion leaders och screeningcenter inger förtroende att gå vidare med vår kommersiella strategi”, säger Jeff Borcherding, vd för Immunovia.
Immunovias kommersiella strategi bygger på skalbar tillväxt i tre faser: inledande riktade satsningar mot KOL:er (key opinion leaders) för att skapa förtroende, följt av utökade säljinsatser mot en bredare målgrupp, parallellt med initiativ för att etablera kommersiella partnerskap och säkra ersättning från betalare under andra halvan av 2026. Nedan följer en översikt över lanseringsstrategin för PancreaSure, och dess tre faser, under perioden 2025-2027:
Vid lansering kommer läkare vid övervakningscenter för högriskpatienter inom bukspottkörtelcancer att kunna beställa PancreaSure-testet via Immunovias onlineportal. Blodprov tas från högriskpatienten och skickas därefter till Immunovias laboratorium i North Carolina, USA. När analysen är färdig delas testresultaten med den behandlande läkaren i onlineportalen.
PancreaSure kommer inledningsvis att erbjudas som ett patientfinansierat test till ett listpris på 995 USD. Patienter som betalar direkt kan få testet till ett reducerat pris om 750 USD. Immunovia kommer även att erbjuda ett ekonomiskt stödprogram för patienter med behov av finansiell hjälp. Inom ramen för detta program fastställs priset utifrån patientens betalningsförmåga och kan vara 0, 100 eller 200 USD.
Immunovia planerar att börja fakturera försäkringsbolag för PancreaSure-testet under 2026.
För mer information, vänligen kontakta
Jeff Borcherding, VD
jeff.borcherding@immunovia.com
Immunovia i korthet
Immunovia AB är ett diagnostikföretag med visionen att öka överlevnadsfrekvensen för patienter med bukspottkörtelcancer genom tidig upptäckt av cancer. Immunovia fokuserar på utveckling och kommersialisering av blodbaserade tester för att detektera proteiner och antikroppar som indikerar att en högriskindivid har utvecklat bukspottkörtelcancer. Immunovia samarbetar och engagerar sig med vårdgivare, ledande experter och patientgrupper globalt för att göra detta test tillgängligt för alla högriskgrupper för bukspottkörtelcancer.
USA är världens största marknad för upptäckt av cancer i bukspottkörteln. Företaget uppskattar att den adresserbara amerikanska marknaden omfattar 1,8 miljoner individer som årligen kan dra nytta av ett test.
Immunovias aktier (IMMNOV) är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.immunovia.com.
Bifogade filer
Immunovia lanserar PancreaSure i USA den 2 september och presenterar kommersiell strategi
Inför Nibes rapport
Analys
Aktierekommendationer
Aktier
Bostadsmarknaden
Selins sorti
Analys
Aktierekommendationer
Aktier
Bostadsmarknaden
Selins sorti
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 646,58