Redan på Borgeby fältdagar 2016 förhandsvisades LM² för besökarna. Sedan dess har utvecklingen tagit verktyget till version 1.0 som nu är klar att lanseras till alla Lantmännens kunder inom lantbruksnära verksamheter. Under vintern har det parallellt med utvecklingsarbetet pågått ett pilottest med ett antal utvalda lantbrukare. Deras synpunkter har bidragit till utvecklingen av verktyget samt säkerställt att tjänsterna presenteras på ett tydligt och logiskt sätt. – Den digitala utvecklingen inom lantbruket går mycket fort. Genom att på rätt sätt ta tillvara på och förädla all den data som digitaliseringen ger, kan vi tillsammans med lantbrukarna stärka konkurrenskraften hos både det enskilda företaget och inom svenskt lantbruk. Utvecklingen av LM² sker med lantbruksföretaget i centrum och är ett arbetsverktyg som underlättar för lantbrukaren och hjälper till att fatta rätt beslut för ökad produktivitet och lönsamhet på gården, säger Peter Annas, chef Utsäde och Handelsvaror på Lantmännen.   I verktyget ingår fem områden: Odling, Spannmål, Foder, Maskin och Ekonomi och befintliga tjänster från dagens ”Mina sidor” är integrerade i LM². Det finns nya funktioner som till exempel finansiell spannmålshandel, maskinöversikt och meddelandefunktion. Inom varje del kommer också nya funktioner att läggas till efterhand. Utvecklingsarbetet med LM² fortsätter, och under 2017 kommer flera nya tjänster att lanseras. I oktober 2016 presenterades ett samarbete mellan Lantmännen och Dataväxt. Det var ett steg mot integration av digitala verktyg och tjänster, inom bland annat växtodling, från Dataväxt i LM². Pågående diskussioner med flera maskinleverantörer ger mervärde till LM² som koordinerande och analyserande funktion av maskindata i kombination med odling och skörd. – Lanseringen till samtliga lantbrukare lägger basen för LM², men det här är bara början. Vi kommer att lägga till fler funktioner de närmaste åren. LM² kommer att vara vårt huvudtema på årets Borgeby fältdagar och vår förhoppning är att vi, tillsammans med Dataväxt, ska kunna introducera flera nya funktioner redan då, säger Erik Pettersson, produktchef LM² på Lantmännen. LM² blir tillgängligt för kunder den 17 maj. Från och med då kan man, med hjälp av kundnummer och BankID, logga in på www.lm2.lantmannen.com och registrera sitt LM²-konto. Verktyget är anpassat för dator, läsplatta och mobil. Vissa tjänster kräver inloggning med BankID, eftersom datasäkerheten är förhöjd. För mer information, kontakta: Peter Annas, chef Utsäde och Handelsvaror Tel: 0105 56 04 28 E-post: peter.annas@lantmannen.com Erik Pettersson, produktchef LM² Tel: 0105 56 29 22 E-post: erik.pettersson@lantmannen.com                     För övriga frågor och pressbilder, kontakta: Lantmännens pressjour Tel: 0730 46 58 00 Pressbilder finns på: http://lantmannen.com/bildbanken



Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.