Lyko lanserar vår första Fab Store – riktningen för de kommande hundra
2 september, 07:30
2 september, 07:30
Lyko tar nu nästa stora steg i vår retailresa och öppnar vår allra första Fab Store, en blueprint för framtidens skönhetsbutiker som ska sätta standarden för våra kommande hundra butiker.
“Strategiskt är detta superviktigt, Det gör att vi kan växla upp tempot och rulla ut ännu fler butiker snabbare från 2026 och framåt. Exakta takten för utrullningen kommer vi kommunicera i ett senare skede.” säger Rickard Lyko, vd och grundare Lyko.
Konceptet bygger på det som redan fått våra flaggskeppsbutiker att vinna kundernas hjärtan – men här har vi paketerat Lyko-upplevelsen och Your Beauty Playground i 500 kvadratmeter ren skönhetsmagi. Formatet är utformat för att på ett effektivt sätt kunna underlätta expansionen av butiker. Denna transformation markerar början på ett nytt kapitel i Lykos retailstrategi
Med Fab Store visar vi att Your Beauty Playground inte bara är något vi pratar om – det är vårt sätt att driva retail.
Här får kunderna utforska skönhet på sina egna villkor: prova och upptäcka genom våra Playbars, inspireras av nyheter och hitta favoriter inom hudvård, hårvård, makeup och doft. Med mer yta, smartare flöden och ett bredare sortiment än någonsin blir butiken en lekfull mötesplats som bygger gemenskap, väcker inspiration och alltid bjuder på något oväntat.
Först ut enligt nya Fab Store-konceptet blir butiken i Täby som kommer att fördubblas i storlek till 500 kvadratmeter och bli en komplett destination för skönhetsälskare att upptäcka hudvård, makeup, hårvård och dofter.
Erica Wredberg, Chief Retail Officer, förklarar:
“Täby Centrum är inte vilket köpcentrum som helst. Det är Sveriges näst största sett till omsättning, har utsetts till Stockholms bästa shoppingupplevelse och lockar över 10 miljoner besökare per år. För oss är det den perfekta scenen att lansera vår Fab Store – här visar vi hela kraften i vårt nya koncept inför en krävande och trendmedveten publik. Med den här butiken befäster vi vår position och visar hur framtidens skönhetsdestination ser ut – i Sverige, i Norden och vidare ut i Europa.”
För att leverera på den nya retailstrategin har Erica Wredberg förstärkt det globala retailteamet genom att rekrytera Markus Axelsson som Expansion Manager, med ansvar för att driva utrullningen av expansionsplanen.
“Att få förtroendet att leda Lykos expansion av fysiska butiker känns både inspirerande och spännande. Vi står inför en expansiv fas där vi ska bygga framtidens butiksnät, och jag ser enorm potential i att stärka Lykos fysiska närvaro – i Sverige, i Norden och på sikt internationellt. Att få vara med och forma nästa kapitel i bolagets tillväxtresa är ett unikt och otroligt motiverande uppdrag,” säger Markus Axelsson.
Fab Store Konceptet:
Byggt för skala – vårt första steg i en expansionsstrategi som tar fart på allvar från 2026 och framåt.
Engagerande och optimerat – en maxad shoppingupplevelse med mer yta, smartare flöden och Playbars som gör det enkelt att testa och upptäcka.
Större, bredare, bättre – allt inom hudvård, hårvård, makeup och doft samlat under ett och samma tak.
En starkare konkurrensposition – som befäster Lyko som Beauty Power House och den självklara platsen för att engagera, överraska och inspirera våra besökare
För mer information vänligen kontakta
Tom Thörnblom, Head of Communication & Investor Relations, Lyko
+46 (0) 72 555 01 90, tom.thornblom@lyko.com
Erica Wredberg, Chief Retail Officer, Lyko
+46 (0) 70-266 55 48, erica.wredberg@lyko.com
Om Lyko
Lyko Group AB (publ) är en skönhetsspecialist som brinner för att göra skönhet tillgänglig, inspirerande och rolig för alla! Med marknadens bredaste sortiment, en beauty playground där du kan utforska allt kring produkterna och bli en del av en inspirerande community.
Vår verksamhet sträcker sig över åtta länder via Lyko.com, Lyko-appen och 33 butiker i Sverige, Norge och Finland. Vi hanterar hela kedjan – från produktutveckling i våra labb och tillverkning i vår fabrik i Göteborg till lagerhållning och försäljning till frisörer och återförsäljare. Verksamheten sysselsätter närmare 1200 personer.
Lyko är noterat på First North Premier Growth Market. Avanza Bank, +46(0)8-409 421 20, corp@avanza.se, är bolagets Certified Adviser. Besök Lyko.com för mer information.
Bifogade bilder
Marcus, Erica, Rickard
Lyko Store
Bifogade filer
Lyko lanserar vår första Fab Store – riktningen för de kommande hundra
2 september, 07:30
Lyko tar nu nästa stora steg i vår retailresa och öppnar vår allra första Fab Store, en blueprint för framtidens skönhetsbutiker som ska sätta standarden för våra kommande hundra butiker.
“Strategiskt är detta superviktigt, Det gör att vi kan växla upp tempot och rulla ut ännu fler butiker snabbare från 2026 och framåt. Exakta takten för utrullningen kommer vi kommunicera i ett senare skede.” säger Rickard Lyko, vd och grundare Lyko.
Konceptet bygger på det som redan fått våra flaggskeppsbutiker att vinna kundernas hjärtan – men här har vi paketerat Lyko-upplevelsen och Your Beauty Playground i 500 kvadratmeter ren skönhetsmagi. Formatet är utformat för att på ett effektivt sätt kunna underlätta expansionen av butiker. Denna transformation markerar början på ett nytt kapitel i Lykos retailstrategi
Med Fab Store visar vi att Your Beauty Playground inte bara är något vi pratar om – det är vårt sätt att driva retail.
Här får kunderna utforska skönhet på sina egna villkor: prova och upptäcka genom våra Playbars, inspireras av nyheter och hitta favoriter inom hudvård, hårvård, makeup och doft. Med mer yta, smartare flöden och ett bredare sortiment än någonsin blir butiken en lekfull mötesplats som bygger gemenskap, väcker inspiration och alltid bjuder på något oväntat.
Först ut enligt nya Fab Store-konceptet blir butiken i Täby som kommer att fördubblas i storlek till 500 kvadratmeter och bli en komplett destination för skönhetsälskare att upptäcka hudvård, makeup, hårvård och dofter.
Erica Wredberg, Chief Retail Officer, förklarar:
“Täby Centrum är inte vilket köpcentrum som helst. Det är Sveriges näst största sett till omsättning, har utsetts till Stockholms bästa shoppingupplevelse och lockar över 10 miljoner besökare per år. För oss är det den perfekta scenen att lansera vår Fab Store – här visar vi hela kraften i vårt nya koncept inför en krävande och trendmedveten publik. Med den här butiken befäster vi vår position och visar hur framtidens skönhetsdestination ser ut – i Sverige, i Norden och vidare ut i Europa.”
För att leverera på den nya retailstrategin har Erica Wredberg förstärkt det globala retailteamet genom att rekrytera Markus Axelsson som Expansion Manager, med ansvar för att driva utrullningen av expansionsplanen.
“Att få förtroendet att leda Lykos expansion av fysiska butiker känns både inspirerande och spännande. Vi står inför en expansiv fas där vi ska bygga framtidens butiksnät, och jag ser enorm potential i att stärka Lykos fysiska närvaro – i Sverige, i Norden och på sikt internationellt. Att få vara med och forma nästa kapitel i bolagets tillväxtresa är ett unikt och otroligt motiverande uppdrag,” säger Markus Axelsson.
Fab Store Konceptet:
Byggt för skala – vårt första steg i en expansionsstrategi som tar fart på allvar från 2026 och framåt.
Engagerande och optimerat – en maxad shoppingupplevelse med mer yta, smartare flöden och Playbars som gör det enkelt att testa och upptäcka.
Större, bredare, bättre – allt inom hudvård, hårvård, makeup och doft samlat under ett och samma tak.
En starkare konkurrensposition – som befäster Lyko som Beauty Power House och den självklara platsen för att engagera, överraska och inspirera våra besökare
För mer information vänligen kontakta
Tom Thörnblom, Head of Communication & Investor Relations, Lyko
+46 (0) 72 555 01 90, tom.thornblom@lyko.com
Erica Wredberg, Chief Retail Officer, Lyko
+46 (0) 70-266 55 48, erica.wredberg@lyko.com
Om Lyko
Lyko Group AB (publ) är en skönhetsspecialist som brinner för att göra skönhet tillgänglig, inspirerande och rolig för alla! Med marknadens bredaste sortiment, en beauty playground där du kan utforska allt kring produkterna och bli en del av en inspirerande community.
Vår verksamhet sträcker sig över åtta länder via Lyko.com, Lyko-appen och 33 butiker i Sverige, Norge och Finland. Vi hanterar hela kedjan – från produktutveckling i våra labb och tillverkning i vår fabrik i Göteborg till lagerhållning och försäljning till frisörer och återförsäljare. Verksamheten sysselsätter närmare 1200 personer.
Lyko är noterat på First North Premier Growth Market. Avanza Bank, +46(0)8-409 421 20, corp@avanza.se, är bolagets Certified Adviser. Besök Lyko.com för mer information.
Bifogade bilder
Marcus, Erica, Rickard
Lyko Store
Bifogade filer
Lyko lanserar vår första Fab Store – riktningen för de kommande hundra
Analyser
Riksbanken och inflationen
Patenttvisten i Neonode
Guld
Analyser
Riksbanken och inflationen
Guld
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 607,54