Scania och LKAB tar elektrifierade gruvtransporter till nästa nivå


9 december, 09:00

Scania och LKAB tar elektrifierade gruvtransporter till nästa nivå

Scania och LKAB fördjupar samarbetet för att fortsätta elektrifiera gruvtransporter. En ny, helt elektrisk 8x4 tung tippbil med två styrbara framaxlar, den första i sitt slag från Scania, har nu tagits i drift i LKAB:s gruva i Malmberget i norra Sverige.

Fordonet, som fått smeknamnet ”Sleipner” efter Odens legendariska åttabenta häst, symboliserar styrka, innovation och pålitlighet. Det är också den första elektriska Scania-lastbilen utrustad med två styrbara framaxlar, utvecklad på företagets modulära elektriska plattform för att ha ännu högre lastkapacitet och vara stabil i krävande gruvmiljö. Ett robust svar på en komplex utmaning.

– Om den presterar som förväntat får vi en helt fossilfri lösning för att transportera gråberg även i de mest krävande gruvmiljöerna, säger Peter Gustavsson, projektledare för elektrifiering av mobila maskiner på LKAB.

Eftersom LKAB transporterar över 5 miljoner ton gråberg årligen kommer CO₂-besparingarna att bli betydande, ett exempel på vilken effekt Scanias praktiska lösningar kan ha för en kund med höga ambitioner.

– Samarbeten som detta är avgörande för att lära och accelerera utvecklingen, säger Tony Sandberg, chef för Scania Pilot Partner.


En ny generation elektriska gruvlastbilar

Sleipner är designad för nytto- och gruvsegmentet och transporterar gråberg från en laststation till en återfyllnadsplats vid Tingvallskulle – en sträcka på cirka 5 kilometer med 250 meters höjdskillnad. Fullt lastad väger lastbilen 60 ton, varav 38 ton är last.

Med två MP20-batteripack med en total installerad kapacitet på 416 kWh och en 400 kW EM C 1–4 elmotor ersätter fordonet sin förbränningsdrivna motsvarighet helt. Det visar hur Scanias beprövade elektriska teknik nu kan möta de extrema kraven inom tung gruvdrift.


Kontinuerlig utveckling genom partnerskap

Det nya fordonet bygger på erfarenheter från Scanias helelektriska 6x4 tunga tippbil, som har varit i drift i Malmberget sedan 2022. Scania arbetar nära och tillsammans med kunder som är villiga att testa innovativa lösningar – som LKAB, för att prova och förbättra nya elektrifierade lösningar i verkliga miljöer.

– Varje ny lastbil vi sätter i drift hjälper oss och våra kunder att förstå hur elektrifiering kan skalas upp även i de tuffaste miljöerna. Det här fordonet är bara början – fler lösningar för gruvsegmentet är på väg, säger Sandberg.

Läs mer om Scanias utveckling inom elektrifiering här.

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partner och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2024 levererade vi 96 443 lastbilar, 5 626 bussar samt 11 170 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 216 miljarder kronor, varav runt 20 procent var tjänsterelaterat. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 59 000 medarbetare. Forskning och utveckling bedrivs globalt, med navet i Södertälje. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com

För mer information, vänligen kontakta:
Tony Sandberg
Head of Scania Pilot Partner
Tel: +46 70 668 03 28
E-post: tony.sandberg@scania.com

Alexandra Österplan
Marketing & Communication eMobility Stream Leader
Tel: +46 73 566 71 21 
E-post: alexandra.osterplan@scania.com

Läs mer på Cision



Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån