SIBEK AB (publ): Bokslutskommuniké 2024-25
11 juni, 08:02
11 juni, 08:02
Fjärde kvartalet (feb-april)
• Bolagets omsättning minskade under fjärde kvartalet med 4,8 % till 36 591 TSEK (38 455 TSEK).
• Rörelseresultatet (EBIT) minskade till 1 965 TSEK (5 808 TSEK).
• Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 5,4 % (15,1 %).
• Resultatet per aktie uppgick till 0,16 SEK (0,47 SEK).
Helår 2024-2025 (maj-april)
• Bolagets omsättning ökade under perioden med 10,4 % till 158 613 TSEK (143 722 TSEK).
• Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 25 548 TSEK (19 990 TSEK).
• Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 16,1 % (13,9 %).
• Resultatet per aktie uppgick till 2,04 SEK (1,63 SEK).
• Styrelsen föreslår att årsstämman ska besluta om en utdelning om 1,40 SEK per aktie i ordinarie utdelning samt en extra utdelning om 0,60 SEK per aktie, totalt 2 SEK per aktie för räkenskapsåret 2024-25.
Väsentliga händelser under fjärde kvartalet
• Bolaget tecknade två omfattande avtal avseende projektering med ett uppskattat sammanlagt värde om 8,9 MSEK.
• Bolaget tecknade avtal med Trafikförvaltningen i Region Stockholm avseende Brommadepån. Det initiala värdet är 1,8 MSEK för arbeten planerade 2025. Avtalet sträcker sig över tre år med option om maximalt två års ytterligare förlängning.
• Bolaget tecknade avtal avseende projektering av ställverksbyte i projektet Ängelsberg-Hallstahammar med ett uppskattat värde om 5 MSEK.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
•Inga väsentliga händelser.
VD-kommentar
Gradvis ökad aktivitet inom driftsättning
I skrivande stund är vi inne i en period präglad av mycket intensivt arbete med många pågående driftsättningar i olika delar av landet och med väldigt hög beläggning. Däremot var aktiviteten lägre för driftsättning under februari och mars vilket återspeglas i lägre siffror för fjärde kvartalets omsättning och resultat. Därefter har aktiviteten tilltagit kraftigt för att i slutet av april vara mycket hög och blickar vi vidare in i maj månad så har intensiteten ökat ytterligare. Den intensiva perioden med driftsättningar kommer fortsätta över sommaren och in på hösten.
Säsongmönstret för driftsättning känns igen från tidigare år där vintermånaderna ofta (men inte alltid) har varit lugnare och perioden från sen vår till höst betydligt mer intensiv, ibland med en kortare nedgång under högsommaren och semesterperioden. Självklart försöker vi planera våra arbeten efter bästa förmåga för att parera svängningarna inom driftsättning, men ytterst är vi styrda av Trafikverkets tillgängliga tider för arbeten längs järnvägen. Dessa tider bestäms ofta flera år i förväg och är mycket svåra att påverka. Sett över en längre period, som ett helt år, tenderar dock svängningarna att jämnas ut för oss.
Uppdrag för långsiktighet
I slutet av april genomförde vi en driftsättning av signalsystemet ERTMS på Haparandabanan. Detta var resultatet av flera års arbete tillsammans med systemleverantören Hitachi och Trafikverket. Projektet är särskilt intressant då Haparandabanan är det enda stället i Sverige där ERTMS styrs av Hitachis ställverk M11. Vi har under kvartalet också på uppdrag av Trafikverket driftsatt ett antal vägskydd av den nya typen ALEX där vi tidigare har bidragit till utvecklingen i pilotprojektet.
Under fjärde kvartalet har tjänsterna projektering samt projekt- och byggledning utvecklats positivt. Inom projektering har vi tecknat flera nya avtal och vi har nu ovanligt lång framförhållning avseende personalens planering. Vi har under lång tid byggt upp flera viktiga kundrelationer som nu resulterar i återkommande förfrågningar där vi ständigt förbättrar våra leveranser tillsammans med kunden. Inom projekt- och byggledning fortgår projektet avseende signalteknisk kompetens till den digitala tåglägestjänsten i vilket flertalet anställda har sin huvudsakliga sysselsättning under flera år framöver där de utvecklas till experter av stor betydelse för Trafikverket. Båda tjänsterna har alla förutsättningar på plats för att fortsätta på inslagen väg även i nästkommande kvartal.
Nytt teknikområde bana
Det står klart att vi med start i september månad kommer att bredda vårt utbud av tjänster till att omfatta teknikområde bana. Inom järnväg existerar begreppet BEST, som syftar på de fyra teknikslagen Bana, El, Signal och Tele, där Sibek inom kort alltså kompletterar signal med bana. För att möjliggöra detta har vi anställt en ny projektchef, med mycket gedigen kunskap kring spår- och banteknik och dessutom lång erfarenhet som chef för en järnvägsavdelning på ett teknikkonsultbolag. Vår målsättning är att utveckla detta till en enhet med högkompetenta konsulter inom spår och bana som kan jobba parallellt med våra konsulter inom signal. Redan idag ingår bantekniska tjänster i vissa av våra åtaganden och vi tar nu vara på möjligheten att utföra en större del av jobbet med anställd personal istället för att använda underkonsulter. Satsningen kommer inte att kräva några stora investeringar i utrustning eller liknande och kommer att påbörjas i liten skala med ambition att växa gradvis. Fokus kommer nu vara att hitta nya affärsmöjligheter för att på bästa sätt stödja våra kunder samt att knyta rätt personal till enheten.
Bra förutsättningar för 2025-26
Vi har under räkenskapsåret 2024-25 uppnått goda resultat i företaget. Omsättningen växte helt organiskt med 10,4 % och rörelseresultatet ökade med hela 27,8 %. Vi har tecknat kontrakt om många nya uppdrag samt gjort flera viktiga rekryteringar, och står väl förberedda inför kommande år. Jag är nöjd med utvecklingen och ser fortsatt goda möjligheter framledes, även på lite längre sikt. Vi fortsätter nu in i 2025-26 med samma anda och fokus på att leverera tjänster med högsta kvalitet.
David Berg
Verkställande direktör
För fullständig rapport, se bifogad pdf.
Certified Advicer
Eminova Fondkomission AB
Kontakter
David Berg, VD
david.berg@sibek.se, 070-204 38 71
Ulrika Pettersson, IR-ansvarig
ulrika.pettersson@sibek.se, 0730 -42 60 30
Om oss
Sibek är ett teknikkonsultföretag som verkar inom infrastruktur och specifikt järnväg. Bolaget är specialiserat på den svenska järnvägens signalsystem. Den enskilt största kunden är Trafikverket följt av Trafikförvaltningen (SL) inom Region Stockholm. Sibek har 70 medarbetare i olika delar av landet. Den geografiska spridningen gör det möjligt för Sibek att leverera tjänster i hela landet. De tjänster Bolaget levererar är huvudsakligen inom driftsättning, projektering och projekt- och byggledning.
Denna information är sådan information som SIBEK är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-06-11 08:02 CEST.
Bifogade filer
Sibek Bokslutskommuniké 2024 25
11 juni, 08:02
Fjärde kvartalet (feb-april)
• Bolagets omsättning minskade under fjärde kvartalet med 4,8 % till 36 591 TSEK (38 455 TSEK).
• Rörelseresultatet (EBIT) minskade till 1 965 TSEK (5 808 TSEK).
• Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 5,4 % (15,1 %).
• Resultatet per aktie uppgick till 0,16 SEK (0,47 SEK).
Helår 2024-2025 (maj-april)
• Bolagets omsättning ökade under perioden med 10,4 % till 158 613 TSEK (143 722 TSEK).
• Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 25 548 TSEK (19 990 TSEK).
• Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 16,1 % (13,9 %).
• Resultatet per aktie uppgick till 2,04 SEK (1,63 SEK).
• Styrelsen föreslår att årsstämman ska besluta om en utdelning om 1,40 SEK per aktie i ordinarie utdelning samt en extra utdelning om 0,60 SEK per aktie, totalt 2 SEK per aktie för räkenskapsåret 2024-25.
Väsentliga händelser under fjärde kvartalet
• Bolaget tecknade två omfattande avtal avseende projektering med ett uppskattat sammanlagt värde om 8,9 MSEK.
• Bolaget tecknade avtal med Trafikförvaltningen i Region Stockholm avseende Brommadepån. Det initiala värdet är 1,8 MSEK för arbeten planerade 2025. Avtalet sträcker sig över tre år med option om maximalt två års ytterligare förlängning.
• Bolaget tecknade avtal avseende projektering av ställverksbyte i projektet Ängelsberg-Hallstahammar med ett uppskattat värde om 5 MSEK.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
•Inga väsentliga händelser.
VD-kommentar
Gradvis ökad aktivitet inom driftsättning
I skrivande stund är vi inne i en period präglad av mycket intensivt arbete med många pågående driftsättningar i olika delar av landet och med väldigt hög beläggning. Däremot var aktiviteten lägre för driftsättning under februari och mars vilket återspeglas i lägre siffror för fjärde kvartalets omsättning och resultat. Därefter har aktiviteten tilltagit kraftigt för att i slutet av april vara mycket hög och blickar vi vidare in i maj månad så har intensiteten ökat ytterligare. Den intensiva perioden med driftsättningar kommer fortsätta över sommaren och in på hösten.
Säsongmönstret för driftsättning känns igen från tidigare år där vintermånaderna ofta (men inte alltid) har varit lugnare och perioden från sen vår till höst betydligt mer intensiv, ibland med en kortare nedgång under högsommaren och semesterperioden. Självklart försöker vi planera våra arbeten efter bästa förmåga för att parera svängningarna inom driftsättning, men ytterst är vi styrda av Trafikverkets tillgängliga tider för arbeten längs järnvägen. Dessa tider bestäms ofta flera år i förväg och är mycket svåra att påverka. Sett över en längre period, som ett helt år, tenderar dock svängningarna att jämnas ut för oss.
Uppdrag för långsiktighet
I slutet av april genomförde vi en driftsättning av signalsystemet ERTMS på Haparandabanan. Detta var resultatet av flera års arbete tillsammans med systemleverantören Hitachi och Trafikverket. Projektet är särskilt intressant då Haparandabanan är det enda stället i Sverige där ERTMS styrs av Hitachis ställverk M11. Vi har under kvartalet också på uppdrag av Trafikverket driftsatt ett antal vägskydd av den nya typen ALEX där vi tidigare har bidragit till utvecklingen i pilotprojektet.
Under fjärde kvartalet har tjänsterna projektering samt projekt- och byggledning utvecklats positivt. Inom projektering har vi tecknat flera nya avtal och vi har nu ovanligt lång framförhållning avseende personalens planering. Vi har under lång tid byggt upp flera viktiga kundrelationer som nu resulterar i återkommande förfrågningar där vi ständigt förbättrar våra leveranser tillsammans med kunden. Inom projekt- och byggledning fortgår projektet avseende signalteknisk kompetens till den digitala tåglägestjänsten i vilket flertalet anställda har sin huvudsakliga sysselsättning under flera år framöver där de utvecklas till experter av stor betydelse för Trafikverket. Båda tjänsterna har alla förutsättningar på plats för att fortsätta på inslagen väg även i nästkommande kvartal.
Nytt teknikområde bana
Det står klart att vi med start i september månad kommer att bredda vårt utbud av tjänster till att omfatta teknikområde bana. Inom järnväg existerar begreppet BEST, som syftar på de fyra teknikslagen Bana, El, Signal och Tele, där Sibek inom kort alltså kompletterar signal med bana. För att möjliggöra detta har vi anställt en ny projektchef, med mycket gedigen kunskap kring spår- och banteknik och dessutom lång erfarenhet som chef för en järnvägsavdelning på ett teknikkonsultbolag. Vår målsättning är att utveckla detta till en enhet med högkompetenta konsulter inom spår och bana som kan jobba parallellt med våra konsulter inom signal. Redan idag ingår bantekniska tjänster i vissa av våra åtaganden och vi tar nu vara på möjligheten att utföra en större del av jobbet med anställd personal istället för att använda underkonsulter. Satsningen kommer inte att kräva några stora investeringar i utrustning eller liknande och kommer att påbörjas i liten skala med ambition att växa gradvis. Fokus kommer nu vara att hitta nya affärsmöjligheter för att på bästa sätt stödja våra kunder samt att knyta rätt personal till enheten.
Bra förutsättningar för 2025-26
Vi har under räkenskapsåret 2024-25 uppnått goda resultat i företaget. Omsättningen växte helt organiskt med 10,4 % och rörelseresultatet ökade med hela 27,8 %. Vi har tecknat kontrakt om många nya uppdrag samt gjort flera viktiga rekryteringar, och står väl förberedda inför kommande år. Jag är nöjd med utvecklingen och ser fortsatt goda möjligheter framledes, även på lite längre sikt. Vi fortsätter nu in i 2025-26 med samma anda och fokus på att leverera tjänster med högsta kvalitet.
David Berg
Verkställande direktör
För fullständig rapport, se bifogad pdf.
Certified Advicer
Eminova Fondkomission AB
Kontakter
David Berg, VD
david.berg@sibek.se, 070-204 38 71
Ulrika Pettersson, IR-ansvarig
ulrika.pettersson@sibek.se, 0730 -42 60 30
Om oss
Sibek är ett teknikkonsultföretag som verkar inom infrastruktur och specifikt järnväg. Bolaget är specialiserat på den svenska järnvägens signalsystem. Den enskilt största kunden är Trafikverket följt av Trafikförvaltningen (SL) inom Region Stockholm. Sibek har 70 medarbetare i olika delar av landet. Den geografiska spridningen gör det möjligt för Sibek att leverera tjänster i hela landet. De tjänster Bolaget levererar är huvudsakligen inom driftsättning, projektering och projekt- och byggledning.
Denna information är sådan information som SIBEK är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-06-11 08:02 CEST.
Bifogade filer
Sibek Bokslutskommuniké 2024 25
Veckans analyser
Fortnox-budet
Veckans analyser
Fortnox-budet
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 459,61