Train Alliance delårsrapport för andra kvartalet 2025

Andra kvartalet april – juni 2025

  • Rörelsens intäkter uppgick till 101,4 (97,9) mkr
  • Rörelseresultatet uppgick till 24,3 (15,8) mkr
  • Nettoresultatet uppgick till 15,8 (12,1) mkr
  • Resultatet per aktie var 0,20 kr (0,15)
  • Det justerade substansvärdet uppgick till 35,6 kronor per aktie
  • Soliditeten uppgick till 72,2% (73,3% vid årsskiftet)

Första halvåret januari – juni 2025

  • Rörelsens intäkter uppgick till 158,6 (151,5) mkr
  • Rörelseresultatet uppgick till 34,4 (21,8) mkr
  • Nettoresultatet uppgick till 22,8 (16,8) mkr
  • Resultatet per aktie var 0,29 kr (0,21)

Händelser under kvartalet

  • Avtal slöts med MSG Terminal AB om en ny slussterminal i Hallsberg Rala. Avtalet innebär att bolaget investerar drygt 20 mkr i en ny terminal som MSG hyr under 10 år för ca 2,6 mkr i årliga hyror och avgifter.
  • Transportstyrelsen beviljade Train Alliance nytt säkerhetstillstånd vilket möjliggör för bolaget att förvalta och utveckla järnvägsinfrastruktur.

Händelser efter rapportperiodens slut

Styrelsen utsåg Jenny Johansson till ny VD. Jenny Johansson tillträder i början av 2026 och kommer närmast från ÅF/AFRY där hon är chef för affärer inom järnväg. Joakim Weijmer blir säkerhetsskyddschef.

 VD har ordet – Train Alliance stärker resultatet

Andra kvartalet blev händelserikt med nya affärer och viktiga beslut för den fortsatta utvecklingen av bolaget där tre områden är dimensionerande; säkerhet, markförädling och etableringar.

För järnvägen i Sverige är sommaren en tid för olika arbeten inom infrastrukturen där avstängningar, inställda tåg, omled­ningar, längre restider och så vidare är en realitet men dock nödvändigt för att skapa en bättre järnväg vilket verkligen är önskvärt.

Stark resultatutveckling

Rörelseintäkterna under andra kvartalet uppgick till 101,4 mkr (97,9) och för halvåret till 158,6 mkr (151,5). Tack vare en för­bättrad produktmix har detta resulterat i tydliga resultatför­stärkningar. Rörelseresultatet ökade under kvartalet till 24,3 (15,8) mkr och under halvåret till 34,4 (21,8) mkr.

Under kvartalet svarade koncept- och konsultintäkter för 21,6% av omsättningen och ackumulerat för halvåret för 21,1% vilket innebär en fördubbling från helåret 2024 då området svarade för 10,5% av omsättningen. Koncept- och konsultintäkter härrör främst från infrastrukturutveckling för kommuner där speciellt Ånge kan omnämnas.

Vi fortsatte att investera, merparten kopplat till SmartCargo-projektet. Vi vill vara framåtlutade i detta projekt så att våra anläggningar blir attraktiva i förhållande till det europeiska TEN-nätet och därigenom också stärker järnvägens konkurrenskraft över tid.

Vårt trafiksäkerhetsarbete

Under kvartalet erhöll vi nytt säkerhetstillstånd från Transport­styrelsen. Anpassningen till de nya järnvägslagarna och järn­vägsförordningarna har tagit ett drygt år att genomföra. Detta säkerhetstillstånd för sido- och huvudspår är av stor betydelse för Train Alliance och en förutsättning för vår verksamhet. För att ytterligare stärka trafiksäkerhetsarbetet och säkerhetskul­turen har vi anställt en trafiksäkerhetschef på heltid.

Markförädling och etableringar

Markförädlings- och detaljplanearbetet i Tillberga avancerar snabbt och smidigt i samarbete med Västerås Stad. Vi står inför samråd direkt efter sommaren och kommer inom ett år att kunna erbjuda ett 900 000 kvadratmeter stort markområde med järnvägsanslutning mitt i Mälardalen.

Utvecklingen av Hallsberg Rala sker fortlöpande och under kvartalet tecknade vi avtal med MSG Terminal AB om en slussterminal. Anläggningen om ca 26 000 kvadratmeter med väg- och spåranslutning planeras stå klar under första kvartalet 2026. Detta är ett steg i att utveckla logistiknavet Hallsberg som drar stora fördelar av sitt strategiska läge. Planeringen för fler logistikbyggnader med järnvägsanslutningar som vi har informe­rat om tidigare, fortsätter. Vårt mål är att kunna informera mer om detta under tredje kvartalet.

Med det nya säkerhetstillståndet kunde vi även ta järnvägsinfra­strukturen i Borlänge i bruk så att verkstaden för lokunderhåll nu är operativt öppnad på en för basindustrin viktig ort. Diskussioner förs med fler hyresgäster i Borlänge.

SmartCargo-projektet i Sigtuna är fysiskt startat med mark­arbeten och sprängning av berg inne på Brista verksamhets­område. Projektet ska drivas kraftfullt framåt så att vi kan erbjuda mer kapacitet för godstrafik. Efter att vi tecknat avtal med Trafikverket har även projekteringsarbetet för järnväg startat med konsultstöd, vilket ska leda fram till upphandlings­underlag för genomförande.

Koncept och infrastrukturarbeten

Vårt arbete med kommuner fortsatte med bland annat koncept och studier för Ånge, Sälenbanan, Sydostlänken med dess tillhö­rande sidosystem, Borås logistikområde i Osdal samt i Skåne och Norrland. Vi stärker nu den grupp som arbetar med segmentet för att möta en ökad efterfrågan.

Säkerhetsskydd inom företaget

Arbetet med att stärka vårt säkerhetsskydd pågår sedan års­skiftet med en omfattande handlingsplan. Vi går igenom alla de fem säkerhetsdomänerna inom ISO 22340, dvs styrning och led­ning av säkerhetsarbetet, personalsäkerhet, informationssäker­het, IT- och cybersäkerhet och fysisk säkerhet. Vi har även gjort den säkerhetsskyddsanalys som ska vägleda oss i det fortsatta arbetet för att stärka vår förmåga och skapa en mer resilient verksamhet. Det ökade säkerhetsskyddet ska både skydda bolaget och möjliggöra för oss att arbeta med viktiga infrastruk­turanläggningar som kräver ett utökat säkerhetsskydd.

Framåtblick – väsentlig händelse efter kvartalet

Vi meddelade i juli att Jenny Johansson tillträder som ny VD efter årsskiftet. Utnämningen kom efter en omfattande process som syftar till att stärka Train Alliance för framtiden. Hon kommer bidra på en rad olika sätt, bland annat med expertis och erfaren­het kring att driva större infrastrukturprojekt.

Fram tills Jenny kommer på plats kvarstår undertecknad som VD. Parallellt börjar jag förberedande arbete som säkerhetsskydds­chef vilket tillsammans med utveckling av specialprojekt blir mitt nya uppdrag i bolaget. Jag vill avslutningsvis tacka våra ägare, investerare och kunder för det fortsatta förtroendet.

Joakim Weijmer, VD Train Alliance

Fullständig delårsrapport bifogas detta pressmeddelande och återfinns på följande länk: https://www.trainalliance.se/for-investerare/finansiella-rapporter/

Denna delårsrapport innehåller sådan information som Train Alliance är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 augusti 2025, kl. 08.00 CET.

För mer information, vänligen kontakta:

Otto Persson,styrelseledamot och IR-ansvarig

Mail:otto.persson@trainalliance.se

Tel: 0582 – 121 00

Certified Adviser

Avanza Bank AB

Om Train Alliance

Train Alliance är ett specialiserat fastighetsbolag som äger och utvecklar anläggningar för järnvägsnära verksamhet. Bolaget äger drygt 3 miljoner kvm mark i strategiska lägen. Efter förvärv görs marken järnvägsklar så att verksamhet kan drivas på den under minst 40 år. På detta sätt avser Train Alliance att skapa ett nätverk av moderna järnvägsanläggningar i rätt lägen som möter en stark efterfrågan från kunder. Train Alliance B-aktie noteras på Nasdaq First North Growth Market med Avanza som Certified Adviser.

Läs mer på Cision

Ämnen i artikeln


Train Alliance B

Senast

18,85

1 dag %

−0,79%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.