STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) E-handelsbolaget Boozt har "väldigt god kontroll över kostnaderna" och ser förbättringar på i stort sett alla kostnadsposter, vilket ligger bakom prognoshöjningen för rörelsemarginalen.

Det säger Boozt vd Hermann Haraldsson till Nyhetsbyrån Direkt efter bolagets delårsrapport.

"Vi har gjort bra investeringar i vårt lager som nu ger resultat, och vi gjorde vissa personaljusteringar i januari som också börjar betala sig. Det är egentligen på alla kostnadsposter vi ser förbättringar. Trots motvind från valutan har vi väldigt bra kontroll på verksamheten", säger vd:n.

Det enda som enligt vd:n skaver något är tillväxttakten. Samtidigt som prognosen för den justerade rörelsemarginalen lyftes till 5,0-6,0 procent (tidigare 4,5-5,5 procent) så har prognosen för omsättningstillväxten sänkts till 0-3 procent, från tidigare 0-6 procent.

"Det enda jag är lite besviken på är att jag skulle vilja växa mer", säger Hermann Haraldsson.

Han är dock tydlig med att bolaget inte har offrat tillväxt för marginaler.

"Vi har inte hållit tillbaka för att förbättra marginalerna, utan tagit den tillväxt vi kunnat. Självklart kan man alltid lägga mer på marknadsföring, men om konsumenten inte är där får man ingen avkastning. Det är inte vettigt att försöka övertyga konsumenten att köpa – det blir orimligt dyrt", säger han.

Hermann Haraldsson beskriver kundernas köpbeteende som fortsatt återhållsamt, särskilt bland kvinnor, men han säger sig se vissa positiva tecken.

"I slutet av förra kvartalet kom vi tillbaka till tillväxt, och det fortsatte i det tredje kvartalet även om september var utmanande på grund av det varma vädret i Norden. Kvinnors köp var ned 7 procent i första halvåret, men bara 2 procent i det tredje kvartalet, och nu ser vi tillväxt bland kvinnor i det fjärde. Det är uppmuntrande, eftersom kvinnor är viktiga för oss – de köper skönhetsprodukter, handlar till barnen och ibland till sina partners", säger han.

Bruttomarginalen i det tredje kvartalet uppgick till 37,4 procent (38,6). Hittills i år uppgår bruttomarginalen till 38,2 procent och ligger därmed under Boozts målnivå på 39-40 procent.

"Anledningen är att vi använt Booztlet mer för att rensa lager. Vi gick in i året med för mycket lager, och dessutom finns en liten valutamotvind. Det viktigaste för oss har varit att få ner lagernivåerna till rätt storlek, och det sker alltid på bekostnad av bruttomarginalen”, säger vd:n och adderar:

”Den goda nyheten är att vårt fria kassaflöde är mycket högt."

Han uppger vidare att bolaget nu är ”mycket nöjda” med lagersituationen inför avslutningen på året som innehåller viktiga perioder som Black Friday och jul.

"Jag var lite orolig i början av året, men nu är lagret på en bra nivå. Vi köper till och med mer för att säkra tillgång, men viktigast är att vi har frigjort kapital genom att rensa ut gammalt lager", säger han.

Hermann Haraldsson förklarar vidare hur gammalt lager skapar mycket ”oväsen”, som han uttrycker det, vilket stjäl fokus från verksamheten.

”Om du har gammalt lager fokuserar du mycket på hur du ska bli av med det. Nu är lagret rätt storlek och vi kan fokusera på att leda kunden till marknaden”, säger han och fortsätter:

”Vi är i en bra position. Vi är mycket konkurrenskraftiga just nu och väntar bara på att marknaden ska ta fart.”

När det gäller marknadsläget beskriver han Sverige som det mest positiva exemplet just nu.

"Sverige tar faktiskt fart. Danmark är ganska nedtryckt, Norge är ljummet och Finland är också en svag marknad. Det finns visst ljus i slutet av tunneln med stimulanser på väg i Sverige, Danmark och Norge – men hur långt bort det ljuset är, är svårt att säga. Den kommande en och en halv månaden avgör hur nöjda vi blir med helåret", säger han.

I samband med rapporten meddelade Boozt att styrelsen har gett mandat att utöka bolagets nuvarande återköpsprogram av aktier till totalt 415 miljoner kronor, upp från tidigare 300 miljoner kronor.

Ska man se det utökade återköpsprogrammet som att ni är nöjda med de investeringar ni gjort, eller kommer det krävas ytterligare investeringar framöver?

"Vi kan finansiera vår egen tillväxt. Vi har för mycket likvida medel och har funderat mycket på vår kapitalstruktur. På vår kapitalmarknadsdag 2023 lovade vi att återföra 800 miljoner kronor på tre år, och nu levererar vi på det löftet", säger vd:n.

Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Boozt

Senast

70,50

1 dag %

3,22%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Börsveckans arkiv
Börsveckan omslag

Läs alla nummer av Börsveckan här.