Analys: Orosmolnen är kvar på himlen för Volvo Cars

Det brukar heta att lågt ställda förväntningar är nyckeln till lycka. Det är något aktieägarna i Volvo Cars fått känna av senaste månaden, då bolaget tagit över stafettpinnen som börsens favorit-Volvo från lastvagnarna.

Volvo car analys

Idag, 15:56

Volvo Cars
Börskurs: 33,00 kr
Antal aktier: 2 969,9 m
Börsvärde: 98 006 Mkr
Nettokassa: 12 134 Mkr
VD: Håkan Samuelsson
Ordförande: Li Shufu

Volvo Cars (33 kr) steg 38% på sin Q3-rapport förra veckan efter att besparingsprogrammet bitit snabbare än väntat och rörelseresultatet krossade förväntningarna.

Sedan vi skrev om bolaget har de fått tillbaka sin gamla VD Håkan Samuelsson efter en rätt svag period med Jim Rowan vid ratten. Samuelsson ska vara VD i två år, till april 2027. Han äger aktier för 68 Mkr.

Största ägare är kinesiska bilkonglomeratet Geely med väldigt stor ägarandel på nästan 79%. Geely-Grundaren Li Shufu är styrelseordförande.

Ägarlistan i övrigt består av fonder och institutioner.

Affärsvärldens huvudscenario
2024
2025E
2026E
2027E
Omsättning
400 234
364 213
375 139
393 896
 - Tillväxt
+0,2%
-9,0%
+3,0%
+5,0%
Rörelseresultat
22 318
12 383
19 882
22 058
 - Rörelsemarginal
5,6%
3,4%
5,3%
5,6%
Resultat efter skatt
15 401
8 957
14 565
16 718
Vinst per aktie
5,17
3,00
4,90
5,60
Utdelning per aktie
0,00
0,00
0,00
0,00
Avkastning på eget kapital
11%
6%
9%
10%
-0,9x
-1,4x
-1,3x
-1,7x
6,4x
11,0x
6,7x
5,9x
3,8x
6,9x
4,3x
3,9x
0,2x
0,2x
0,2x
0,2x
Kommentar: Rörelseresultatet för 2025 är justerat med totalt +12 900 Mkr för nedskrivningar och omstruktureringskostnader.

Volvos modeller riktar sig till premiumsegmentet för familjebilar och marknadsandelen uppgår till 1% av personbilsmarknaden. En omställning mot elektrifierade modeller pågår för fullt där tidigare målet var att nå 50% helt eldrivna i slutet av 2025. Idag är 20% av försäljningsvolymen helt elektriska och 25% laddhybrid. Bruttomarginalerna för elbilar är i paritet med bensinbilarna på drygt 20%.

Försäljningen har dock utvecklats svagt sedan 2023 och underpresterat jämfört med marknaden som helhet. Lönsamheten har varit stabil, men har pressats i takt med att volymerna minskat. Målet sedan tidigare är att nå 7-8% rörelsemarginal. Kassaflödet har varit extra svagt till följd av en omfattande investeringscykel som pågått.

Att plocka in sin tidigare VD i två år tyder på ett kortsiktig fokus att reda ut problem i organisationen här och nu. Detta blev tydligt när Samuelsson tillträdde i april och började med sitt städjobb direkt.

Ett besparingsprogram lanserades och innebar bland annat varsel på totalt 3 000 tjänster, varav många i Sverige. Redan i tredje kvartalet syntes effekter "som medfört snabbare minskningar av rörliga och indirekta kostnader än planerat." Programmet väntas slutföras i fjärde kvartalet. Det ska också sänka inköpskostnaderna. För kinesiska marknaden ska synergier i utveckling tas fram med Geelys andra dotterbolag.

Kassaflödet har setts som en svaghet i Volvo och är något som också ska bli bättre av besparingsprogrammet. Samtidigt har Volvo precis tagit sig över en stor investeringspuckel som väntas lätta framöver. Förväntningarna är att kassaflödet nu äntligen ska närma sig resultatet. Nedan syns en graf baserad på analytikernas estimat som visar på ökat fritt kassaflöde framöver.

Kan Volvo visa starkt kassaflöde framöver finns möjlighet till både utdelning och uppvärdering. Balansräkningen är redan stark med över 10 Mdkr i nettokassa. Förhoppningsvis kan något skjutas över till aktieägarna. Bland de 13 analyshus som följer Volvo tror endast två stycken på utdelning för 2026.

Tullarna ställer till det

Satsningen på elbilar är något Volvo kommer fortsätta med. Men vägen är inte rak. I år har nedskrivningar på drygt 11 Mdkr tagits för Volvos eldrivna SUV:ar EX90 och ES90. Bakslag i elsatsningen kombinerat med lite opportunt städjobb av nya VD? Volvos elbilsförsäljning har minskat med hela 21% i år, trots att marknaden växt 17%. Det är svagt. Även om det finns vissa timingeffekter kring upprampning av produktion som sänker siffran. Mer om det senare.

Tullarna var en annan anledning till nedskrivningen, då ES90 inte kan säljas lönsamt i USA längre. De slutgiltiga tullarna landade på 15% när en bil tillverkad i Europa säljs i USA. Detta var ungefär i linje vad som väntades när Trump tillträdde. Även om Volvo drabbades extra hårt av tullarna, så har de åtminstone nu något att förhålla sig till.

Volvo uppskattar att påverkan av tullarna på rörelsemarginalen kommer att vara en procentenhet sett över hela året. Som svar ska Volvo öka antalet modeller som produceras i deras amerikanska fabrik. Bland annat deras bäst säljande bilmodell, bensindrivna SUV:en XC60. Amerikanerna älskar som bekant SUV:ar. Lokal produktion är också en central del i Volvos långsiktiga strategi, och bolaget betonar att den kommer att fortsätta oberoende av det politiska landskapet.

Bättre lönsamhet - men fortsatt tuffa förhållanden

Mdkr
Q3 2025
Q3 2024
Produktionsvolym
151,8
146,6
Sålda fordon
160,5
172,8
-tillväxt
-7%
3%
Omsättning
86,4
92,8
-tillväxt
-7%
1%
Rörelseresultat
6,4
5,8
-marginal
7,4%
6,2%
Rörelseresultat (exl jämförelsestörande poster)
5,9
5,8
-marginal
6,8%
6,3%
Fritt Kassaflöde
-4,3
-0,4

I Q3 minskade bilförsäljning med 7% i volym mot förra året. Jämförelsevis ska premiummarknaden ha sjunkit 5% enligt Volvo. Bland några av de stora bilbolag som rapporterat försäljningsvolym hittills har det varit spridda skurar:

  • Renault: +1%
  • Stellantis: +13%
  • General Motors: -5%
  • Mercedes Benz: -12%

Framförallt är det de helelektriska fordonen som sänkt Volvo med -18% i försäljningsvolym. Jämfört med marknaden som ökat 18%. Det är svagt och ska delvis bero på flytten bolaget har gjort av produktion av EX30 för europeiska marknaden. Den har flyttats från Kina till Belgien och upprampningen är i full gång men har inneburit vissa flaskhalsar. Exakt påverkan är inget som delgivits.

Lönsamheten var inte riktigt så bra som det såg ut vid första anblick, bland annat var licensförsäljningen (av teknik) ovanligt hög och gav en skjuts på 1,2 Mdkr. Kostnader på 0,5 Mdkr som reserverats för besparingsprogrammet återfördes också. Det underliggande rörelseresultatet, exklusive engångseffekter, på 4,2 Mdr var dock ändå långt bättre än förväntade 1,8 Mdkr.

Q3 är ett säsongsmässigt svagt kvartal, där få kunder köper bilar och lagerna byggs upp. Det förklarar det svaga kassaflödet samt att produktionen var lägre än försäljningen.

Hur blir det med volymtillväxten?

Fakta

Hög blankning

Blankningen är bland de högre bland storbolagen. Blankningsnivåerna är nu kring 5% och har ökat sen i somras då de var nere på 3%. Sedan Q3-rapporten har inga stora ändringar skett. Sett till hur liten del av aktierna som är fritt handlade är blankningen mycket hög.

Något positivt är att tillväxt i försäljningsvolymen, för senast rapporterade månaden september, växte med 1%. Det är fortsatt bensinbilarna som går bäst. Data från bland annat svenska marknaden visar på en svag start på oktober. Det behöver dock inte säga så mycket med tanke på Volvos globala försäljning. Imorgon (4/11) släpps försäljningssiffror för oktober.

Volvo räknar med att marknaden kommer vara fortsatt tuff. På kort sikt med en svag konsument. På lång sikt med tilltagande konkurrens och prispress inom elbilar. Vi tror det finns risk för fortsatt negativ volymtillväxt för fjärde kvartalet.

Det finns inga hårda tillväxtmål att ta på utan ambitionen är att växa snabbare än marknaden för premiumbilar. Kanske får vi vänta ända till nästa VD-session innan nya långsiktiga försäljningsmål penslas ut?

Närmar sig konkurrenterna

Snittet för analytikerkårens tillväxtprognoser är -9% för helåret och sedan 3 respektive 5% kommande år. Ebit-marginalen väntas expandera från nuvarande 4,0% (justerat för nedskrivning) till 5,6%. Det ger en vinstmarginal på cirka 4,2%

Vi är osäkra på om man som minoritetsägare kommer få någon tillgång till kassan och väljer därför att värdera på P/E. Vissa biltillverkare har stora icke räntebärande nettoskulder kopplade till pensionsåtaganden, vilket också gör P/E till ett enklare jämförelsemått.

Med ovan nämnda antaganden landar vi på ett P/E-tal på 5,8x för 2027E.

Bolag
Avkastning 1 år %
P/E 2026E
EV/Sales 2026E
Ebit-marginal 2026E %
Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Direktavkastning %
Nettoskuld/Ebitda
Volvo
44%
6,7x
0,2x
5,4%
4,0%
0,0%
-0,3x
Renault
-14%
4,3x
1,0x
5,9%
2,1%
6,5%
6,8x
Toyota
21%
10,1x
1,4x
8,5%
2,5%
2,9%
4,1x
General Motors
37%
6,0x
0,9x
7,1%
1,0%
0,7%
4,2x
Stellantis
-25%
5,7x
0,2x
3,9%
4,4%
7,7%
0,0x
Mercedes Benz
9%
8,2x
1,0x
6,5%
2,0%
7,6%
3,7x
Honda
5%
8,0x
0,7x
5,0%
2,6%
4,4%
2,6x
BMW
18%
7,1x
1,0x
7,5%
2,8%
5,3%
4,2x
Genomsnitt
15%
7,1x
0,8x
5,9%
3,7%
4,5%
3,5x
Källa: Factset

På ett års sikt är Volvo faktiskt den bäst presterande aktien i bilbranschen, om vi ser till tabellen ovan. Sedan kursrusningen förra veckan har Volvos värdering närmat sig snittet bland jämförelsebolagen. Vi tycker det är befogat då ett antal konkurrenter presterat sämre än Volvo. Vi använder P/E 7x som riktmärke i vårt huvudscenario. Det ger en uppsida på 19%.

Fakta

Insiders

När Samuelsson tillträdde köpte han aktier för 10 Mkr till kurs 16,66 kr. I år har ytterligare fyra olika insiders köpt aktier för knappt 2 Mkr kring 17 kr. Inga försäljningar har gjorts.

Faran är knappast över

Det andas helt plötsligt lite optimism kring Volvo och det är lätt att dras med när en aktie rusar så pass mycket samtidigt som aktien fortfarande är långt under noteringskursen.

Visst är det bra att lönsamheten stärks. Men det räcker bara så långt, och orosmolnen är kvar på himlen. Konkurrensen inom elbilar är stenhård och frågan är vem som kommer kamma hem det mesta av värdet från marknadens framväxt.

Ägarbilden har inte heller förbättrats. Utdelning eller annan belöning till tålmodiga aktieägare hade kunnat dämpa denna oro men lyser fortsatt med sin frånvaro. De flesta analyshus tror inte på bättring i frågan. Kanske kan det ändras om kassaflödet stärks?

Värderingen är fortsatt låg, men det är inget unikt för Volvo i sektorn. Rabatten mot sektorn är inte alls lika stor som när vi köpstämplade aktien för snart ett år sedan. Vi ställer om till neutralt råd.

Tio största ägare i Volvo Cars
Värde (Mkr)
Kapital
Röster
Geely Holding
75 293
78,7%
78,7%
AMF Pension & Fonder
3 321
3,5%
3,5%
Folksam
1 951
2,0%
2,0%
Alecta Tjänstepension
953
1,0%
1,0%
Handelsbanken Fonder
944
1,0%
1,0%
Vanguard
844
0,9%
0,9%
SEB Funds
654
0,7%
0,7%
Fjärde AP-fonden
640
0,7%
0,7%
Tredje AP-fonden
480
0,5%
0,5%
Volvo Car AB
479
0,5%
0,5%
Största insiders utanför topp tio
Värde (Mkr)
Kapital
Röster
Håkan Samuelsson
70
0,1%
0,1%
Källa: Holdings
Totalt insynsägande:
78,7%
 
Ämnen i artikeln

Volvo Car B

Senast

32,32

1 dag %

−4,80%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Börsveckan arkiv
Börsveckan omslag

Läs alla nummer av Börsveckan här.