STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bufabs organiska tillväxt uppgick till 1,4 procent under det tredje kvartalet. Den drevs framför allt av ökade marknadsandelar men även av prisökningar drivna av tullarna i USA.

Det skriver vd Erik Lundén i delårsrapporten.

"Marknadsläget är fortsatt osäkert med stora variationer beroende på geografi och kundsegment. Bland de större kundsegmenten var efterfrågan stark inom energi, jordbruk och livsmedel, medicinteknik och läkemedel, försvar och tillverkning av maskiner. Efterfrågan inom husbils- och släpvagnsmarknaden och för elektronik var stabil medan marknadsläget inom bygg, möbler och inredning, och bilindustrin var fortsatt svag", skriver han.

Bufabs justerade rörelsemarginal uppgick till 14,2 procent (13,4), vilket är i nivå med bolagets finansiella mål för 2026.

"Vi ser fortsatt ett osäkert omvärldsläge med stora variationer mellan olika geografier och kundsegment, men detta påverkar inte våra prioriteringar framgent. Vi kommer fortsätta arbetet med att leverera på vår strategi där fokus ligger på det som vi kan påverka; att ta marknadsandelar, successivt förbättra vår bruttomarginal och kostnadsbas, och leverera ett starkt kassaflöde. Detta kommer sätta oss i en stark position när marknaden väl vänder", skriver Erik Lundén.

Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Bufab

Senast

101,34

1 dag %

−2,50%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Börsveckan arkiv
Börsveckan omslag

Läs alla nummer av Börsveckan här.