NÅGOT SÄMRE MARKNADSUTSIKTER NORDAMERIKA 2025
29 april, 07:13
29 april, 07:13
STOCKHOLM (Direkt) Vitvarutillverkaren Electrolux spår nu att de så kallade externa faktorerna väntas vara "avsevärt negativa" för helåret 2025. Tidigare lydelse var enbart "negativa".
Det framgår av delårsrapporten för det första kvartalet.
För Europa, Asien- och Stillahavsområdet är marknadsutsikterna fortsatt neutrala för 2025. Detsamma, neutrala utsikter, gäller också fortsatt för Latinamerika. För Nordamerika justeras dock utsikterna till "neutrala till negativa" mot tidigare lydelse som var enbart "neutrala".
Bolaget räknar vidare med att volym/pris/mix-effekten för 2025 ska vara positiv, främst på grund av positiv prisutveckling. Tidigare räknade bolaget med en neutral effekt där negativt pris skulle kompenseras av tillväxt i fokuskategorier.
Vidare har Electrolux kvar en prognos om en positiv effekt om cirka 3,5-4 miljarder kronor från kostnadseffektiviseringar för 2025.
Investeringar i innovation för konsumentupplevelser och marknadsföring väntas under 2025 fortsatt vara negativt, på grund av ökade investeringar. Investeringarna för 2025 väntas uppgå till 4-5 miljarder kronor.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
29 april, 07:13
STOCKHOLM (Direkt) Vitvarutillverkaren Electrolux spår nu att de så kallade externa faktorerna väntas vara "avsevärt negativa" för helåret 2025. Tidigare lydelse var enbart "negativa".
Det framgår av delårsrapporten för det första kvartalet.
För Europa, Asien- och Stillahavsområdet är marknadsutsikterna fortsatt neutrala för 2025. Detsamma, neutrala utsikter, gäller också fortsatt för Latinamerika. För Nordamerika justeras dock utsikterna till "neutrala till negativa" mot tidigare lydelse som var enbart "neutrala".
Bolaget räknar vidare med att volym/pris/mix-effekten för 2025 ska vara positiv, främst på grund av positiv prisutveckling. Tidigare räknade bolaget med en neutral effekt där negativt pris skulle kompenseras av tillväxt i fokuskategorier.
Vidare har Electrolux kvar en prognos om en positiv effekt om cirka 3,5-4 miljarder kronor från kostnadseffektiviseringar för 2025.
Investeringar i innovation för konsumentupplevelser och marknadsföring väntas under 2025 fortsatt vara negativt, på grund av ökade investeringar. Investeringarna för 2025 väntas uppgå till 4-5 miljarder kronor.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
Analys
Placera granskar fondjättarna
Rapportperioden
Analytikerna om Volvo Cars
Analys
Placera granskar fondjättarna
Rapportperioden
Analytikerna om Volvo Cars
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 434,06