PRESSADE KONSUMENTER KAN DÄMPA TULLEFFEKT PÅ INFLATIONEN
13 augusti, 05:36
13 augusti, 05:36
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Enligt Fed-chefen i Richmond, Tom Barkin, finns det många tecken på att konsumenter med lägre inkomster är mer ansträngda än för några år sedan, något som kan minska den inflationsdrivande effekten av tullarna.
Det skriver Wall Street Journal.
Barkin påpekade att försäljningen av matbutikers egna märken har ökat, samtidigt som Walmarts resultat är starkt. Företaget rapporterade att konsumenter i högre grad byter från nötkött till kyckling.
"Teorin om att inflationen kommer att stiga eftersom tullkostnader måste föras vidare till konsumenterna måste vägas mot hur konsumenterna faktiskt reagerar", sade han i en intervju med tidningen. "Jag tror att vi kommer att se att konsumenterna accepterar vissa prisökningar på varor som de anser vara absolut nödvändiga. Men jag tror också att de kommer att undvika prisökningar på andra områden genom att byta till billigare alternativ eller skjuta upp inköp."
När det gäller inflationen sade Barkin att "vi kommer sannolikt att se viss uppgång, men jag tror att den blir mer måttlig än många förutspår. Vi befinner oss inte i en situation som 2022, då konsumenterna hade gott om pengar och kände sig tvungna att spendera. Nu är läget mer ansträngt, och därför gör konsumenterna mer genomtänkta val."
Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
13 augusti, 05:36
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Enligt Fed-chefen i Richmond, Tom Barkin, finns det många tecken på att konsumenter med lägre inkomster är mer ansträngda än för några år sedan, något som kan minska den inflationsdrivande effekten av tullarna.
Det skriver Wall Street Journal.
Barkin påpekade att försäljningen av matbutikers egna märken har ökat, samtidigt som Walmarts resultat är starkt. Företaget rapporterade att konsumenter i högre grad byter från nötkött till kyckling.
"Teorin om att inflationen kommer att stiga eftersom tullkostnader måste föras vidare till konsumenterna måste vägas mot hur konsumenterna faktiskt reagerar", sade han i en intervju med tidningen. "Jag tror att vi kommer att se att konsumenterna accepterar vissa prisökningar på varor som de anser vara absolut nödvändiga. Men jag tror också att de kommer att undvika prisökningar på andra områden genom att byta till billigare alternativ eller skjuta upp inköp."
När det gäller inflationen sade Barkin att "vi kommer sannolikt att se viss uppgång, men jag tror att den blir mer måttlig än många förutspår. Vi befinner oss inte i en situation som 2022, då konsumenterna hade gott om pengar och kände sig tvungna att spendera. Nu är läget mer ansträngt, och därför gör konsumenterna mer genomtänkta val."
Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
Aktieanalyser
Börsen
New Wave
Rapporter
Aktieanalyser
Börsen
New Wave
Rapporter
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 640,70