Fed:s Goolsbee: Kärninflationen är fortsatt för hög


Idag, 06:37

Chicago Fed-chefen Austan Goolsbee säger att den underliggande inflationen fortfarande är klart för hög och utvecklas åt fel håll, även om det finns vissa ljuspunkter i tjänsteinflationen. Det rapporterar Reuters.

I en intervju med CNBC sade Goolsbee att inflationsdelen av Federal Reserves mandat fortsatt är det största problemet och att utvecklingen inom tjänsteinflationen är särskilt oroande. Han avstod från att ge någon vägledning om den framtida räntebanan och uttryckte skepsis mot att binda sig till prognoser flera år framåt.

Han varnade också för att förväntningar om framtida produktivitetsvinster från AI kan driva upp konsumtionen och skapa inflationstryck.

Amila Ceranic
Nyhetsbyrån Finwire

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån