FÖRVÄRVAR 51% AV IP AGENCY FINLAND MED OMS 180 MLN KR
5 februari, 2021
5 februari, 2021
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) E-bygghandlaren BHG Group förvärvar 51 procent av IP Agency Finland, ett online-bolag inom produkter för sport och fritid, framgår av ett pressmeddelande.
Produkterna i IP Agencys utbud är av egna varumärken som säljs i företrädesvis Finland, Sverige, Belgien, DACH-länderna och USA. IP Agencys årliga försäljningstillväxt under de senaste tre åren har överstigit 120 procent och omsättningen under 2020 uppgick till drygt 180 miljoner kronor med en ebitda-marginal på över 25 procent.
IP Agency bedrev under 20 år en handelsverksamhet med import från främst Asien men omvandlades 2015 till ett online-företag. Verksamheten, med 18 anställda (FTE), erbjuder produkter online inom sport och fritid, under egna varumärken.
Produkterna utvecklas från idé till slutprodukt, köps in från framförallt Asien och säljs huvudsakligen via 4 webbutiker samt på marknadsplatser online och via större retailkedjor. Varje månad har de olika webbutikerna omkring 900.000 besök.
Vd Jouki Puurtinen och ledningen i IP Agency kommer fortsätter i sina nuvarande positioner sedan IP Agency konsoliderats i segmentet DIY från och med 2021-02-01.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
5 februari, 2021
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) E-bygghandlaren BHG Group förvärvar 51 procent av IP Agency Finland, ett online-bolag inom produkter för sport och fritid, framgår av ett pressmeddelande.
Produkterna i IP Agencys utbud är av egna varumärken som säljs i företrädesvis Finland, Sverige, Belgien, DACH-länderna och USA. IP Agencys årliga försäljningstillväxt under de senaste tre åren har överstigit 120 procent och omsättningen under 2020 uppgick till drygt 180 miljoner kronor med en ebitda-marginal på över 25 procent.
IP Agency bedrev under 20 år en handelsverksamhet med import från främst Asien men omvandlades 2015 till ett online-företag. Verksamheten, med 18 anställda (FTE), erbjuder produkter online inom sport och fritid, under egna varumärken.
Produkterna utvecklas från idé till slutprodukt, köps in från framförallt Asien och säljs huvudsakligen via 4 webbutiker samt på marknadsplatser online och via större retailkedjor. Varje månad har de olika webbutikerna omkring 900.000 besök.
Vd Jouki Puurtinen och ledningen i IP Agency kommer fortsätter i sina nuvarande positioner sedan IP Agency konsoliderats i segmentet DIY från och med 2021-02-01.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
Rapportperioden
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Swedbank
Rapportperioden
Stockholmsbörsen
Skanska
Rapportperioden
Swedbank
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 551,66