STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Klädbolaget H&M:s utveckling under det andra kvartalet ger en ökad trygghet kring bruttomarginalen under det andra halvåret. Samtidigt innebär en priskänslig kund en risk för realisationer framöver.

Det säger H&M:s vd Daniel Ervér i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt efter att klädkoncernen presenterat sin rapport för det andra kvartalet (mars-maj).

De negativa externa faktorerna som tyngde H&M:s marginaler under det första kvartalet dämpades i det andra kvartalet och för andra halvåret är bedömningen att den effekten kommer att vända och vara positiv.

Har du en bättre syn på marginalutvecklingen nu jämfört med för ett kvartal sedan?

"Vi har en liknande bild som vi hade i det första kvartalet. Att vi ser att det som vi sa skulle hända i andra kvartalet också har hänt ger mer trygghet åt ett håll. Åt andra hållet ser vi att kunden just nu är priskänslig och readriven och vi har sett att flera konkurrenter har ett högt lager i relation till försäljning och därför ser vi framför oss att i tredje kvartalet kommer det att vara mycket nedsättningar, rea, prisaktiveringar på marknaden", säger Daniel Ervér.

Prognosen om ökade prisnedsättningar tredje kvartalet beror inte på att H&M har "fel" varor, utan på marknadsdynamiken med en "tuff" situation med nedsättningar, enligt H&M-vd:n.

Tar de positiva effekterna från externa faktorer och negativa effekter från ökade nedsättningar ut varandra?

"Vi är på väg mot det vi kallar en normaliserad bruttomarginal. Vi är på väg mot en stabil nivå genom de externa och interna aktiviteterna vi gör."

Under det tredje kvartalet låg H&M:s bruttomarginal på 55,4 procent, vilket var en minskning från 56,3 procent motsvarande kvartal i fjol.

Kommer ni att kunna ligga kring den bruttomarginalnivån under andra halvåret?

"Vi guidar inte exakt för nivån andra halvåret. Vi ser en återhämtning, tack vare att de externa faktorerna som blåst emot oss kommer att blåsa med oss i stället andra halvåret, men säger att vi kommer att välja, beroende på hur marknaden ser ut, att aktivera mer eller mindre. Där finns det en viss osäkerhetsfaktor då, men den underliggande trenden är positiv in i andra halvåret från det vi kan se", säger Daniel Ervér.

Rörelsemarginalen i kvartalet uppgick till 10,9 procent (11,9), vilket kan ställas mot H&M:s långsiktiga mål om att ha en rörelsemarginal på över 10 procent.

Daniel Ervér påminner om säsongsvariationerna för lönsamheten, där det i andra kvartalet (mars-maj) inte finns någon sommarrea eller vinterrea.

"Vi siktar på långsiktig hållbar lönsamhetstrend om 10 procent över tid. Att vi är på den nivån nu beror på att det är ett starkt kvartal lönsamhetsmässigt. Sedan är det positivt att vi visar att med vår underliggande verksamhet kan vi ett kvartal leverera en tvåsiffrig lönsamhet och det jobbar vi vidare mot för ett helår."

Utöver H&M:s arbete på kostnadssidan är det viktigt att den organiska försäljningen kommer i gång för att det långsiktiga lönsamhetsmålet ska uppnås uthålligt på årsbasis, enligt Daniel Ervér.

Finns det förutsättningar för att ni kan ha en rörelsemarginal kring 10 procent i år?

"Vi guidar inte för rörelsemarginalen 2025. På lång sikt finns det absolut goda förutsättningar, men vi har valt att inte guida tidsbestämt för när vi ser att vi kommer att vara där."

Att accelerera, kraftsamla och höja ribban för arbetet med erbjudandet till kund, tillsammans med disciplinerad kostnadskontroll, skapar bäst förutsättningar för att nå målet enligt H&M-chefen.

H&M-ledningen har förväntat sig att det ska vara en stökig marknad, där situationen med handelshinder och tullar ökat komplexiteten.

"Jag har stor respekt för att vår konsument lever i en osäker omvärld, vilket påverkar deras konsumentvilja. Pris blir viktigare än någonsin och då måste vi säkerställa att vi ligger rätt i pris och att vi är relevanta."

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

H&M B

Senast

133,15

1 dag %

−1,08%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.