STARKT 2 KV STÅR MOT SVAG JUNIFÖRSÄLJNING - ANALYTIKER
26 juni, 09:01
26 juni, 09:01
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Pareto Securities och Ålandsbanken räknar med att H&M:s rapport för det andra kvartalet leder till positiva estimatjusteringar. Citi tror däremot att aktien reagerar något negativt givet en svag juniförsäljning.
Det framgår av initiala kommentarer strax efter att rapporten offentliggjorts.
"Vi räknar med att aktien reagerar något negativt givet den svaga nuvarande försäljningsuppdatering (för juni, reds anm) mot lätta jämförelsetal", skriver Citi.
"Vi räknar med blygsamma positiva estimatrevideringar och en behärskat positiv kursreaktion under dagen", skriver Ålandsbanken.
Pareto anser att H&M:s rapport för det andra kvartalet var starkare än väntat, med en försäljning i linje med förväntningarna och ett rörelseresultat som slog förväntningarna med 6 procent.
Bruttomarginalen slog också förväntningarna som en följd av lägre prisnedsättningar.
För juni spår H&M en försäljningsökning på 3 procent, eller 4 procent kalenderjusterat, vilket enligt analytikerna var svagare än väntat med tanke på att jämförelsekvartalet i fjol innehöll en försäljningsutveckling på -6 procent.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
26 juni, 09:01
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Pareto Securities och Ålandsbanken räknar med att H&M:s rapport för det andra kvartalet leder till positiva estimatjusteringar. Citi tror däremot att aktien reagerar något negativt givet en svag juniförsäljning.
Det framgår av initiala kommentarer strax efter att rapporten offentliggjorts.
"Vi räknar med att aktien reagerar något negativt givet den svaga nuvarande försäljningsuppdatering (för juni, reds anm) mot lätta jämförelsetal", skriver Citi.
"Vi räknar med blygsamma positiva estimatrevideringar och en behärskat positiv kursreaktion under dagen", skriver Ålandsbanken.
Pareto anser att H&M:s rapport för det andra kvartalet var starkare än väntat, med en försäljning i linje med förväntningarna och ett rörelseresultat som slog förväntningarna med 6 procent.
Bruttomarginalen slog också förväntningarna som en följd av lägre prisnedsättningar.
För juni spår H&M en försäljningsökning på 3 procent, eller 4 procent kalenderjusterat, vilket enligt analytikerna var svagare än väntat med tanke på att jämförelsekvartalet i fjol innehöll en försäljningsutveckling på -6 procent.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 506,17