VARULAGRET UTVECKLAS ÅT RÄTT HÅLL - VD
26 juni, 13:52
26 juni, 13:52
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Klädbolaget H&M:s varulager utvecklas åt "rätt håll" i en marknad där flera av konkurrenterna sitter med stora lager.
Det säger H&M:s vd Daniel Ervér i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt efter att rapporten för det andra kvartalet (mars-maj) presenterats.
"Vi vill fortsätta den resan framåt. Ett bra arbete i våra operationella team, där vi har aktiverat rätt produkter, ligger bakom förbättringen. Och också en fin fullprisförsäljning som hjälpt oss att hantera nedsättningskostnaden", säger han.
Under andra kvartalet utgjorde varulagret 16,6 procent (16,3) av omsättningen. Vid utgången av det första kvartalet var den siffran 17,4 procent.
Är målet om ett varulager på 12-14 procent av omsättningen inom räckhåll?
"Jag är övertygad om att det finns förutsättningar för oss att ta oss till 12-14 procent. Först är det viktigt att vi gör attraktiva produkter som vår kund vill ha. Sedan jobbar vi på att bli mer flexibla och mer precisa. Köpa mer från närmarknader, köpa senare och därmed vara mer träffsäkra. Det kommer att hjälpa oss."
Dessutom kan några "strukturella" faktorer hjälpa H&M med sitt varulager, förklarar Daniel Ervér.
"Allt det sammantaget gör att vi ser en fortsatt gradvis förbättring av lagret under andra halvåret och över tid mot vårat långsiktiga mål om 12-14 procent", säger han.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
26 juni, 13:52
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Klädbolaget H&M:s varulager utvecklas åt "rätt håll" i en marknad där flera av konkurrenterna sitter med stora lager.
Det säger H&M:s vd Daniel Ervér i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt efter att rapporten för det andra kvartalet (mars-maj) presenterats.
"Vi vill fortsätta den resan framåt. Ett bra arbete i våra operationella team, där vi har aktiverat rätt produkter, ligger bakom förbättringen. Och också en fin fullprisförsäljning som hjälpt oss att hantera nedsättningskostnaden", säger han.
Under andra kvartalet utgjorde varulagret 16,6 procent (16,3) av omsättningen. Vid utgången av det första kvartalet var den siffran 17,4 procent.
Är målet om ett varulager på 12-14 procent av omsättningen inom räckhåll?
"Jag är övertygad om att det finns förutsättningar för oss att ta oss till 12-14 procent. Först är det viktigt att vi gör attraktiva produkter som vår kund vill ha. Sedan jobbar vi på att bli mer flexibla och mer precisa. Köpa mer från närmarknader, köpa senare och därmed vara mer träffsäkra. Det kommer att hjälpa oss."
Dessutom kan några "strukturella" faktorer hjälpa H&M med sitt varulager, förklarar Daniel Ervér.
"Allt det sammantaget gör att vi ser en fortsatt gradvis förbättring av lagret under andra halvåret och över tid mot vårat långsiktiga mål om 12-14 procent", säger han.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 506,17