Haverikommissionen fastslår att skada på hjul var orsaken till stora urspårningen på Malmbanan
22 maj, 11:35
22 maj, 11:35
Haverikommissionen slår i sin slutrapport fast att det var en skada i ett hjul som orsakade den stora urspårningen på Malmbanan i december 2023.
- Haverikommissionens slutsatser stämmer väl överens med vår egen analys av vad som skett, och det är bra att vi nu en gång för alla kan slå fast vad som föranledde urspårningen. Den här typen av skada är mycket ovanlig och detektorsystemen längs banan fångade heller inte upp den, säger Linda Bjurholt, logistikchef på LKAB, i ett pressmeddelande.
Kommissionen konstaterar att sprickbildning i hjulflänsen var grundorsaken till haveriet, där operativa rutiner, hjulskadedetektorer och analyser av detektordata inte kunde förutse hjulskadan.
Urspårningen den 17 december 2023 blev omfattande. Utöver elva skadade malmvagnar förstördes 15 kilometer av järnvägen när det trasiga hjulet slog sönder räls och betongslipers. Trafiken stod still i 65 dagar och LKAB förlorade intäkter på cirka 100 miljoner kronor om dagen under stoppet.
Haverikommissionen har utrett olyckan i nära samarbete med Trafikverket, LKAB och leverantörer av reservdelar och underhållstjänster.
Lars Johansson
lars.johansson@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
22 maj, 11:35
Haverikommissionen slår i sin slutrapport fast att det var en skada i ett hjul som orsakade den stora urspårningen på Malmbanan i december 2023.
- Haverikommissionens slutsatser stämmer väl överens med vår egen analys av vad som skett, och det är bra att vi nu en gång för alla kan slå fast vad som föranledde urspårningen. Den här typen av skada är mycket ovanlig och detektorsystemen längs banan fångade heller inte upp den, säger Linda Bjurholt, logistikchef på LKAB, i ett pressmeddelande.
Kommissionen konstaterar att sprickbildning i hjulflänsen var grundorsaken till haveriet, där operativa rutiner, hjulskadedetektorer och analyser av detektordata inte kunde förutse hjulskadan.
Urspårningen den 17 december 2023 blev omfattande. Utöver elva skadade malmvagnar förstördes 15 kilometer av järnvägen när det trasiga hjulet slog sönder räls och betongslipers. Trafiken stod still i 65 dagar och LKAB förlorade intäkter på cirka 100 miljoner kronor om dagen under stoppet.
Haverikommissionen har utrett olyckan i nära samarbete med Trafikverket, LKAB och leverantörer av reservdelar och underhållstjänster.
Lars Johansson
lars.johansson@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
Bostadsmarknaden
Investmentbolagens innehav
Handelskriget
Analys
Bostadsmarknaden
Investmentbolagens innehav
Handelskriget
Analys
1 DAG %
Senast
SEB
Igår, 15:22
SEB-analytiker rekryteras till Alcur
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 479,56