VISS ÖKNING FÖR HOTELLMARKNADEN I JULI
18 augusti, 13:07
18 augusti, 13:07
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade med drygt 3 procent i juli, samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskade med 0,5 procent. Totalt ökade logiintäkterna därmed med knappt 3 procent.
Det framgår av ett pressmeddelande från branschorganisationen Visita.
I Stockholm och Göteborg ökade antalet sålda hotellrum med 3 procent och i Malmö med 2 procent.
Logiintäkterna minskade med 3 procent i Stockholm och ökade med 10 procent i Göteborg och 6 procent i Malmö.
Utanför storstäderna ökade antalet sålda hotellrum med 4 procent och logiintäkterna med 3 procent.
Viktiga förklaringar till utvecklingen är en förhållandevis svag prisutveckling samt att evenemangen under sommaren skiljer sig mellan i år och förra året.
Visita konstaterar att logiföretagens förväntningar på utvecklingen fortfarande indikerar en viss tillväxt enligt Konjunkturinstitutet och bokningsläget ser svagt positivt ut de närmaste tre månaderna.
"Hushållens syn på såväl sin nuvarande som framtida ekonomiska situation förbättrades visserligen under juli, men det återstår att se om det får genomslag i faktiska konsumtionsökningar och om det är början på en förbättrad trend", säger Thomas Jakobsson, chefekonom på Visita.
Datan är preliminär och avser ett urval av 731 hotell i Sverige. Den är inte kalenderkorrigerad och tar inte hänsyn till vilka veckodagar olika högtider eller lov infaller på.
Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
18 augusti, 13:07
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade med drygt 3 procent i juli, samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskade med 0,5 procent. Totalt ökade logiintäkterna därmed med knappt 3 procent.
Det framgår av ett pressmeddelande från branschorganisationen Visita.
I Stockholm och Göteborg ökade antalet sålda hotellrum med 3 procent och i Malmö med 2 procent.
Logiintäkterna minskade med 3 procent i Stockholm och ökade med 10 procent i Göteborg och 6 procent i Malmö.
Utanför storstäderna ökade antalet sålda hotellrum med 4 procent och logiintäkterna med 3 procent.
Viktiga förklaringar till utvecklingen är en förhållandevis svag prisutveckling samt att evenemangen under sommaren skiljer sig mellan i år och förra året.
Visita konstaterar att logiföretagens förväntningar på utvecklingen fortfarande indikerar en viss tillväxt enligt Konjunkturinstitutet och bokningsläget ser svagt positivt ut de närmaste tre månaderna.
"Hushållens syn på såväl sin nuvarande som framtida ekonomiska situation förbättrades visserligen under juli, men det återstår att se om det får genomslag i faktiska konsumtionsökningar och om det är början på en förbättrad trend", säger Thomas Jakobsson, chefekonom på Visita.
Datan är preliminär och avser ett urval av 731 hotell i Sverige. Den är inte kalenderkorrigerad och tar inte hänsyn till vilka veckodagar olika högtider eller lov infaller på.
Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
Inför Nibes rapport
Analys
Aktierekommendationer
Aktier
Bostadsmarknaden
Selins sorti
Analys
Aktierekommendationer
Aktier
Bostadsmarknaden
Selins sorti
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 646,58