Iran: Kärnenergifrågor tas upp först i slutligt avtal med USA


Idag, 13:24

Iran kommer att behandla frågor om tillträde till kärntekniska anläggningar som attackerats samt iranskt kärnmaterial först inom ramen för ett slutligt avtal med USA och efter att konkreta åtgärder vidtagits för att lätta på amerikanska sanktioner. Det säger vice utrikesminister Kazem Gharibabadi, rapporterar Reuters.

Uttalandet kommer efter att chefen för FN:s atomenergiorgan IAEA tidigare sagt att han väntar sig inspektioner i Iran inom kort enligt en preliminär överenskommelse kopplad till samtalen mellan USA och Iran, även om detaljerna ännu inte är klara.

Gharibabadi skriver samtidigt att "medialt brus" inte kan användas för att skapa fakta på marken.

Amila Ceranic
Nyhetsbyrån Finwire

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån