(Omsändning: Skickades första gången på torsdagskvällen)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Några timmar efter att Apple aviserat prishöjningar på MacBook-datorer och Ipads meddelade Microsoft att även Xbox-spelkonsoler blir dyrare, till följd av kraftigt stigande komponentkostnader.

Det rapporterar CNBC.

De berörda Xbox-modellerna får prishöjningar på mellan 100 och 150 dollar.

"I oktober förra året höjde vi priset på Xbox-konsoler med 20–70 dollar i USA. Vi hoppades att ytterligare en prishöjning inte skulle bli nödvändig, och har under de senaste månaderna arbetat tillsammans med leverantörer för att hitta alternativ", skrev Microsoft i ett blogginlägg.

Enligt bolaget har kostnaderna för lagring och minne till spelkonsoler ökat med mer än 2,5 gånger, och företaget räknar med att priserna kommer att fördubblas ytterligare fram till hösten 2027.

Vid stängning var Microsoft-aktien ned 3,5 procent i USA-handeln, medan Apple tappade 6,3 procent.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Apple

Senast

275,15

1 dag %

−6,12%

1 dag

1 mån

1 år

Microsoft

Senast

352,83

1 dag %

−3,46%
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån