MYCKET OPERATIONELLT NÖTANDE KVAR ATT GÖRA - VD
22 februari, 2024
22 februari, 2024
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Viaplay har stärkt sin tro på att kärnverksamheten, som består av Norden, Nederländerna samt Viaplay Select, ska generera ett positivt fritt kassaflöde 2025.
"Tidigare har vi sagt att det var en ambition och nu sätter vi det lite mer på pränt (in black and white). Men det finns risker med allt som vi är exponerade mot så som valutor, marknadsefterfrågan, och om det är det någon annan kris som kommer", säger TV- och streamingbolagets finanschef Enrique Patrickson till Nyhetsbyrån Direkt.
Vad är huvuddragen för att nå kassaflödesmålet?
"Det rör sig om ett antal operativa förbättringar i kärnverksamheten, allt från rörelsekapitaldelar, att vi räknar med att vi fortsätter att få utdelning från Allente och att vi gradvis förbättrar vårt erbjudande i marknaden", säger finanschefen.
Efter att kärnverksamheten nått ett positivt kassaflöde ska Viaplay successivt öka lönsamheten till tvåsiffriga marginaler.
Det låter som en lång väg mot tvåsiffriga marginaler?
"Vi har varit där tidigare. Det handlar om att hitta den rätta storleken och att få en bättre avkastning på kostnaderna och bestämma vad vi behöver, vad vi ska behålla och vad vi ska gå ur. Problemet är att vi har långa avtal som i vissa fall är svåra att komma ur så ju mer vi kan göra med dessa, ju bättre kommersiella avtal vi kan teckna med våra partners, ju snabbare kommer vi nå det (tvåsiffriga marginaler, reds anm)", säger vd Jørgen Madsen Lindemann till Direkt och tillägger:
"Vi har en mycket operationellt nötande att göra för att vi ska bli mycket starkare".
Viaplay jobbar med ett antal åtgärder och planer. Bland annat minskar bolagets åtaganden gällande sporträttigheter, inklusive vidarelicensiering av vissa rättigheter, för att Viaplay ska kunna fokusera på de rättigheter som verkligen gör skillnad för verksamheten.
Koncernen har kvar innehållskostnader för rättigheter som bolaget inte kan sälja tillbaka eller vidarelicensiera.
I torsdagens rapport skriver Viaplay att bolaget tittar på åtgärder för att hantera kontodelning, något som allt fler konkurrerande strömningstjänster infört eller pratat om att införa.
Enligt Jørgen Madsen Lindemann ser Viaplay inte bara över kontodelningsfrågan utan något konkret kommer att införas redan under 2024.
Ni pratar även om att ni underkommande år ska jobba med att optimera er verksamhet för att öppna upp nya intäktsströmmar och ökaeffektiviteten. Vad kan det vara?
"Det finns definitivt intäktsfickor som inte är utforskade, så som hela området med digital reklamförsäljning /…/ Det finns ett antal initiativ som kommer att komma inom det området för att ta del av den tillväxten och för att motverka nedgången i den analoga reklamförsäljningen", säger Jørgen Madsen Lindemann.
I det fjärde kvartalet ökade Viaplays digitala annonsförsäljningen "kraftigt", men motverkades av lägre reklamintäkter via linjära kanaler. Viaplays digitala reklamförsäljning växer och bolaget bygger upp sitt digitala reklambibliotek "så snabbt som möjligt".
Viaplay utvärderar även möjligheten att lansera HVOD-erbjudanden (hybrid video on demand - streamingtjänster som har innehåll både med och utan reklam).
När kan vi få se en lansering av HVOD, redan i år?
"Ja".
Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt
22 februari, 2024
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Viaplay har stärkt sin tro på att kärnverksamheten, som består av Norden, Nederländerna samt Viaplay Select, ska generera ett positivt fritt kassaflöde 2025.
"Tidigare har vi sagt att det var en ambition och nu sätter vi det lite mer på pränt (in black and white). Men det finns risker med allt som vi är exponerade mot så som valutor, marknadsefterfrågan, och om det är det någon annan kris som kommer", säger TV- och streamingbolagets finanschef Enrique Patrickson till Nyhetsbyrån Direkt.
Vad är huvuddragen för att nå kassaflödesmålet?
"Det rör sig om ett antal operativa förbättringar i kärnverksamheten, allt från rörelsekapitaldelar, att vi räknar med att vi fortsätter att få utdelning från Allente och att vi gradvis förbättrar vårt erbjudande i marknaden", säger finanschefen.
Efter att kärnverksamheten nått ett positivt kassaflöde ska Viaplay successivt öka lönsamheten till tvåsiffriga marginaler.
Det låter som en lång väg mot tvåsiffriga marginaler?
"Vi har varit där tidigare. Det handlar om att hitta den rätta storleken och att få en bättre avkastning på kostnaderna och bestämma vad vi behöver, vad vi ska behålla och vad vi ska gå ur. Problemet är att vi har långa avtal som i vissa fall är svåra att komma ur så ju mer vi kan göra med dessa, ju bättre kommersiella avtal vi kan teckna med våra partners, ju snabbare kommer vi nå det (tvåsiffriga marginaler, reds anm)", säger vd Jørgen Madsen Lindemann till Direkt och tillägger:
"Vi har en mycket operationellt nötande att göra för att vi ska bli mycket starkare".
Viaplay jobbar med ett antal åtgärder och planer. Bland annat minskar bolagets åtaganden gällande sporträttigheter, inklusive vidarelicensiering av vissa rättigheter, för att Viaplay ska kunna fokusera på de rättigheter som verkligen gör skillnad för verksamheten.
Koncernen har kvar innehållskostnader för rättigheter som bolaget inte kan sälja tillbaka eller vidarelicensiera.
I torsdagens rapport skriver Viaplay att bolaget tittar på åtgärder för att hantera kontodelning, något som allt fler konkurrerande strömningstjänster infört eller pratat om att införa.
Enligt Jørgen Madsen Lindemann ser Viaplay inte bara över kontodelningsfrågan utan något konkret kommer att införas redan under 2024.
Ni pratar även om att ni underkommande år ska jobba med att optimera er verksamhet för att öppna upp nya intäktsströmmar och ökaeffektiviteten. Vad kan det vara?
"Det finns definitivt intäktsfickor som inte är utforskade, så som hela området med digital reklamförsäljning /…/ Det finns ett antal initiativ som kommer att komma inom det området för att ta del av den tillväxten och för att motverka nedgången i den analoga reklamförsäljningen", säger Jørgen Madsen Lindemann.
I det fjärde kvartalet ökade Viaplays digitala annonsförsäljningen "kraftigt", men motverkades av lägre reklamintäkter via linjära kanaler. Viaplays digitala reklamförsäljning växer och bolaget bygger upp sitt digitala reklambibliotek "så snabbt som möjligt".
Viaplay utvärderar även möjligheten att lansera HVOD-erbjudanden (hybrid video on demand - streamingtjänster som har innehåll både med och utan reklam).
När kan vi få se en lansering av HVOD, redan i år?
"Ja".
Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt
Rapportperioden
Plejd
Inflationen
Rapportperioden
Plejd
Inflationen
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 532,33