Hovrätten har valt att fria Nordea från en stämning av en kund som hade förlorat 100 000 kronor genom telefonbedrägerier för några år sen. Det framgår av ett pressmeddelande.

Hovrätten anser att banken inte kan ses som skyldig för att den drabbade blivit av med pengarna eftersom personen själv hade gjort överföringen via Swish.

Detta inträffade efter att den drabbade blivit uppringd av en person som falskt påstod att hans identitet kapats och att 100 000 kronor redan försvunnit från kontot. Bedragaren fick honom att själv swisha beloppet. Banken har avböjt ersättning eftersom överföringen gjordes frivilligt, enligt deras bedömning.

“Scenariot att bankkunder manipuleras att själva föra över pengar till bedragare i tron att de räddar sina pengar undan just bedragare är tyvärr inte ovanligt. Med nuvarande praxis hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden får den drabbade i sådana fall ta hela förlusten själv”, skriver Hovrätten som väljer samma linje som tingsrätten.

Den drabbade, John-Erik, företräds av Konsumentombudsmannen som säger att man nu överväger att överklaga till Högsta domstolen.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se

Läs mer på Finwire

Ämnen i artikeln

Nordea Bank

Senast

15,46

1 dag %

0,23%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån