Färre klappar men samma julbord – så är hushållens nya julstrategi

Svenska hushåll går in i julen med stramare plånbok och dämpad framtidstro, trots tecken på ekonomisk återhämtning. Det visar en färsk undersökning från Swedbank. Sparandet fortsätter ha hög prioritet in i 2026, konstaterar banken.

Jul
Hushållen vill prioritera julfirandet men lägga mindre pengar på julklappar.

Idag, 13:31

Trots tecken på en vändande konjunktur har hushållens optimism minskat från förra året. Det visar en undersökning som Kantar gjort på uppdrag av Swedbank.

28% av hushållen tror att den egna ekonomin kommer att bli bättre 2026. En minskning med fem procentenheter från året innan. Detta får även effekter på de stundande högtiderna.

Julfirande med färre paket

I årets julfirande innebär den minskade optimismen att hushållen håller igen på julklapparna, medan budgeten för mat och dryck är oförändrad. I alla fall hos den femtedel planerar att minska sin konsumtion under jul och nyår. 82% i den gruppen väljer att spara in på just klapparna.

I genomsnitt planerar hushållen i år att lägga 3 200 kr på julklappar, och 2 300 kr på mat och dryck.

Endast 6% av hushållen planerar att spendera mer på julfirandet i år. Bland dem uppger nästan hälften att de planerar att lägga mer än 3 500 kr på julklappar, vilket är högre än föregående år.

Fortsatt sparande 2026

Även inför 2026 verkar det som att sparande är högt upp på agendan för hushållen. Var femte hushåll planerar att öka sitt sparande in i det nya året.

Under de senaste sex månaderna har 20% av de tillfrågade hushållen behövt ta av sitt sparande för att köpa mat, och 5% har lånat pengar till mat. Något som har satt sina spår.

"Trots ökad köpkraft 2024 och 2025, samt längre inkomstskatter och lägre matmoms 2026 planerar många hushåll att öka sitt sparande", säger Arturo Arques, privatekonom på Swedbank, enligt ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

"Genom att planera sina inköp bättre och dra ner på onödiga småutgifter planerar hushållen även utrymme för fler nöjesresor och hotellvistelser."

Fakta

Om undersökningen

Undersökningen är gjord av Kantar på uppdrag av Swedbank under perioden 23 november till 2 december 2025. 3 061 personer i åldrarna 18-79 år deltog.

Ämnen i artikeln

Swedbank A

Senast

309,70

1 dag %

−0,29%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån