Analys: Är Kongsberg ett lovande val inom försvarssektorn?

Norska Kongsberg är starka på försvarsprodukter som luftvärn och kryssningsrobotar. Värderingen är hög. Men det är inte svårt att tänka sig att bolaget på några års sikt växer in i värderingen.

Klaar 5

Idag, 15:00

Kongsberg
Börskurs: 250 NOK
Antal aktier: 879,6 m
Börsvärde: 219 902 m
Nettokassa: 10 383 miljoner
VD: Geir Håøy
Ordförande: Eivind Reiten

Kongsberg Gruppen (250 NOK) är en norsk teknikkoncern som levererar försvarsmateriel och lösningar för fartyg. Koncernen har knappt 16 000 anställda och huvudkontoret ligger i Kongsberg, sydväst om Oslo.

Dagens Kongsberg grundades 1814 som en vapenfabrik i det då nyligen mer autonoma Norge. Bolaget var sedan starten statligt ägt men börsnoterades 1993. Norska staten är fortfarande dominerande ägare och äger 50% av aktierna.

2005 knoppade Kongsberg av en fordonskomponentsrörelse till börsbolaget Kongsberg Automotive.

Vårt huvudscenario (belopp i MNOK)
2024
2025E
2026E
2027E
Omsättning
48 872
57 864
47 391
47 960
 - Tillväxt
+20,3%
+18,4%
-18,1%
+1,2%
Rörelseresultat
6 948
8 893
7 416
7 429
 - Rörelsemarginal
13,1%
14,6%
14,7%
14,5%
Resultat efter skatt
5 126
6 947
5 794
5 804
Vinst per aktie
5,83
7,90
6,60
6,60
Utdelning per aktie
4,40
4,50
5,00
5,50
Direktavkastning
2,4%
2,4%
2,7%
3,0%
Avkastning på eget kapital
29%
35%
27%
25%
8%
6%
8%
10%
-1,4x
-1,2x
-1,6x
-1,7x
32,0x
23,6x
28,2x
28,2x
22,1x
17,3x
20,7x
20,7x
3,1x
2,7x
3,2x
3,2x
Kommentar: Under 2026 knoppas en stor del av Kongsberg verksamhet av till ett separat bolag varför koncernens konsoliderade omsättning sjunker kraftig det året. Kongsbergs börsvärde är i tabellen justerat för avknoppningen. Mer om metoden senare. För samtliga år i tabellen ingår ett resultatbidrag runt 450 MNOK från intressebolag i rörelseresultatet.

Kongsberg har idag fyra affärsområden. Det är dock två som nästan helt dominerar sett till omsättning och vinst, nämligen fartygsteknik (komponenter som drivlina och elsystem samt konsulttjänster inom konstruktion) i affärsområdet Maritime och försvarsmateriel i Defence & Aerospace. Därtill finns de två mindre affärsområdena Digital som är en slags mjukvaruleverantör för automatisering av tung industri och Discovery som sysslar med tekniska lösningar för att studera exempelvis havsbotten. På det senare området konkurrerar Kongsberg med norska Norbit som vi nyligen skrev om.

Planen är att Maritime ska knoppas av till ett eget börsbolag som delas ut till Kongsbergs aktieägare i april nästa år. Kongsberg har även inlett en process att sälja Digital. Vi kommer i den här analysen fokusera på hur Kongsberg kommer se ut efter de här avyttringarna, det vill säga att endast Defence & Aerospace och Discovery blir kvar. Hur det självständiga börsbolaget Kongsberg Maritime ser ut avhandlas i ett senare avsnitt.

Fakta

Luftvärnssystemet NASAMS

Kongsbergs förmodligen enskilt viktigaste produktkategori är luftvärnssystem. Kongsbergs flaggskepp inom denna kategori är det medelräckviddiga luftvärnssystemet NASAMS som är ett samarbete mellan Kongsberg och amerikanska Raytheon (RTX). Kongsberg står för lavett och styrmodul. Raytheon står för eldledningsradar och robotar.

NASAMS kan skjuta ned flygplan, drönare och kryssningsrobotar. För att försvara sig mot ballistiska robotar behöver man dock mer kvalificerade system som amerikanska Patriot eller fransk/italienska SAMP/T.

NASAMS finns idag hos USA, Norge, Finland, Spanien, Nederländerna, Litauen, Indonesien, Australien, Qatar, Ungern, Oman, Ukraina och ett icke namngivet land. Danmark lade nyligen en order på NASAMS uppgående till 3,7 miljarder DKK men leverans har ännu inte skett.

Något som skvallrar om att NASAMS är ett kapabelt system är att Vita Huset i D.C. skyddas med NASAMS-luftvärn.

Kongsbergs största division Defence Systems stod i fjol för 42% av koncernens omsättning, alltså räknat på det som blir kvar efter uppdelningen av koncernen. Divisionen består främst av luftvärnssystemen NASAMS och NOMADS. Här återfinns också en affär inom fjärrstyrda kulsprutor och kanoner som monteras på fordon, exempelvis på svenska stridsfordon 90 för vilket en affär annonserades här om dagen.

Inom Kongsbergs andra riktigt stora division Missile & Space (26% av omsättningen) finns sjömålsroboten (robot för att skjuta mot fartyg) NSM och kryssningsmissilen JSM (skjuts från flygplan mot avlägsna markmål) som är utvecklad för att skjutas från F-35. Här återfinns även en affär inom utveckling och produktion av mindre satelliter. I fjol fick Kongsberg kontrakt av norska och tyska staten att utveckla en ersättare till NSM som ska kallas 3SM.

Utöver de två nämnda dominerande divisionerna har Kongsberg även några mindre affärer. En är inom tillverkning av komponenter i lättviktig komposit till stridsflygplan samt reparation och underhåll av flygplan och helikoptrar som återfinns i divisionen Aerostructures & MRO. Den andra är inom utrustning för kartläggning under havsytan vilket bland annat används inom oljeindustrin, fiske och forskning.

Luftvärn en het vapenkategori

Kongsbergs vapensystem
Typ
Användare
NASAMS
Medelräckviddigt luftvärn
USA, Norge, Spainen, Nederländerna, Finland, Litauen, Ungern, Chile, Oman, Australien, Indonesien, Qatar, Ukraina och ett ännu namngivet land
NOMADS
Korträckviddigt luftvärn
Norge, Nederländerna och Lettland
JSM
Kryssningsrobot anpassad för att avfyras från F-35
Norge, Japan, USA, Australien och Tyskland
NSM
Sjömålsrobotar
Norge, Polen, USA, Australien, UK, Nederländerna, Spanien, Rumänien, Lettland, Danmark och Kanada
3SM
Supersoniska sjömålsrobotar
Norge och Tyskland

En lärdom många länder dragit av att studera Rysslands krig i Ukraina är att satsa stort på luftvärn. Detta har bland annat tagit sig uttryck i European Sky Shield Initiative, ett tysklett initiativ för att skapa ett fulltäckande luftvärnsförsvar över Europa. NASAMS är ett av de luftvärnssystem som är tänkta att kunna ingå i European Sky Shield Initiative.

Det är nu många europeiska länder som upphandlar nya luftvärnssystem. Vid sidan av Danmark och Norge som nyligen har lagt beställningar talas det om att Belgien och Luxemburg i samarbete skulle kunna lägga en order på NASAMS inom kort. En annan eventuellt nära förestående affär det talas om är med Egypten. Andra marknader som på sikt skulle kunna bli intressanta är de östasiatiska staterna Japan, Sydkorea och Taiwan (de facto stat) som väntas satsa mycket på sina luftvärn i rädsla för Kina.

En viktigt konkurrent inom NASAMS segment är tyska IRIS-T som bland annat Sverige använder. Bakom IRIS-T står ett konsortium av europeiska försvarsbolag, bland annat Saab. IRIS tydligt europeiska prägel kanske är en konkurrensfördel, åtminstone i Europa under det rådande geopolitiska läget.

Expanderar missilkapiciteten

Kongsberg har de senaste åren även lyckats ta en lång rad affärer på missil-sidan. Betydande order för F-35-kompatibla kryssningsroboten JSM har kommit från Norge, USA, Tyskland, Japan och Australien.

För sjömålsrobotarna har Danmark nyligen lagt en beställning på Kongsbergs NSM. Kanske kommer det här vara trögare med beställningar tills ersättaren 3SM lanserats om ett antal år.

En viktig faktor för att en stat ska våga köpa den här typen av avancerad ammunition är att leverantören har rejäl produktionskapacitet, så att kunden kan lita på leverera när det behövs. Det här ett svårt dilemma för försvarsbolagen då de måste bygga upp en stor produktionsapparat utan att veta om långsiktig avsättning finns. En modell för att hantera detta är att försvarsbolagets hemland står som finansiell garant för att fabrikerna alltid ska gå runt. Kongsberg verkat haft modet att satsa och driftsatte i fjol en ny robotfabrik i Norge. Andra fabriker för samma produkter ska byggas i USA och Australien. 

Eventuellt skulle de tajta banden till norska staten som äger 50% av Kongsberg kunna innebära att bolaget har lättare att få gehör hos staten för bolagets behov. Exempelvis stödbeställningar och politiskt stöd för olika affärer.

Otydlig men sannolikt hög tillväxt på sikt

Det finns inga kommunicerade finansiella mål för det som blir kvar i Kongsberg eller ens för affärsområdet Defence & Aerospace. De bankanalytiker som följer bolaget tror att det som blir kvar i koncernen ska växa med nästan 40% nästa år och drygt 20% år 2027.

Redan år 2028 räknar analytikerna med att tillväxten ska ned mot mer normala nivåer runt 10%. Vår tolkning är att tillväxten sannolikt blir högre än så men att analytikerna ännu inte vågat lägga in det i estimaten då det ännu inte finns stöd för detta i annonserade order och liknande. 

Lönsamheten i det som blir kvar i Kongsberg har de senaste åren legat runt 15%. Vi tror att bolaget kommer ligga kvar runt den nivån även framåt.

Hur ska det nya Kongsberg värderas?

En central fråga är hur det renodlade försvars-Kongsberg i framtiden ska värderas. Om man ser till historiken har koncernen de senaste tio åren i snitt värderats till 16x EV/Ebit framåtblickande. Under de nästan fyra år som gått sedan Ryssland inledde sin fullskaliga invasion av Ukraina har Kongsberg handlats till 21x EV/Ebit i snitt. Men då fartygstekniken i Maritime stått för i princip halva koncernens vinst under perioden saknar nästan en jämförelse mot det renodlade försvars-Kongsberg relevans.

Bolag
Avkastning 1 år %
P/E 2027E
EV/Ebit 2027E
EV/Sales 2027E
Ebit-marginal 2027E %
Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Kongsberg (NO)
-0%
28,2
20,7
3,2
14,5%
-8,5%
Saab (SE)
+118%
31,0
24,7
2,7
10,8%
10,8%
RTX (US)
+54%
23,4
20,4
2,8
13,8%
13,8%
Northrop Grumman (US)
+20%
17,9
18,4
2,1
11,1%
11,1%
Rheinmetall (DE)
+164%
25,1
17,9
3,4
19,2%
19,2%
Thales (FR)
+69%
18,8
15,3
2,0
13,1%
13,1%
BAE (UK)
+45%
18,0
15,2
1,7
11,0%
11,0%
Leonardo (IT)
+89%
18,2
14,1
1,4
9,9%
9,9%
Lockheed Martin (US)
-3%
15,1
13,4
1,6
12,0%
12,0%
Dassault Aviation (FR)
+44%
13,9
12,2
1,3
10,4%
10,4%
Genomsnitt
+60%
21,0
17,2
2,2
12,6%
10,3%
Definition
Inkl. utdelningar
Börskurs delat med vinst per aktie 2026E
Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med rörelseresultat 2026E
Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning 2026E
Förväntad rörelsemarginal 2026E
Årlig tillväxt omsättning 2026-2027
Källa: Factset

De stora västerländska försvarsbolagen värderas i ett brett spann till 12x-25x EV/Ebit. Kongsberg med Maritime borträknat från börsvärdet (14x segmentets Ebit bortdraget från Kongsbergs rörelsevärdet) har legat i den högre delen av intervallet. Kanske är det befogat med den extra höga multipeln med tanke på fokuset mot det förmodligen extra heta produktsegmentet luftvärn. Vi har räknat med att Kongsberg efter uppdelningen kan komma att värderas till 23x EV/Ebit.

Fakta

Avknoppning som vi värderar till 64 NOK per aktie

Idag består nästan halva Kongsbergskoncernen av affärsområdet Maritime som vi hittills inte har behandlat då denna snart ska skiljas av från koncernen. Kongsberg Maritime är en bred fartygsteknikleverantör. Dels agerar Maritime konsult som kan hjälpa till att designa nya fartyg och uppgradera gamla. Dels levererar man komponenter så som drivlina, elsystem och lyftkranar. En stor del av verksamheten kommer från ett förvärv av Rolls Royce fartygstekniksdivision som genomfördes 2019.

Kongsberg Maritime kommer att knoppas av som ett eget börsbolag som delas ut till Kongsbergs aktieägare. Planen är att aktien ska börja handlas på Oslo Børs i slutet av april.

Den officiella förklaringen till att uppdelningen sker är att fokuserade koncernledningar och styrelser för de båda verksamheterna ska möjliggöra fortsatt hög tillväxt. Både Defence & Aerospace och Maritime har vuxit kraftigt det senaste decenniet och Kongsberg beskriver att synergierna idag är mycket små.

Kongsberg Maritime har på sistone blivit en ganska lönsam verksamhet. I fjol tjänade affärsområdet 13,7% på Ebit-nivå vilket kan jämföras med 0,1% år 2019 då verksamheten slogs i hop med Rolls Royce.

Tillväxten har också varit god under perioden. Affärsområdet har vuxit med nästan 11% per år sedan förvärvet från Rolls Royce. Ledningen verkar optimistiska inför att tillväxten fortsatt ska vara hög. Bland annat pekar man på att den nuvarande globala fartygsflottan börjar bli riktigt gammal och att många fartyg innan en inte allt för avlägsen tidpunkt måste ha ersatts. Kongsberg Maritime ska även vara starka på elektrifierade drivlinor och väntar sig bli en vinnare på rederibranschens klimatomställning.

Det är inte helt lätt att säga hur det självständiga börsbolaget Kongsberg Maritime kommer värderas. Vi har inte hittat några bra noterade jämförelseobjekt med liknande verksamhet. Givet den goda tillväxten och förhållandevis höga lönsamheten är nog någonstans inom intervallet 13-15x EV/Ebit tänkbart.

Vi har i den här analysen räknat med att Maritime lyfter sin omsättning från 25 miljarder NOK i fjol till 33 miljarder NOK år 2027 vilket är i nivå med analytikerkonsensus i Factset. Därpå har vi räknat med att det självständiga Maritime kommer tjäna 12% på Ebit-nivå vilket är något lägre än i dagsläget men där vi räknat med att vissa overheadkostnader tillkommer som självständigt bolag.

Vi har sedan värderat Maritime till 14x det beräknade rörelseresultatet för år 2027 vilket resulterar i ett värde om 64 NOK per aktie. Maritime-aktierna kommer delas ut nästa vår och vi har i den här analysen dragit av Maritime-värdet när vi har räknat på bland annat värderingsmultiplar för Kongsberg Gruppen.

Kongsberg Maritime
2027E
Omsättning
33 332
Rörelsemarginal
12,0%
Rörelseresultat
4 000
Värderingsmultipel
14
Värde
56 000
Värde per aktie
64

Stark kandidat inom försvarssektorn

Fakta

Insiders rika på aktien

Kongsbergs ledning har de senaste åren fått se sina aktier bli värda i många fall tiotals miljoner. Kongsbergs avgående VD Geir Håøys aktier är exempelvis värda 61 MNOK och tillträdande VD Eirik Lies 21 MNOK.

Den enda insidertransaktionen i år som finns hos Holdings är att kommunikationschefen Even Aas i mars sålde aktier för 8 MNOK.

Kongsberg verkar ha ett starkt produktsortiment och borde kunna fortsätta växa kraftigt så länge försvarsutgifterna fortsätter stiga.

För en svensk placerare är det naturligt att ställa Kongsberg mot vårt svenska försvarsbolag Saab. Analytikerna väntar sig en likvärdig tillväxt för de båda bolagen närmsta åren. Vårt intryck är dock att Kongsberg är verksamma inom produktsegment där det kommer vara enklare att ta nya affärer och fortsätta växa kraftigt på lite längre sikt. Samtidigt är Saab högre värderade på 25x EV/Ebit för konsensusestimat för 2027 mot 21x för Kongsberg.

Kongsberg framstår som ett lovande val inom försvarssektorn. Vi ser dock tyvärr inte särskilt stor uppsida i aktien de närmsta åren och landar därför i ett neutralt råd.

Tio största ägare i Kongsberg
Värde (MNOK)
Kapital
Röster
Government of Norway
109 278
50,0%
50,0%
Folketrygdfondet
12 869
5,9%
5,9%
BlackRock
9 238
4,2%
4,2%
Erik Must
5 652
2,6%
2,6%
Vanguard
4 432
2,0%
2,0%
DNB Asset Management AS
3 783
1,7%
1,7%
KLP Kapitalforvaltning AS
2 387
1,1%
1,1%
Storebrand Asset Management
2 310
1,1%
1,1%
Alfred Berg Kapitalforvaltning
1 709
0,8%
0,8%
WisdomTree Asset Management
1 495
0,7%
0,7%
Största insiders
Värde (MNOK)
Kapital
Röster
Geir Håøy (avgående VD)
61
0,0%
0,0%
Even Aas
34
0,0%
0,0%
Eirik Lie (tillträdande VD)
23
0,0%
0,0%
Iver Christian Olerud
11
0,0%
0,0%
Lisa Edvardsen Haugan
11
0,0%
0,0%
Martin Wien Fjell
9
0,0%
0,0%
Christian Karde
7
0,0%
0,0%
Eivind Reiten (SO)
5
0,0%
0,0%
Mette Toft Bjørgen (CFO)
3
0,0%
0,0%
Källa: Holdings
 
 
 
Ämnen i artikeln

Kongsberg Gruppen

Senast

246,70

1 dag %

−1,93%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån