Tack vare en stark utveckling i Europa fortsatte Renault-koncernen att öka sin försäljning under det första halvåret. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Under första halvåret ökade koncernens totala försäljning med 1,9 procent till 1 154 700 fordon. I Europa såldes 847 623 fordon, en ökning med 6,7 procent i en marknad som växte med 5,5 procent.

Renault-märket överträffade marknaden, med 535 238 sålda fordon, en ökning med 8,2 procent, och är det tredje största märket i Europa och nummer ett i Frankrike för personbilar och lätta nyttofordon. Försäljningen av fullhybrider ökade med 45 procent.

Dacia sålde 309 816 fordon, en ökning med 4,0 procent, och fortsätter att vara bland de tio mest sålda märkena i Europa. Sandero är den mest sålda modellen i alla kanaler. Alpine rapporterade 2 569 registreringar, en ökning med 47,7 procent, drivet av framgången med utökade sortimentet i form av A110 R Turini.

Renaults orderbok i Europa motsvarar 2,6 månaders prognostiserad försäljning vid slutet av juni. Under 2024 planerar Renault tio nya lanseringar.

Adam Fransson
Nyhetsbyrån Finwire

Ämnen i artikeln

Renault SA

Senast

47,20

1 dag %

−1,97%

1 dag

1 mån

1 år

Mest läst
Senaste nytt
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.