ORGANISK TILLVÄXT 22,3% 2 KV, ÖKAT RÖRELSERESULTAT
14 augusti, 08:14
14 augusti, 08:14
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Rugvista, som erbjuder onlineförsäljning av mattor, hade en nettoomsättning på 151 miljoner kronor (128) under det andra kvartalet 2025. Organisk nettoomsättningstillväxt var 22,3 procent (-1,0).
Bruttomarginalen uppgick till 62,5 procent (63,0).
Rörelseresultatet ökade till 7,1 miljoner kronor (2,4) och rörelsemarginalen var 4,7 procent (1,8).
Antalet ordrar var 73,9 tusen (58,5), vilket motsvarar en ökning med drygt 26 procent.
Genomsnittligt ordervärde minskade med 6,9 procent (-14,7) till 2.833 kronor (3.044).
"Vi fortsatte att öka annonseringen för att fånga upp kunder tidigare i köpprocessen och det gav tydliga resultat. Antalet besök till våra sajter ökade med 48,9 procent till 8,8 (5,9) miljoner och vi ser ett ökat intresse för varumärket Rugvista. Samtidigt påverkades konverteringsgraden negativt, vilket är väntat vid denna typ av trafikförändring", kommenterar vd Ebba Ljungerud.
Marknadsföringskostnaderna som andel av nettoomsättningen uppgick till 29,2 procent (29,8).
"Osäkerheten i omvärlden kvarstår men vi ser effekt av vår förflyttning i marknadsstrategi och sortiment. Vi lanserar nya kollektioner till hösten och utökar med färger och storlekar inom våra mest uppskattade serier. Med ett nytt lager på plats och en tydlig riktning går vi in i andra halvåret med tillförsikt", skriver vd.
Kristine Trapp +46 8 5191 7927
Nyhetsbyrån Direkt
14 augusti, 08:14
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Rugvista, som erbjuder onlineförsäljning av mattor, hade en nettoomsättning på 151 miljoner kronor (128) under det andra kvartalet 2025. Organisk nettoomsättningstillväxt var 22,3 procent (-1,0).
Bruttomarginalen uppgick till 62,5 procent (63,0).
Rörelseresultatet ökade till 7,1 miljoner kronor (2,4) och rörelsemarginalen var 4,7 procent (1,8).
Antalet ordrar var 73,9 tusen (58,5), vilket motsvarar en ökning med drygt 26 procent.
Genomsnittligt ordervärde minskade med 6,9 procent (-14,7) till 2.833 kronor (3.044).
"Vi fortsatte att öka annonseringen för att fånga upp kunder tidigare i köpprocessen och det gav tydliga resultat. Antalet besök till våra sajter ökade med 48,9 procent till 8,8 (5,9) miljoner och vi ser ett ökat intresse för varumärket Rugvista. Samtidigt påverkades konverteringsgraden negativt, vilket är väntat vid denna typ av trafikförändring", kommenterar vd Ebba Ljungerud.
Marknadsföringskostnaderna som andel av nettoomsättningen uppgick till 29,2 procent (29,8).
"Osäkerheten i omvärlden kvarstår men vi ser effekt av vår förflyttning i marknadsstrategi och sortiment. Vi lanserar nya kollektioner till hösten och utökar med färger och storlekar inom våra mest uppskattade serier. Med ett nytt lager på plats och en tydlig riktning går vi in i andra halvåret med tillförsikt", skriver vd.
Kristine Trapp +46 8 5191 7927
Nyhetsbyrån Direkt
Aktieanalyser
Börsen
New Wave
Rapporter
Aktieanalyser
Börsen
New Wave
Rapporter
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 640,70