SÄTTNING VÄNTAS FÖR NÄTANNONSER INFÖR RAPPORTER – WSJ
19 april, 2022
19 april, 2022
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Utmaningarna staplas på hög för nätannonsörerna, skriver Wall Street Journal, och inför rapportperioden har flera amerikanska finansaktörer intagit en försiktig hållning.
"Den kombinerade tyngden av stigande inflation, fortsatta utmaningar i leveranskedjan, kriget i Ukraina och förändringarna i Apples mobila operatörssystem väntas alla slå mot sektorn", skriver tidningen.
De sex största bolagen på området (Google, Facebook, Amazon, Twitter, Snap och Pinterest) väntas öka omsättningen från annonser med 19 procent i årstakt, jämfört med 28 procent under det fjärde kvartalet och 40 procent i det första kvartalet 2021.
Det väntas också slå ojämnt över branschen, där Google väntas se en ökning med 23 procent till 55,1 miljarder dollar medan Facebooks ägarbolag Meta Platform bara väntas rapportera en ökning med 8 procent.
För Alphabets del väntas Google stå emot relativt bra eftersom sökmotorverksamheten inte är lika exponerad mot Apples förändringar som andra bolag. Förändringarna gjorde det svårare för bolagen att sikta in sin reklam på enskilda användare.
Michael Nathanson vid MoffetNathanson skrev i en analys i mars att Google "är den starkaste och säkraste delen i marknadsföringstratten och har tjänat på förändrade utgiftsbeteenden till följd av ändringar i integritetsstandard".
Samtidigt ökar Bytedance app Tiktok i popularitet, enligt en undersökning gjord av ISI Evercore har den dagliga användartiden på tjänsten ökat till 93 procent under det första kvartalet, 69 procent högre än Metas Instagram och fyra gånger så mycket som Snap.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
19 april, 2022
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Utmaningarna staplas på hög för nätannonsörerna, skriver Wall Street Journal, och inför rapportperioden har flera amerikanska finansaktörer intagit en försiktig hållning.
"Den kombinerade tyngden av stigande inflation, fortsatta utmaningar i leveranskedjan, kriget i Ukraina och förändringarna i Apples mobila operatörssystem väntas alla slå mot sektorn", skriver tidningen.
De sex största bolagen på området (Google, Facebook, Amazon, Twitter, Snap och Pinterest) väntas öka omsättningen från annonser med 19 procent i årstakt, jämfört med 28 procent under det fjärde kvartalet och 40 procent i det första kvartalet 2021.
Det väntas också slå ojämnt över branschen, där Google väntas se en ökning med 23 procent till 55,1 miljarder dollar medan Facebooks ägarbolag Meta Platform bara väntas rapportera en ökning med 8 procent.
För Alphabets del väntas Google stå emot relativt bra eftersom sökmotorverksamheten inte är lika exponerad mot Apples förändringar som andra bolag. Förändringarna gjorde det svårare för bolagen att sikta in sin reklam på enskilda användare.
Michael Nathanson vid MoffetNathanson skrev i en analys i mars att Google "är den starkaste och säkraste delen i marknadsföringstratten och har tjänat på förändrade utgiftsbeteenden till följd av ändringar i integritetsstandard".
Samtidigt ökar Bytedance app Tiktok i popularitet, enligt en undersökning gjord av ISI Evercore har den dagliga användartiden på tjänsten ökat till 93 procent under det första kvartalet, 69 procent högre än Metas Instagram och fyra gånger så mycket som Snap.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
Handelskriget
Investmentbolagens innehav
Analys
Handelskriget
Investmentbolagens innehav
Analys
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 464,04