NETFLIX OCH DISNEY KAN LÄGGA BUD PÅ CL-RÄTTIGHETER (OMS)
9 oktober, 06:39
9 oktober, 06:39
(Omsändning: skickas första gången på onsdagskvällen)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Disney och Netflix kan komma att lägga bud på rättigheter till europeiska Champions League. Det rapporterar flera brittiska medier på onsdagseftermiddagen.
Europeiska toppklubbar siktar på att tjäna minst 5 miljarder euro årligen från försäljningen av tv-rättigheter till matcher i Champions League, Europa League och Conference League under nästa cykel, vilket potentiellt skulle innebära en ökning med omkring 10 procent jämfört med nuvarande avtal, skriver The Guardian.
De första upphandlingarna av mediarättigheter för perioden 2027–2033 kommer att inledas denna månad.
Bland möjligheterna finns att en match varje omgång streamas globalt av samma leverantör, som får första valet av match i varje omgång. Det öppnar för möjligheten att Disney eller Netflix kan komma att sända matcher från herrarnas Champions League, enligt tidningen.
Det skulle i så fall påminna om upplägget i Sverige där Viaplay har rättigheterna till majoriteterna av matcherna i Premier League, men där Amazon via Prime har rättigheterna till en match per omgång.
Att de globala amerikanska jättarna ger sig in i sportvärlden är inget nytt. Disney har sedan förra året rättigheterna till Conference League i bland annat Sverige medan Netflix satsat på NFL-matcher i USA. Apple ryktas samtidigt närma sig Formel 1-rättigheterna i USA.
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
9 oktober, 06:39
(Omsändning: skickas första gången på onsdagskvällen)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Disney och Netflix kan komma att lägga bud på rättigheter till europeiska Champions League. Det rapporterar flera brittiska medier på onsdagseftermiddagen.
Europeiska toppklubbar siktar på att tjäna minst 5 miljarder euro årligen från försäljningen av tv-rättigheter till matcher i Champions League, Europa League och Conference League under nästa cykel, vilket potentiellt skulle innebära en ökning med omkring 10 procent jämfört med nuvarande avtal, skriver The Guardian.
De första upphandlingarna av mediarättigheter för perioden 2027–2033 kommer att inledas denna månad.
Bland möjligheterna finns att en match varje omgång streamas globalt av samma leverantör, som får första valet av match i varje omgång. Det öppnar för möjligheten att Disney eller Netflix kan komma att sända matcher från herrarnas Champions League, enligt tidningen.
Det skulle i så fall påminna om upplägget i Sverige där Viaplay har rättigheterna till majoriteterna av matcherna i Premier League, men där Amazon via Prime har rättigheterna till en match per omgång.
Att de globala amerikanska jättarna ger sig in i sportvärlden är inget nytt. Disney har sedan förra året rättigheterna till Conference League i bland annat Sverige medan Netflix satsat på NFL-matcher i USA. Apple ryktas samtidigt närma sig Formel 1-rättigheterna i USA.
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
Aktieråd
Fondförvaltare
Sparande
Fondförvaltare
Sparande
1 DAG %
Senast
Stockholmsbörsen
10 oktober, 17:54
Trumps hot om Kinatullar sänkte Stockholmsbörsen
Intellego Technologies
10 oktober, 17:16
Blankarrapport om Intellego
Handelskrig
10 oktober, 17:14
Trump hotar Kina med höjda tullar
Saab
10 oktober, 15:26
Saab får order från Försvarsmakten värd 4 miljarder kronor
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 707,50