Musikströmningstjänsten Spotify uppger att möjligheten att leda kunder till externa betalningslänkar i deras iOS-app redan haft en positiv effekt på försäljningen. Det rapporterar Techcrunch.

I ett nyligen inlämnat stöduttalande till förmån för Epic Games i deras rättstvist mot Apple skriver Spotify att deras interna data visar en betydande ökning av iOS-användare som uppgraderar till Premium via den nya webbetalningsfunktionen. Under samma tidsperiod har konverteringsgraden hos Android varit relativt konstant.

Efter en dom i USA som tvingade Apple att tillåta apputvecklare att hänvisa kunder till alternativa betalningssätt inom iOS-appar har Spotify snabbt uppdaterat sin app för att informera om priser och möjligheten att köpa abonnemang direkt via webben.

Leo Luthander
leo.luthander@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Ämnen i artikeln

Apple

Senast

195,27

1 dag %

−3,02%

1 dag

1 mån

1 år

Spotify

Senast

653,82

1 dag %

2,68%
Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,88%

Senast

2 479,56

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.