STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) E-handelns utveckling under de senaste decennierna visar inga tecken på att avta och enligt prognoser i Svensk Handels rapport "Läget i handeln" kommer e-handeln att utgöra mellan 24 och 29 procent av den totala försäljningen i detaljhandeln 2035.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Det innebär en kraftig ökning jämfört med 2024 då 15 procent utgjordes av köp på nätet. Trots detta spås den fysiska butiken fortsatt ha en stark och viktig roll inom den svenska handeln, då allt fler e-handelsföretag nu också öppnar fysiska butiker.

"Handeln kommer alltid att finnas där människor rör sig. Det är inte förvånande att e-handeln fortsätter att utvecklas och blir en allt viktigare del av den svenska handeln. Men det betyder inte att den fysiska butikens roll minskar. Tvärtom tror vi att framtidens handel präglas av en stark närvaro såväl i städer och handelsplatser som online", säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Den totala detaljhandeln bedöms växa med 2,3 procent per år fram till 2035, där sällanköpsvaruhandeln väntas växa med 3,6 procent per år och dagligvaruhandeln med 0,5 procent per år. Prognosen över dagligvaruhandelns svaga tillväxt förklaras av att befolkningen bedöms växa långsamt framöver.

Rapporten visar också att den svenska lågprishandeln är här för att stanna. En ihärdig lågkonjunktur har medfört att konsumenterna blivit alltmer prismedvetna, vilket bekräftas av att 94 procent av svenskarna handlade lågpris någon gång under 2024 och att i snitt 60 lågprisköp gjordes per konsument under året.

Även inköpen från onlineplattformar från tredje land ökar, särskilt från Temu och Shein, och nära var femte svensk i åldern 20–69 år handlar något från Temu eller Shein varje månad. Kvinnor handlar klart mest, och konsumenterna finns i alla ålderskategorier.

Svensk Handel tycker att det är en oroande utveckling som visar att köpbeteendet har satt sig bland konsumenterna. Detta eftersom det utöver att utgöra ett direkt hot mot svenska handelsföretag och arbetstillfällen, riskerar produkterna som köps in från plattformarna att utgöra direkta hälsorisker, enligt flertalet myndigheter. Svensk Handel kräver fortsatt politisk handling för att stävja osund konkurrens och osäkra produkter.

Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån