KLÄDHANDEL +7,5% I NOVEMBER, SKOR +1,0%
Idag, 06:04
Idag, 06:04
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Klädhandelns försäljning steg med 7,5 procent i november, mätt i löpande priser, jämfört med samma månad föregående år. Skohandeln steg med 1,0 procent.
Det visar Svensk Handel Stils (Sko & Textilhandlarnas) Stilindex över försäljningsutvecklingen.
Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, noterar att november markerar starten på julhandeln och att många konsumenter inledde sina julklappsinköp i samband med att Black Month inleddes.
"Trots ett generellt uppsving i modehandeln och att vintern närmar sig rapporterar många av våra medlemsföretag en dämpad försäljning av ytterplagg, vilket sannolikt är en följd av det milda vädret", säger hon.
Modehandeln fortsätter att utvecklas olika starkt i butik respektive online. Den fysiska handeln visade en mer dämpad utveckling. Klädförsäljningen i butik ökade med 3,6 procent medan skoförsäljningen minskade med 1,7 procent.
E-handeln stod däremot för betydligt större tillväxt. Klädförsäljningen online ökade med hela 17,2 procent och skohandeln med 14 procent.
Ackumulerat under perioden januari till och med november ökade klädhandeln med 3,4 procent i årstakt, medan skohandeln var upp 3,9 procent.
Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
Idag, 06:04
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Klädhandelns försäljning steg med 7,5 procent i november, mätt i löpande priser, jämfört med samma månad föregående år. Skohandeln steg med 1,0 procent.
Det visar Svensk Handel Stils (Sko & Textilhandlarnas) Stilindex över försäljningsutvecklingen.
Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, noterar att november markerar starten på julhandeln och att många konsumenter inledde sina julklappsinköp i samband med att Black Month inleddes.
"Trots ett generellt uppsving i modehandeln och att vintern närmar sig rapporterar många av våra medlemsföretag en dämpad försäljning av ytterplagg, vilket sannolikt är en följd av det milda vädret", säger hon.
Modehandeln fortsätter att utvecklas olika starkt i butik respektive online. Den fysiska handeln visade en mer dämpad utveckling. Klädförsäljningen i butik ökade med 3,6 procent medan skoförsäljningen minskade med 1,7 procent.
E-handeln stod däremot för betydligt större tillväxt. Klädförsäljningen online ökade med hela 17,2 procent och skohandeln med 14 procent.
Ackumulerat under perioden januari till och med november ökade klädhandeln med 3,4 procent i årstakt, medan skohandeln var upp 3,9 procent.
Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
Analyser
SBB
Inflationen
Analyser
SBB
Inflationen
1 DAG %
Senast

Stockholmsbörsen
Igår, 17:57
H&M och Volvo steg på grön börs
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 829,04