TEMU-ÄGAREN DUBBLADE FÖRSÄLJNINGEN TILL 13 MDR USD 4 KV
20 mars, 2024
20 mars, 2024
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kinesiska PDD, ägaren bakom e-handelsfenomenet Temu där konsumenter i västvärlden handlar lågprisvaror som snabbmode från Kina, redovisar en försäljning på 13 miljarder dollar i det fjärde kvartalet 2024. Det är mer än en dubblering jämfört med samma kvartal ett år tidigare.
Försäljningsökningen är klart högre än väntat. Enligt S&P Global Market Intelligence väntades en försäljning på motsvarande runt 11 miljarder dollar.
Vid sidan av Temu äger PDD också den till Kinamarknaden riktade e-handelsplattformen Pinduoduo.
Moderbolaget PDD uppmärksammades nyligen för att ha varit fjolårets största annonsköparen av alla hos Facebooks och Instagrams moderbolag Meta Platforms med 2 miljarder dollar, och även ha varit störst hos Google, enligt Wall Street Journals källor.
PDD:s vinst skrivs till 17:32 kinesiska yuan per aktie, vilket var högre än väntade 11:89. Separat är dock Temus västerlandsinriktade verksamhet i nuläget rejält förlustbringande. Goldman Sachs uppskattade nyligen att varje beställning som görs på e-handelsplattformen renderar en förlust på 7 dollar, till stor del på grund av den höga kostnaden för att locka in kunder med annonser.
Tillväxten för stora nätmodebolag i Kina har varit så snabb att den lett till kapacitetsbrist för global flygfraktsindustri. Konkurrenterna inom kinesisk globalriktad näthandel har börjat locka konsumenter med snabba leveranstider, vilket inte flygfrakten hunnit kompensera för. Problemen har varit särskilt påtagliga för andra branscher med behov av alternativa logistikalternativ sedan störningarna i Röda havet blev aktuella.
PDD:s New York-noterade depåbevis, motsvarande en aktie, handlades efter delårsrapporten upp med över 10 procent i den amerikanska förhandeln.
Joakim Rönning +46 8 5191 7930
Nyhetsbyrån Direkt
20 mars, 2024
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kinesiska PDD, ägaren bakom e-handelsfenomenet Temu där konsumenter i västvärlden handlar lågprisvaror som snabbmode från Kina, redovisar en försäljning på 13 miljarder dollar i det fjärde kvartalet 2024. Det är mer än en dubblering jämfört med samma kvartal ett år tidigare.
Försäljningsökningen är klart högre än väntat. Enligt S&P Global Market Intelligence väntades en försäljning på motsvarande runt 11 miljarder dollar.
Vid sidan av Temu äger PDD också den till Kinamarknaden riktade e-handelsplattformen Pinduoduo.
Moderbolaget PDD uppmärksammades nyligen för att ha varit fjolårets största annonsköparen av alla hos Facebooks och Instagrams moderbolag Meta Platforms med 2 miljarder dollar, och även ha varit störst hos Google, enligt Wall Street Journals källor.
PDD:s vinst skrivs till 17:32 kinesiska yuan per aktie, vilket var högre än väntade 11:89. Separat är dock Temus västerlandsinriktade verksamhet i nuläget rejält förlustbringande. Goldman Sachs uppskattade nyligen att varje beställning som görs på e-handelsplattformen renderar en förlust på 7 dollar, till stor del på grund av den höga kostnaden för att locka in kunder med annonser.
Tillväxten för stora nätmodebolag i Kina har varit så snabb att den lett till kapacitetsbrist för global flygfraktsindustri. Konkurrenterna inom kinesisk globalriktad näthandel har börjat locka konsumenter med snabba leveranstider, vilket inte flygfrakten hunnit kompensera för. Problemen har varit särskilt påtagliga för andra branscher med behov av alternativa logistikalternativ sedan störningarna i Röda havet blev aktuella.
PDD:s New York-noterade depåbevis, motsvarande en aktie, handlades efter delårsrapporten upp med över 10 procent i den amerikanska förhandeln.
Joakim Rönning +46 8 5191 7930
Nyhetsbyrån Direkt
Bostadsmarknaden
Investmentbolagens innehav
Handelskriget
Analys
Bostadsmarknaden
Investmentbolagens innehav
Handelskriget
Analys
1 DAG %
Senast
SEB
23 maj, 15:22
SEB-analytiker rekryteras till Alcur
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 479,56