STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Solenergibolaget Sunrun rusade 25 procent på New York-börsen på onsdagen efter att ha meddelat att bolaget inleder ett samarbete med Tesla och Renew Home för att leverera el till datacenter och energibolag i USA.

Det rapporterar Bloomberg News.

Bolagen uppgav att avtalet ska skapa en plattform som kan tillhandahålla 16 gigawatt el genom att aggregera hundratusentals hemmabatterier från Sunrun och Tesla samt 8 miljoner termostater som styrs av Renew Home.

Kapaciteten ska erbjudas utvecklare av AI-datacenter på först till kvarn-basis. Elen ska även kunna levereras till PJM Interconnection, det största elnätet i USA.

Leverantörer av solenergi till hushåll har haft ett utmanande år med fallande försäljning efter att ett lukrativt amerikanskt skatteavdrag för solpaneler löpt ut. Som svar har bolagen i allt högre grad vänt sig mot den snabbt växande efterfrågan på el från datacenter.

Börsredaktionen Nyhetsbyrån Direkt

+46 8 5191 7911

borsdesken.direkt@direkt.se

Ämnen i artikeln

Tesla

Senast

375,07

1 dag %

−1,71%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån