RIKTIGT TUFFT I USA EFTER TULLAR, HÖJER PRISER 10% - VD
29 april, 09:38
29 april, 09:38
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Marknadsläget i USA blev ett helt annat efter att tullarna annonserades i februari och för att hantera ökade kostnader höjer Thule priserna med 10 procent.
Det säger vd Mattias Ankarberg till Nyhetsbyrån Direkt.
Inom Thules produktkategori Sports & Cargo Carriers minskade kvartalsförsäljningen organiskt med 2 procent efter att marknaden i Nordamerika presterat svagt. I samband med förra rapporten pratade vd:n om en cykelmarknad i bra balans i Europas premiumsegment medan den ansågs vara "på gång" i Nordamerika.
Hur ser det ut nu?
"Det är där boven sitter, i Nordamerika. I Europa är lagerbalansen inom cykel fortfarande generellt bra. I Nordamerika är det svagt och det är det som gör att vi backar inom Sports & Cargo", säger Mattias Ankarberg.
Går det att ha en åsikt om hur den nordamerikanska marknaden ska utveckla sig 2025?
"Vi tror att det blir tufft, det blir riktigt tufft. Det blev ett helt annat marknadsläge efter att tullarna annonserades i februari. Många återförsäljare är väldigt försiktiga och vill inte bygga lager och ta in produkter innan vårsäsongen startar för man vet inte om det kommer finnas en efterfrågan", säger Mattias Ankarberg.
Även om Thule har två egna fabriker i USA medför de införda tullarna ett behov att höja priserna för att motverka kostnadsökningar. Tidigare har Thule pratat om en prishöjning i USA på i snitt cirka 5 procent från 1 juni. Det gäller inte längre.
"Det har blivit mer. Det är en marknad som inte står still och en tullsituation som inte står still. Just nu höjer vi priserna med 10 procent i USA från den 1 juni", säger Mattias Ankarberg.
Förutom prishöjningar möter Thule tullsituationen med andra åtgärder. Bland annat ökar satsningen på växande nischer där Thule har starka positioner med många nya cykelhållare särskilt framtagna för den nordamerikanska konsumenten. Satsningen på pick-up trucks återupptas medan projektet med bilbarnstolar för den amerikanska marknaden avslutas.
"Konkurrensen är hög, premiumsegmentet fortsatt litet, och satsningen är kostsam. Vi satsar vidare på bilbarnstolar i Europa, där vi haft en bra start och potentialen är mycket större", skrev Thule i sin delårsrapport.
Inom RV Products, där merparten av Thules affär är på den europeiska marknaden, ökade försäljningen i det första kvartalet med 1 procent organiskt. Precis som i det fjärde kvartalet ökade försäljningen till återförsäljare, medan försäljningen till tillverkare minskade.
Tidigare hade vd:n talat om att summan av de två kanalerna bedömdes bli negativ under det första kvartalet.
"Det blev lite bättre än vad vi trodde i slutet av kvartalet men annars gäller det som jag sade sist om RV-marknaden om en förhoppningsvis neutral utveckling i andra kvartalet och med tillväxt under det andra halvåret. Totalt sett för 2025 så tror vi fortfarande att RV-marknaden i Europa är tillbaka på tillväxt", säger Mattias Ankarberg.
I år lanserar Thule fler produkter tidigare under året för att kunna dra nytta av försäljning under hela vårsäsongen. Det medför högre produktutvecklingskostnader under årets första halvår och pressar rörelsemarginalen. I det första kvartalet blev marginalen 15,1 procent, ner nära 2 procentenheter jämfört med motsvarande period i fjol, och lägre än analytikernas förväntan som i snitt låg på 16,4 procent.
Utan effekten från produktutvecklingskostnader hade marginalen varit i linje med föregående år. Sett till hela 2025 så kommer ovanstående kostnader ha jämnat ut sig där andra halvåret blir motsvarande starkare som första halvåret är svagare.
"Vi hade 7 procent av försäljningen i produktutveckling förra året och det vill vi ha i år också", säger Mattias Ankarberg.
Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt
29 april, 09:38
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Marknadsläget i USA blev ett helt annat efter att tullarna annonserades i februari och för att hantera ökade kostnader höjer Thule priserna med 10 procent.
Det säger vd Mattias Ankarberg till Nyhetsbyrån Direkt.
Inom Thules produktkategori Sports & Cargo Carriers minskade kvartalsförsäljningen organiskt med 2 procent efter att marknaden i Nordamerika presterat svagt. I samband med förra rapporten pratade vd:n om en cykelmarknad i bra balans i Europas premiumsegment medan den ansågs vara "på gång" i Nordamerika.
Hur ser det ut nu?
"Det är där boven sitter, i Nordamerika. I Europa är lagerbalansen inom cykel fortfarande generellt bra. I Nordamerika är det svagt och det är det som gör att vi backar inom Sports & Cargo", säger Mattias Ankarberg.
Går det att ha en åsikt om hur den nordamerikanska marknaden ska utveckla sig 2025?
"Vi tror att det blir tufft, det blir riktigt tufft. Det blev ett helt annat marknadsläge efter att tullarna annonserades i februari. Många återförsäljare är väldigt försiktiga och vill inte bygga lager och ta in produkter innan vårsäsongen startar för man vet inte om det kommer finnas en efterfrågan", säger Mattias Ankarberg.
Även om Thule har två egna fabriker i USA medför de införda tullarna ett behov att höja priserna för att motverka kostnadsökningar. Tidigare har Thule pratat om en prishöjning i USA på i snitt cirka 5 procent från 1 juni. Det gäller inte längre.
"Det har blivit mer. Det är en marknad som inte står still och en tullsituation som inte står still. Just nu höjer vi priserna med 10 procent i USA från den 1 juni", säger Mattias Ankarberg.
Förutom prishöjningar möter Thule tullsituationen med andra åtgärder. Bland annat ökar satsningen på växande nischer där Thule har starka positioner med många nya cykelhållare särskilt framtagna för den nordamerikanska konsumenten. Satsningen på pick-up trucks återupptas medan projektet med bilbarnstolar för den amerikanska marknaden avslutas.
"Konkurrensen är hög, premiumsegmentet fortsatt litet, och satsningen är kostsam. Vi satsar vidare på bilbarnstolar i Europa, där vi haft en bra start och potentialen är mycket större", skrev Thule i sin delårsrapport.
Inom RV Products, där merparten av Thules affär är på den europeiska marknaden, ökade försäljningen i det första kvartalet med 1 procent organiskt. Precis som i det fjärde kvartalet ökade försäljningen till återförsäljare, medan försäljningen till tillverkare minskade.
Tidigare hade vd:n talat om att summan av de två kanalerna bedömdes bli negativ under det första kvartalet.
"Det blev lite bättre än vad vi trodde i slutet av kvartalet men annars gäller det som jag sade sist om RV-marknaden om en förhoppningsvis neutral utveckling i andra kvartalet och med tillväxt under det andra halvåret. Totalt sett för 2025 så tror vi fortfarande att RV-marknaden i Europa är tillbaka på tillväxt", säger Mattias Ankarberg.
I år lanserar Thule fler produkter tidigare under året för att kunna dra nytta av försäljning under hela vårsäsongen. Det medför högre produktutvecklingskostnader under årets första halvår och pressar rörelsemarginalen. I det första kvartalet blev marginalen 15,1 procent, ner nära 2 procentenheter jämfört med motsvarande period i fjol, och lägre än analytikernas förväntan som i snitt låg på 16,4 procent.
Utan effekten från produktutvecklingskostnader hade marginalen varit i linje med föregående år. Sett till hela 2025 så kommer ovanstående kostnader ha jämnat ut sig där andra halvåret blir motsvarande starkare som första halvåret är svagare.
"Vi hade 7 procent av försäljningen i produktutveckling förra året och det vill vi ha i år också", säger Mattias Ankarberg.
Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt
Analys
Placera granskar fondjättarna
Rapportperioden
Analytikerna om Volvo Cars
Analys
Placera granskar fondjättarna
Rapportperioden
Analytikerna om Volvo Cars
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 434,06