STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Semesterutgifterna i USA ser ut att minska i år på grund av generation Z:s oro för stigande priser, tullar och högre levnadsomkostnader.

Detta enligt Bloomberg News, som hänvisar till en rapport från PriceWaterhouseCoopers (PWC).

Rapporten visar att konsumenterna förväntar sig att i år minska sina säsongsbetonade utgifter med cirka 5 procent i genomsnitt jämfört med 2024. Det skulle innebära den första noterbara nedgången sedan pandemiåret 2020.

Detaljhandelsföretag har varnat för att pristrycket från tullarna sannolikt kommer att öka i takt med att varor som köpts in före tullhöjningarna säljs av. Walmarts vd Doug McMillon sade förra månaden att kostnaderna ökar varje vecka – en trend som väntas fortsätta.

Företagen har så här långt avstått från breda prishöjningar, och konsumenterna har svarat med att välja varor som erbjuder bästa värde. Men medan detaljhandeln i stort har fortsatt att öka hittills i år uttrycker ekonomer oro på grund av tecknen på en svagare arbetsmarknad och stigande inflationsförväntningar.

Enligt en undersökning i juni planerar mer än åtta av tio konsumenter att minska sin konsumtion de kommande sex månaderna. Störst nedgång noteras för Generation Z, personer i åldrarna 17 till 28 år, som räknar med att minska sina semesterutgifter med 23 procent. Äldre generationer räknar dock med i stort sett oförändrade semesterutgifter.

Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån