STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Amerikanska företag har hittills stått för merparten av kostnaderna för Donald Trumps tullar, men bördan väntas i allt högre grad överföras till konsumenterna, skriver Bloomberg News med hänvisning till en analys från Goldman Sachs.

Konsumenter i USA har fram till juni burit cirka 22 procent av tullkostnaderna, men andelen kan stiga till 67 procent om de senaste tullarna följer mönstret från tidigare avgifter, enligt Goldman Sachs.

Företagen har hittills tagit cirka 64 procent av kostnaderna, men den andelen väntas sjunka till under 10 procent. Effekten är dock blandad, vissa företag har tagit en större del av tullsmällen, medan inhemska producenter som skyddats från konkurrens har höjt priserna och gynnats.

Utländska exportörer har stått för omkring 14 procent av kostnaderna, men andelen kan stiga till 25 procent. Detta märks i en lätt nedgång i importpriserna på tullbelagda varor.

Goldman Sachs förutspår att kärn-PCE-inflationen på årsbasis når 3,2 procent i december, baserat på antagandet att underliggande inflation, exklusive tullar, skulle ligga på 2,4 procent.

Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.