STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Yubicos aktie har återhämtat hela fallet som syntes vid öppningen, vilken som djupast var runt 18 procent. Vid 10.45-tiden handlades aktien ganska snävt kring nollstrecket.

Bolaget redovisade både ett tydligt tapp i rörelseresultatet, till 21 miljoner kronor från 131 miljoner året dessförinnan, och därtill minskade nettoomsättningen med runt 19 procent.

Samtidigt kunde man i rapporten läsa att andelen av orderingången som kommer från bolagets prenumerationmodell har förbättrats till 32 procent, från tidigare 21 procent, och lyssnar man på bolagets vd så kan den generella nedgången i nettoomsättningen delvis ledas tillbaka till att redovisningen blir fördröjd när fler går till prenumerationsmodellen.

Som helhet sammanfattas kvartalets siffror dock som "inte tillfredsställande" av vd:n, då en tidigare minskning i försäljningsaktivitet följde med en bit in i det senaste kvartalet.

"Vi såg en minskning av försäljningsaktiviteten, särskilt att vi såg att större driftsättningar och större order tog längre tid än vad som vanligtvis är fallet. I huvudsak såg vi ett bra momentum med initiala driftsättningar av små och medelstora affärer, men när en stor kund skulle trycka på knappen och göra en större order, då hade saker och ting saktat ner", sade vd:n Mattias Danielsson under torsdagens telefonkonferens efter rapportsläppet.

"Detta var synligt mot slutet av första kvartalet och under första halvan av andra kvartalet. Vi är mycket glada att kunna rapportera att vi under andra halvan av andra kvartalet, det vill säga från slutet av maj och framåt, såg en återgång av den försäljningstakten", tillade han.

I konstant valuta steg orderingången under andra kvartalet med 3 procent (med valutaeffekter från en främst svagare dollar var samma siffra -8 procent). Med återfått momentum förväntar sig bolaget att orderingången blir "betydligt högre" i tredje kvartalet.

På frågan om varför bolaget sett den tydliga ökningen i prenumerationsmodellen, jämfört med den så kallade perpetualmodellen, så svarar Mattias Danielsson att man särskilt sett en ökning på den amerikanska marknaden – där den nu tycks vara en majoritet inför andra halvåret i år. Tidigare sektorer som tech, som historiskt har valt en perpetualbaserad tjänst, har man nu anpassat erbjudandet så att partnerskapet fungerar bättre med prenumerationsmodellen.

"Jag tror att det egentligen handlar om att vi har listat ut vad som krävs för att lyckas i segment utanför de där vi har sett framgångar tidigare. För historiskt sett, som jag tror att jag har nämnt, har den mesta prenumerationsförsäljningen gått till finansiella tjänster och den offentliga sektorn", säger han.

David Ahnlund +46 8 5191 7900

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Yubico

Senast

134,10

1 dag %

−0,37%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.