Jagar kostnader
Logistik- och IT-problem har varit ett annat återkommande tema i Fenix. Redan 2019 skrev bolaget utförligt om vissa IT-problem och behovet att omstrukturera distributionskanaler i delar av Europa. Sedan dess har andra insatser av likartad karaktär gett olika störningseffekter och merkostnader.
Sedan 2023 och framåt har bolaget ökat sitt fokus på kostnadseffektivitet ytterligare. Bland annat pågår ett projekt där koncernens tre affärssystem (ERP) ska bli ett, vilket ger vissa extrakostnader under en tid men lägre kostnader på sikt.
Ett annat initiativ är investeringen i ny automation vid bolagets lagerverksamhet i Ludwigslust, Tyskland. Här har man tidigare sett besparingsmöjligheter på uppåt 4 miljoner euro per år. Ursprungligen skulle detta realiseras under 2024 men anläggningen verkar haft en mycket lång uppskalningsprocess som pågått i flera kvartal.
Nu tror bolaget inte de kommer se fulla besparingseffekter från vare sig logistiksatsningarna eller ERP-projektet förrän tidigast hösten 2025 eller till början av 2026. Även här har alltså bolagets förhoppningar om bättring skjutits på framtiden.
En intressant parentes gäller det nya hållbarhetsdirektivet CSRD som av vissa beskrivs som ett ”administrativt monster”. Fenix väntar sig att de nya reglerna preliminärt kommer driva 1 miljon euro i årliga kostnader, bara för att bolaget ska kunna fullfölja de kommande kraven på rapportering och administration.