Aspiro är marknadsledare i Norden inom distribution av mobila innehållstjänster. Med Aspiros tjänster kan konsumenter titta på TV i mobilen, lyssna på musik, umgås på communities, spela spel, etc.
Försäljningen sker genom partnerskap med mobiloperatörer och mediebolag samt via egna webb- och wapsidor och annonsering.
Idag uppger Aspiro att det helägda dotterbolaget Rubberduck Media Lab tecknat avtal med mobiloperatören 3 om leverans av såväl den tekniska lösningen som drift och hosting av deras mobil-TV satsning i Sverige och Danmark.
Tjänsten, 3Show, som för närvarande testas ska från och med den 1 februari ingå i 3s mobila bredbandstjänster inom X- Series. Genom Rubberducks lösning kommer 3s kunder att se på mobil-TV bara genom att ladda ner en enkel programvara. Rubberduck ansvarar också för drift och hosting av tjänsten.
Aspiro köpte Rubberduck för 25,2 Mkr så sent som den 1 oktober och Mobil-TV är nu ett av Aspiros viktigaste tillväxtområden. Bland Rubberducks kunder finns sedan tidigare TV4, Telenor, NRK, MTV Nordic, BBC och FOX Movies. Till kundstocken kan nu läggas 3.
Rubberduck omsatte under 2005 2,8 Mkr och under första halvåret 3,3 Mkr. Aspiros målsättning är att bolagets ska omsätta 30 Mkr 2009.
Några finansiella uppgifter om 3s beställning har inte lämnats.
Aspiros huvudkontor ligger i Sverige. Marknadskontor finns i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Estland, Lettland, Litauen och Luxemburg. I USA är bolaget representerat genom en agent.
Aspiro hade en bra utveckling under tredje kvartalet med ett EBITDA resultat på 20,1 Mkr och en omsättning på 108,5 Mkr. Det var en förbättring av resultatet med 53 procent jämfört med föregående kvartal.
För de tre första kvartalen uppgick omsättningen till 341,3 Mkr med ett EBITDA resultat på 48,2 Mkr. Ebit- resultatet var 38,8 Mkr och resultatet efter skatt 36,9 Mkr. Resultatet per aktie uppgick till 0,19 kr.
Kort efter rapporten för det tredje kvartalet sålde Aspiros Vd Johan Lenander hela sitt innehav på 700 000 aktier i bolaget. Det var en affär på drygt 2 Mkr. Försäljningen förklarades ha privatekonomiska orsaker. Efter försäljningen av aktierna kvarstår ett innehav på en miljon personaloptioner.
Även bolagets avgående styrelseordförande Erik Mitteregger sålde under hösten ut sitt innehav på 900 000 aktier.
Vid årsskiftet lämnade bolagets tekniske chef och ekonomichef bolaget.
Aktieutförsäljningarna och ledningsförändringarna är inga positiva signaler. Det motiverar en försiktig inställning till aktien som sedan ett år tillbaka fallit med drygt 20 procent.
Idag stiger aktien med 17 öre och handlas i 3,52 kr.
Aspiros prognos för 2006 är ett EBITDA resultat på 65 Mkr vilket betyder en vinst på omkring 25 öre per aktie. Vi bedömer att det finns en potential för en förbättring med 2-3 öre per aktie i år.
Det innebär att bolaget värderas till 14 respektive 13 gånger vinsten 2006 och årets vinst. Det är inte högt men med hänsyn till de tvetydiga signalerna från ledningen anser vi det vara klokt att tills vidare hålla sig bort från aktien.
Huvudägare i Aspiro är norska Shipsted-koncernen som har 42 procent av aktierna.
Vår rekommendation på 3-6 månaders sikt är avvakta.