Bilia ser inte kul ut

Finansmannen Mats Qvibergs storinvestering, bilåterförsäljaren Bilia, lockar med hög direktavkastning, men det är i stort sett det enda som talar för aktien efter dagens kvartalsrapport.


30 juli, 2008

Bilia är Nordens största bilhandelskedja med runt 110 anläggningar i Sverige, Danmark och Norge. Sverige väger tyngst med 61 procent av omsättningen, följt av Norge med 27 procent och Danmark med 12 procent.

Tidigare var bolaget exklusiv återförsäljare av Volvobilar, men nya EU-regler innebär att bilhandlare numera kan sälja flera olika bilmärken under samma tak. Syftet med reformen, som trädde i kraft 2003, var att öka konkurrensen och sätta press på bilpriserna, vilket också har skett. Samtidigt har de nya reglerna lett till en branschkonsolidering där de stora återförsäljarna blivit ännu större och bredare i sitt produktutbud.

Bilia har hängt på trenden och expanderat kraftigt via förvärv som inte bara ökat omsättningen utan också tillfört nya bilmärken de senaste åren. Ifjol förvärvades Bilgruppen och Hans Persson Bil (en av Sveriges största återförsäljare av Volvo, Ford och Renault) och fler företagsköp lär följa under de närmaste åren. Idag säljer Bilia personbilar från Volvo, Renault, Ford, Land Rover, Hyundai, Nissan, Honda, BMW och Mini samt transportbilar från Renault, Ford, Hyundai och Nissan.

Bolaget har i år tappat cirka 60 procent av sitt börsvärde, men det har inte hindrat de båda storägarna Mats Qviberg och Sven Hagströmer från att fortsätta tanka på sig aktier de senaste månaderna. Det stora raset inträffade i mitten av april, då Bilia tvingades vinstvarna på grund av ett stort lager begagnade bilar i kombination med fallande priser och problem i Danmark. Samtidigt är omvärldsfaktorerna tuffa, med höga bensinpriser och stigande räntor, vilket minskar aptiten på bilar.

Den lägre efterfrågan på nya bilar är tydlig när man tittar på dagens rapport. Under det andra kvartalet såldes bilar för 2 848 Mkr (2 817), en ökning med 1 procent. Men organiskt, det vill säga justerat för valutakursförändringar och jämförbara verksamheter, minskade försäljningen med 6 procent. Samtidigt försämrades rörelseresultatet kraftigt med 47 Mkr till -46 Mkr. Försämringen beror främst på lägre omsättning vid försäljning av nya bilar och lägre marginal vid försäljning av begagnade bilar. Leveranserna av nya bilar minskade för jämförbara verksamheter med 13 procent och orderstocken minskade med 425 bilar till 4 763 bilar.     

Under det första halvåret bidrog de förvärvade bolagen positivt med 12 procent till omsättningen som uppgick till 7 813 Mkr (7163). Utan förvärven skulle omsättningen landat på 6 946 Mkr. Rörelseresultatet uppgick under samma period till 56 Mkr (89), men påverkas positivt av fastighetsförsäljningar på 85 Mkr och av negativa engångsposter på 32 Mkr främst hänförliga till strukturkostnader. Exklusive dessa hade rörelseresultatet landat på 3 Mkr.  

Bilias verksamhet är lite märklig på så sätt att företaget egentligen inte tjänar några pengar alls på sin bilförsäljning. I stället är det serviceverksamheten som drar in hela vinsten och även här är rörelsemarginalerna beskedliga - runt 4,5-5 procent. Denna snedfördelning i vinstgenerering förklarar koncernens lågt satta marginalmål på 2,2 procent.

I år har Bilia fullt upp med att vända utvecklingen i de danska och norska verksamheterna och och vår bedömning är att rörelsemarginalen landar på runt 0,75 procent för den löpande verksamheten i år. Samtidigt aviserar ledningen ett nytt kostnadsprogram som ska ge en nettobesparing på 50 Mkr under hösten och som lär ge effekt först 2009. Utöver det tillkommer en reavinst på 35 Mkr från ytterligare fastighetsförsäljningar under det tredje kvartalet. Beaktat detta ger det en vinst per aktie strax under 4,5 kronor för helåret 2008, vilket till dagskurs 40 kronor ger p/e 9. En väl tilltagen prislapp med tanke på den vikande efterfrågan och dystra utsikter.

På pluskontot finns de relativt starka kassaflödena. Bilia har ett begränsat investeringsbehov i den befintliga rörelsen och har konsekvent fört över allt överskottskapital till aktieägarna, vilket under årens lopp medgett en generös utdelningspolitik. Ifjol delades 8 kronor ut per aktie, men med hänsyn till den höga nettoskulden på 982 Mkr torde utdelningsnivån sänkas något framgent.

Det är även högst troligt att Bilia gör fler kompletterande förvärv under hösten, vilket sänker utdelningsutrymmet ytterligare. Men även om Bilia delar ut hälften av vad man gjorde förra året blir direktavkastningen 10 procent, vilket är mycket attraktivt.  

Sammantaget ser det dystert ut för Bilia, men den höga direktavkastningen fungerar ändå som någon slags kudde i sämre tider. Vi behåller vår neutrala rekommendation på 3-6 månaders sikt.     

Ämnen i artikeln

Bilia A

Senast

115,50

1 dag %

0,35%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.