Håll koll på Rootfruit
Chipsbolaget Rootfruit har en imponerande tillväxtresa men framfarten har ännu inte lett till lönsamhet. Knäckfrågan blir hur länge det dröjer innan förlusterna hör till historien.
11 maj, 2016
Chipsbolaget Rootfruit har en imponerande tillväxtresa men framfarten har ännu inte lett till lönsamhet. Knäckfrågan blir hur länge det dröjer innan förlusterna hör till historien.
11 maj, 2016
Rootfruit Scandinavia på Aktietorget har en affärsidé som är enkel att förstå och produkter svåra att inte tycka om. Personligen är min favorit gårdschips med tryffelsmak.
I en svartvit värld kan snacksmarknaden delas in i två kategorier. Den första kategorin är vanliga snacks som säljs i bulkförpackningar där mängden är avgörande och kvaliteten mindre viktigt.
Den andra kategorin kallar vi premiumsnacks. Dessa påsar innehåller mer noga utvalda ingredienser och säljs ofta i mindre förpackningar med mer sober design.
I Rootfruits fall är påsarnas innehåll producerat i Laholm och per kilo är prislappen långt högre än på big bag-favoriterna i hyllan bredvid. Rootfruits snackspåse med gulbeta-, polkabeta- och potatischips har ett kilopris på 280 kronor, vilket kan jämföras med grillchips från en stor leverantör för 80 kronor per kilo i samma butik.
En lägre vikt per påse till ett högre salupris per styck förvandlar chipset till en högmarginalprodukt. Men hetsen efter marknadsandelar i det snabbväxande lyxsegmentet har fått konkurrenterna att ta till prispress. Det är ett spel som Rootfruit valt att ställa sig utanför.
2015 var första helåret som börsbolag och under året hann omsättningen öka med 55 procent. Intäkterna steg till 29,3 Mkr och bruttomarginalen till 55 procent. På sista raden blev det ändå en förlust på knappt 2 Mkr före skatt.
Målsättningen för 2016 är en omsättningstillväxt på 25 procent och med den ökade omsättningen väntas bruttomarginalen stiga. Samtidigt lär kostnaderna för marknadsföring och produktutveckling vara fortsatt tunga och slaget om den nordiska snackstronen blir knappast billigt vunnet.
Trots det är ledningens målsättning minst ett nollresultat före skatt när räkneböckerna stängs vid årsskiftet.
En numer extern säljkår ska bearbeta ett drygt tusental svenska butiker och det centraliserade avtalet med ICA gör att Rootfruits chips distribueras från ICA:s centrallager till potentiellt cirka 1 300 butiker. I Danmark hör ett avtal med Supergros till de med större potential.
Till fördel för tillväxtresans fortsättning i det korta perspektivet talar ett stundande sommar-OS , fotbolls-EM och Canada Cup.
En ny 40-grams portionspåse ska lanseras i den nordiska servicehandeln men också göra premiär på den asiatiska marknaden via en distributör i Hongkong. Vi vet på förhand hur svårt det kan vara att penetrera geografiskt avlägsna marknader men Hongkong-avtalet är absolut en spännande kryddning.
I första kvartalet sjönk bruttomarginalen trots en ökad försäljning. Kvartal mot kvartal steg intäkterna med 13 procent men marginalen minskade till 52 procent, mycket på grund av flertalet centrala kampanjer som lett till både ökade kostnader och lägre intäkter per påse.
På sikt ska dock kampanjandet leda till ett bredare genomslag i ett ökat antal butiker. Omsättningstillväxten i kvartalet var inte dålig, framförallt inte med tanke på fjolårets stora ökning i motsvarande kvartal.
Om bolaget kan takta på en 25-procentig ökning kvartal mot kvartal resten av året så stiger omsättningen till 36 Mkr vid årets utgång. Det är en ambitiös målsättning men om den blir verklighet är ett nollresultat innan skatt inte omöjligt.
Trenden över de senaste två åren är dock tydlig och sälj- och marknadsföringskostnaderna ökar stadigt. Ledningen hymlar heller inte med att fortsatta satsningar på tillväxt premieras, vilket kan komma att skjuta vinsterna ytterligare in i framtiden.
Något alarmerande är att vid första kvartalets utgång har bolaget kassa nästan sinat. Inklusive kontanta medel om 34 000 kronor återstår knappt 0,75 Mkr av en från början 3,2 Mkr stor checkkredit.
Givet rådande resursförbrukning räcker den summan inte särskilt långt. På ett eller annat sätt måste bolaget sannolikt lösa sin finansiering i en hyggligt nära framtid och från stämman tar styrelsen med sig möjligheten att genomföra nyemission.
Rootfruit har en bra produkt och en fin historisk tillväxt och därför är bolaget väl värt att hålla koll på. Kanske kan det bli en uppköpskandidat för någon av de större drakarna, eller så tar de in nya pengar och genomför ett eget förvärv. I Sverige är bolaget snabbast växande i sitt segment.
Men för att aktien ska förtjäna vår köprekommendation krävs en större finansiell stabilitet. Vår tidshorisont är kort och inom tidsramen på 3-6 månader är riskerna för höga. Vår rekommendation stannar därför vid neutral.
Chipsbolaget Rootfruit har en imponerande tillväxtresa men framfarten har ännu inte lett till lönsamhet. Knäckfrågan blir hur länge det dröjer innan förlusterna hör till historien.
11 maj, 2016
Rootfruit Scandinavia på Aktietorget har en affärsidé som är enkel att förstå och produkter svåra att inte tycka om. Personligen är min favorit gårdschips med tryffelsmak.
I en svartvit värld kan snacksmarknaden delas in i två kategorier. Den första kategorin är vanliga snacks som säljs i bulkförpackningar där mängden är avgörande och kvaliteten mindre viktigt.
Den andra kategorin kallar vi premiumsnacks. Dessa påsar innehåller mer noga utvalda ingredienser och säljs ofta i mindre förpackningar med mer sober design.
I Rootfruits fall är påsarnas innehåll producerat i Laholm och per kilo är prislappen långt högre än på big bag-favoriterna i hyllan bredvid. Rootfruits snackspåse med gulbeta-, polkabeta- och potatischips har ett kilopris på 280 kronor, vilket kan jämföras med grillchips från en stor leverantör för 80 kronor per kilo i samma butik.
En lägre vikt per påse till ett högre salupris per styck förvandlar chipset till en högmarginalprodukt. Men hetsen efter marknadsandelar i det snabbväxande lyxsegmentet har fått konkurrenterna att ta till prispress. Det är ett spel som Rootfruit valt att ställa sig utanför.
2015 var första helåret som börsbolag och under året hann omsättningen öka med 55 procent. Intäkterna steg till 29,3 Mkr och bruttomarginalen till 55 procent. På sista raden blev det ändå en förlust på knappt 2 Mkr före skatt.
Målsättningen för 2016 är en omsättningstillväxt på 25 procent och med den ökade omsättningen väntas bruttomarginalen stiga. Samtidigt lär kostnaderna för marknadsföring och produktutveckling vara fortsatt tunga och slaget om den nordiska snackstronen blir knappast billigt vunnet.
Trots det är ledningens målsättning minst ett nollresultat före skatt när räkneböckerna stängs vid årsskiftet.
En numer extern säljkår ska bearbeta ett drygt tusental svenska butiker och det centraliserade avtalet med ICA gör att Rootfruits chips distribueras från ICA:s centrallager till potentiellt cirka 1 300 butiker. I Danmark hör ett avtal med Supergros till de med större potential.
Till fördel för tillväxtresans fortsättning i det korta perspektivet talar ett stundande sommar-OS , fotbolls-EM och Canada Cup.
En ny 40-grams portionspåse ska lanseras i den nordiska servicehandeln men också göra premiär på den asiatiska marknaden via en distributör i Hongkong. Vi vet på förhand hur svårt det kan vara att penetrera geografiskt avlägsna marknader men Hongkong-avtalet är absolut en spännande kryddning.
I första kvartalet sjönk bruttomarginalen trots en ökad försäljning. Kvartal mot kvartal steg intäkterna med 13 procent men marginalen minskade till 52 procent, mycket på grund av flertalet centrala kampanjer som lett till både ökade kostnader och lägre intäkter per påse.
På sikt ska dock kampanjandet leda till ett bredare genomslag i ett ökat antal butiker. Omsättningstillväxten i kvartalet var inte dålig, framförallt inte med tanke på fjolårets stora ökning i motsvarande kvartal.
Om bolaget kan takta på en 25-procentig ökning kvartal mot kvartal resten av året så stiger omsättningen till 36 Mkr vid årets utgång. Det är en ambitiös målsättning men om den blir verklighet är ett nollresultat innan skatt inte omöjligt.
Trenden över de senaste två åren är dock tydlig och sälj- och marknadsföringskostnaderna ökar stadigt. Ledningen hymlar heller inte med att fortsatta satsningar på tillväxt premieras, vilket kan komma att skjuta vinsterna ytterligare in i framtiden.
Något alarmerande är att vid första kvartalets utgång har bolaget kassa nästan sinat. Inklusive kontanta medel om 34 000 kronor återstår knappt 0,75 Mkr av en från början 3,2 Mkr stor checkkredit.
Givet rådande resursförbrukning räcker den summan inte särskilt långt. På ett eller annat sätt måste bolaget sannolikt lösa sin finansiering i en hyggligt nära framtid och från stämman tar styrelsen med sig möjligheten att genomföra nyemission.
Rootfruit har en bra produkt och en fin historisk tillväxt och därför är bolaget väl värt att hålla koll på. Kanske kan det bli en uppköpskandidat för någon av de större drakarna, eller så tar de in nya pengar och genomför ett eget förvärv. I Sverige är bolaget snabbast växande i sitt segment.
Men för att aktien ska förtjäna vår köprekommendation krävs en större finansiell stabilitet. Vår tidshorisont är kort och inom tidsramen på 3-6 månader är riskerna för höga. Vår rekommendation stannar därför vid neutral.
Bostadsmarknaden
Investmentbolagens innehav
Handelskriget
Analys
Bostadsmarknaden
Investmentbolagens innehav
Handelskriget
Analys
1 DAG %
Senast
SEB
Igår, 15:22
SEB-analytiker rekryteras till Alcur
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 479,56