Kabe stabilt men tråkigt

Trots låg ränta och stort konsumtionsutrymme hos hushållen har Kabe svårt att få fart på tillväxten. Utsikterna är i bästa fall stabila, men det räcker inte för att lockas av aktien.

placera-Kabe.jpg

29 oktober, 2014

Husvagnstillverkaren Kabe grundades på 60-talet i småländska Tenhult. Bolagets ämnar vara en fullsortimentsleverantör för semestraren på hjul. Sortimentet innehåller husbilar, husvagnar, förtält och tillbehör.

Under eget varumärke säljer Kabe lyxigare husvagnar och husbilar rustade för ett tuffare nordiskt klimat. Från Slovenien importeras något enklare vagnar av märket Adria som säljs i de nordiska länderna.

Kabes marknadsandel av den svenska husvagnsmarknaden har stabiliserats kring 20 procent och på husbilsmarknaden har Kabe stärkt sin position inom det lyxigare segmentet och den svenska marknadsandelen uppgick till 5 procent.

Kabes billigare importmärke Adria har ökat i popularitet och nådde i år marknadsandel på 22 procent (19 procent).  I kronor och ören så minskade försäljningen marginellt från 480 miljoner kronor förra året till 472 Mkr under året första tre kvartal.

Även Adrias andel av husbilsmarknaden har ökat och är det mest sålda husbilsmärket i Norden 2014 och man fortsätter man vinna marknadsandelar.

Kabe har länge haft problem med sjunkande volymer och låg lönsamhet. Omsättningen har minskat sedan 2011 och när vi nu summerar tredje kvartalet 2014 är det inte mycket som talar för något tydligt trendbrott, däremot ser omsättningen ut att ha plant på en något lägre nivå.

Att kunderna på den inhemska marknaden allt oftare väljer den billigare importvagnen från Adria, framför Kabes svensktillverkade lyx riskerar att fortsatt pressa bolagets marginaler. Kronan har som bekant försvagats kraftigt den senaste tiden och mycket talar för att den utvecklingen fortsätter. Det gör Kabes Slovenienimport dyrare samtidigt som försäljningspriset i kronor blir svårt att höja, i alla fall om varumärket ska behålla sin konkurrenskraft.

Även om en stor del av Kabes försäljning sker i Sverige exporteras en betydande del till våra nordiska grannländer och i viss mån även till Tyskland och Holland. Och på Kabes exportmarknader torde kronförsvagningen innebära att produkterna prissätts mer förmånligt, vilket borde gynna försäljningen om efterfrågan finns på bolagets husbilar och husvagnar. 

Samtidigt finns det i Europa många tillverkare av mobila hem och den svaga konjunkturen på kontinenten har lett till en allmän prispress på kapitalvaror. Det innebär ökade konkurrens för Kabe.

Även om gårdagens räntesänkning kanske främst var en teknikalitet signalerar det att Riksbanken kommer hålla räntan låg under lång tid framöver. Det gör ränteläge gynnsamt för den som vill finansiera sitt husvagnsköp och inte har möjlighet att lägga nästan 900 000 kronor kontant på Kabes lyxmodell Hacienda 1000.

Kabes har en målsättning att nå en rörelsemarginal på 10 procent, något man inte varit i närheten av sedan 2011. I år ligger rörelsemarginalen strax över 7 procent, vilket förvisso är något högre än året innan men ett svagt fjärde kvartal kan tvinga ner marginalen.

Ingenting talar för att Kabe kommer att leverera något extraordinärt resultatet i år utan risken som vi ser det är att marginalen pressas ytterligare. 

På rullande tolv månader nådde Kabe en omsättning på 1 276 Mkr och ett resultat på 66 Mkr. Det motsvarar 7,30 kronor per aktie eller ett p/e-tal på 14.

Det finns en säsongskomponent i Kabes försäljning och husvagnssuget är historiskt som minst under fjärde kvartalet, men lyckas bolaget prestera ett okej sistakvartal så landar årsomsättningen troligen kring 1 270 Mkr. Givet att valutaeffekterna så när tar ut varandra så innebär det ett resultat på 7,00-7,50 kronor.

Tyvärr finns det ingenting som i dagsläget talar för en vändning av den europiska konjunkturen och trots gynnsam nollränta och en exportvänlig kronkurs har Kabes försäljning inte lyft.

Det gör aktien tråkig och det saknas trigger. Utvecklingen hittills i kombination med förutsättningarna framåt får mig istället att bli aningen skeptisk.

Kabes egen tillverkning innebär höga fasta kostnader och den begränsade kostnadsflexibiliteten kan komma att ytterligare pressa marginalen om Adria-populariteten ökar i Sverige. Om den nu gör det, med tanke på den svagare kronan.

Vi tror därför inte att bolaget står inför något lyft utan räknar med en oförändrad omsättning och kanske något lägre vinstmarginal under 2015.

Avsaknaden av tillväxt gör att Kabe känns ganska fullvärderat på dagens aktiekurs. Slipper bolaget otäcka överraskningar kan utvecklingen framöver bli stabil men det är ingenting som får pulsen att gå upp.

Ett trendbrott för försäljningen skulle kunna förändra den synen men i dagsläget räcker inte utsikterna till mer än en neutral rekommendation på sex månaders sikt.

KABE Group B

Senast

248,00

1 dag %

−0,40%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.