10% tillväxt i Norden
Att RevolutionRace växer 10% på den nordiska hemmamarknaden är imponerande. Konkurrenskraftigt pris är som sagt en viktig konkurrensfördel som kanske också nu spelar extra roll när konsumentmarknaden är svag, då fler konsumenter väljer lågprisalternativ.
Angående lågprisalternativ så har ledningen noterat att aktörer som den kinesiska lågprisaktören Temu annonserar en del inom outdoor-segmentet på nätet. I och med att RevolutionRace tar marknadsandel så är det i dagsläget kanske inte något större hot. Men det kan vara värt att hålla lite koll på framöver.
Bruttomarginalen var lägre än väntat och uppgick till 69,3% (71,5). Försämringen beror delvis på att RevolutionRace hade kampanjerbjudande under 2-3 veckor i mars månad då bolaget firade 11 år. Det fick en positiv effekt på tillväxten men en negativ effekt på bruttomarginalen.
Redovisat rörelseresultat var 80 Mkr (101) med 16,5% Ebit-marginal (21,1). Väntat var 96 Mkr respektive 19,0%. Justerad Ebit som RevolutionRace själva lyfter fram och exkluderar jämförelsestörande poster (på 21 Mkr kopplat till optionsbaserade incitamentsprogram). I kvartalet uppgick justerad Ebit till 101 Mkr (101) med en marginal på 20,8% (21,0).
Varulagret uppgick till 543 Mkr (461) vid utgången av mars. Ledningen beskriver lagret som välbalanserat och bedömer att det gradvis kommer minska kommande år.