Cloetta Fazer bildades genom en fusion mellan finska Fazers chokladdel och svenska Cloetta år 2000. Även om det operativt gått okej så blev samgåendet olyckligt i och med att huvudägarna bråkat om inflytandet i bolaget. Konflikten blev så djup att man nu enats om att ställa tillbaka klockan till 1999 och alltså dela upp koncernen igen.
Delningen sker i flera steg men går i stora drag till så här:
Först delas den svenska Cloettadelen ut till Cloetta Fazers aktieägare. En aktie i Cloetta Fazer ger en aktie i nya Cloetta AB.
Sedan lägger finska Fazer ett bud på den kvarvarande rörelsen i Cloetta Fazer, det vill säga den finska delen av koncernen. De andra ägarna erbjuds 202 kronor kontant plus 0,92 aktier i Cloetta AB av Fazer.
Cloetta AB söker notering på Stockholmsbörsen. Hela affären beräknas vara klar strax efter årsskiftet. Det lär alltså dröja fram till dess innan man fått pengarna och allt från Fazer.
I nuläget handlas Cloetta Fazer-aktien till cirka 240 kronor på börsen. Fram till att affären är klar så kommer man för varje aktie att få 10 kronor i ordinarie utdelning, 202 kronor i budpengar för finska delen av Cloetta Fazer samt totalt 1,92 aktier i nya Cloetta (en genom utdelning, 0,92 i erbjudandet från Fazer). Frågan är med andra ord om sammantaget 212 kronor kontant plus 1,92 aktier i nya Cloetta under ett halvår är mer värt än 240 kronor idag.
Den frågan hänger förstås på vad nya Cloetta är värt. Bolaget är mest känt för produkter som Kexchocklad, Center och Plopp och har en marknadsandel på 12,5 procent i Sverige. Resultatmässigt ser det inte så skoj ut. Omsättningen låg på 850 Mkr i fjol medan rörelseresultatet endast var 33 Mkr. Då tynger 20 Mkr i engångskostnader men även om man räknar bort dessa så är resultatet svagt.
Det flaggas dessutom för att de närmaste 12-18 månaderna drabbas av omställningskostnader när Fazer-produkter slutar att säljas. Cloetta räknar här med negativa synergier på 24 Mkr på rörelsenivå. Bolaget får en anständig balansräkning med en nettokassa på 160 Mkr. Tillväxten i chokladbranschen är inte särskilt hög och försök att växa genom att exportera varumärken har inte varit särskilt lyckade. Sannolikt kommer nya Cloetta med sina svenska huvudägare söka någon form av strukturaffär framöver.
Som företaget står och går är det svårt att värdera till mycket mer än 850 Mkr. Då räknar vi med att Cloetta når en mer normal rörelsemarginal 2009 (8 procent) och sätter p/e 14 på vinsten. Det skulle ge ett värde på 35 kronor per (ny) Cloetta-aktie. Lägg ihop allt (utdelning, 1,92 nya Cloetta och 202 kronor i budet) ser Cloetta Fazer-aktien ut att vara värd runt 270 kronor.
Potentialen mot dagskurs är runt 12 procent. Det är inte gott nog för ett köpråd. Vi sätter rekommendationen neutral.